Saturday 19 November 2022

2022 BALKANS BHG. 10 (Mostar 1)

Oktober 2022

SOUTHEASTERN EUROPE (BALKANS)
Croatia, Bosnia-Herzegovina, Montenegro, Albania, Kosovo, North Macedonia, Greece & Turkiye (3rd Visit)
(BOSNIA-HERZEGOVINA: Bihac, Jajce, Turbe, Travnik, Sarajevo, Jablanica, Mostar, Blagaj & Trebinje)

Bahagian 10: Bosnia-Herzegovina 6
MOSTAR (Mostar Old City 1)

HARI KETIGA (2)

Part 28: Menuju ke Mostar

Perjalanan diteruskan lagi menuju ke Mostar. Pemandangan yang dilalui juga semakin indah. Memang Myself akui, Bosnia-Herzegovina adalah antara negara yang paling indah yang pernah Myself kunjungi.

Meninggalkan Jablanica
Jambatan menyeberang Sungai Neretva
Oleh kerana Islam adalah agama yang dianuti sebahagian besar penduduknya, ada banyak masjid di Bosnia-Herzegovina. Ada sesetengah masjid yang mempunyai bendera hijau yang berkibar pada menaranya. Kata Mehmet, masjid yang mempunyai bendera begini bermakna imam di masjid ini diiktiraf oleh Islamic Community of Bosnia and Herzegovina yang merupakan badan agama Islam yang tertinggi di negara ini. Kalau di Malaysia mungkin setaraf dengan Jakim.
  
Bendera yang dipasang pada masjid ini menandakan imam di masjid ini diiktiraf oleh Islamic Community of Bosnia and Herzegovina.
Kami terus menyusuri Sungai Neretva hampir sepanjang perjalanan menuju ke Mostar. Perjalanan dari Jablanica ke Mostar memakan masa hampir sejam.

Pemandangan turut diselang-seli dengan pergunungan, kawasan-kawasan pertanian dan perkampungan.

Kawasan pergunungan di Bosnia-Herzegovina
Pergunungan di Balkans umumnya sangat tinggi
Kawasan pertanian
Kincir angin
Kawasan perkampungan

Part 29: Mostar

Mostar adalah bandar yang paling teruk musnah dibom sepanjang Perang Bosnia 1992-1995. Perang Bosnia pada mulanya adalah peperangan di antara gabungan tentera Croat dan Bosniak menentang tentera Serb. Lama-kelamaan gabungan Croat dan Bosniak mula berpecah dan berperang sesama sendiri. Peperangan di antara puak Croat dan Bosniak paling hebat terjadi di Mostar. Dianggarkan seramai 2,000 orang penduduk Mostar yang sebahagian besarnya beragama Islam terbunuh dalam sengketa ini.

Mostar
Menara tinggi yang kelihatan di sana adalah Mostar Peace Bell Tower. Ia dibina sebagai simbol perdamaian setelah tamat perang.
Pemandangan indah kota Mostar
Salib di atas bukit yang dilihat sebaik tiba di Mostar
Sejarah peperangan yang getir di Mostar masa dahulu menyebabkan ketibaan kita di bandar ini disambut dengan tanah-tanah perkuburan yang sangat besar di tengah-tengah bandar. Dalam keadaan biasa tak mungkin akan ada tanah perkuburan yang besar begini di tengah-tengah bandar. Mungkin kawasan ini adalah taman awam sebelum perang yang terpaksa ditukar menjadi tanah perkuburan untuk pengebumian mangsa peperangan yang sangat ramai ketika itu.

Tanah perkuburan yang sangat besar di tengah Mostar
Al Fatihah untuk mereka yang dikebumikan di sini
Suasana di tengah bandar
Kesan perang masih jelas kelihatan pada sesetengah bangunan
Lagi pemandangan tanah perkuburan
Semoga roh mereka semua tenang di sisi Yang Esa
Bas menurunkan kami di tengah bandar Mostar. Bangunan-bangunan yang rosak dibom sewaktu perang masih jelas dilihat di sana-sini. Pemandangan ini sangat menginsafkan dan menakutkan bagi orang luar yang terhindar dari bencana peperangan seperti kita.

Bas menurunkan kami di sini
Berjalan di depan sebuah bangunan yang rosak teruk sewaktu perang. Seram melihat kesan kemusnahan pada bangunan ini.
Peace Bell Tower dari kejauhan
Kami kemudian bertemu dengan Local Tour Guide kami yang bernama Ali. Selepas menerangkan serba ringkas mengenai Mostar dan sejarahnya, dia membawa kami ke jambatan yang menjadi simbol Mostar ~ Mostar Old Bridge (Stari Most).

Local Tour Guide kami di Mostar ~ pemuda yang bernama Ali
Berjalan menuju ke Stari Most
Kota lama yang dibina di zaman Ottoman di Mostar
Gerai kecil di tengah Mostar

Part 30: Mostar Old Bridge (Stari Most)

Ali membawa kami ke permulaan Stari Most di mana kami diberi penerangan tentang jambatan ini.

Berjalan menuju ke Stari Most
Kedai-kedai berhampiran Stari Most
Laluan cobblestone menuju ke jambatan agak licin. Syukurlah kita dah ada kasut Skechers baru yang dibeli di Sarajevo semalam. Memang selesa berjalan di sini dengan kasut yang mahal itu.
Menara pengawal di hujung jambatan di sebelah sini dinamakan Halebija (disebut: Halebiya) sempena komander tentera yang tinggal di sana pada kurun ke-17M. Menara ini turut berfungsi sebagai penjara pada ketika itu.

Halebija Fortress yang mengawal pintu masuk ke jambatan pada masa dahulu
Pemandangan berhampiran Halebija Fortress
Mendengar Ali bercerita tentang Halebija Fortress
Suasana di atas jambatan
Menara pengawal di hujung jambatan di sebelah sana pula dinamakan Tara Fortress. Ia dibina pada tahun 1676 dan digunakan sebagai tempat simpanan senjata pada masa dahulu.

Tara Fortress di seberang sana
Mendengar penerangan Ali tentang Stari Most
Satu pemandangan yang menarik perhatian pengunjung ke Stari Most adalah penerjun-penerjun yang dinamakan Bridge Divers. Mereka akan terjun dari atas jambatan setinggi 20 meter ini ke dalam Sungai Neretva yang mempunyai kedalaman 4 meter di bawah sana.
 
"Do you think they will jump?" tanya Ali kepada kami. Rupa-rupanya tak semudah itu pemuda-pemuda ini akan terjun dari jambatan. Sebelum terjun, mereka akan membuat kutipan sumbangan dari penonton sehingga Euro 30 (RM140). Selagi tak dapat Euro 30, mereka tak akan terjun. Sebelum terjun pula, mereka perlu shower dengan air sejuk untuk mengadaptasi tubuh mereka dengan suhu air Sungai Neretva yang sejuk di bawah sana. Jadi selagi tak nampak mereka dah shower, jangan haraplah nak melihat aksi terjunan ini. Memang benar kata Ali, sepanjang setengah hari kami berada di sana, tak nampak pun aksi yang diharapkan.

Bridge Divers
Ramai yang menunggu nak melihat aksi terjunan tetapi selagi tak dapat kutipan sebanyak Euro 30, mereka tak akan terjun dari jambatan.
Ali seterusnya membawa kami menyeberang Stari Most ke sebelah sana. Pemandangan dari atas jambatan ini memang mengkagumkan. Sukar nak percaya Mostar pernah musnah dalam peperangan bila melihat pemandangan dari sini.

Pemandangan dari atas jambatan
Sungai Neretva yang cantik mengalir di bawah Stari Most
Koski Mehmed-Pasha Mosque
Kemuncak jambatan
Tebing Sungai Neretva di bawah jambatan
Mengikut Ali menyeberang jambatan
Penghujung jambatan di sebelah sana
Pelancong-pelancong di Stari Most
Tangga turun di sebelah sana jambatan. Kena berhati-hati sebab tangga ini sangat licin.
Plak penghargaan untuk negara dan pertubuhan-pertubuhan dunia yang memberi sumbangan pembinaan semula Stari Most selepas perang.
Pemandangan ke sebelah sana dari seberang sini jambatan
Mostar Old Town di seberang sana sungai
Sungai Neretva
Itik berenang di Sungai Neretva
Kedai-kedai di sebelah sini sungai
Restoran
Pemandangan Menara Halebija dari kejauhan
Tingkap yang cantik pada bangunan di tepi jambatan
Ali membawa kami menyusuri kedai-kedai dan restoran di penghujung jambatan untuk turun ke tebing Sungai Neretva.

Sesak
Mengikut Ali menyusuri kedai dan restoran di seberang jambatan
Kedai ais kerim
Kedai menjual kraftangan
Renda adalah hasil kesenian yang terkenal di Mostar
Shawl
Banyak kedai menjual renda boleh dilihat di Mostar
Lagi suasana di seberang jambatan
Restoran yang menarik
Laluan turun di tebing sungai
Tempat membakar kuih agaknya...
Akhirnya kami tiba di tebing Sungai Neretva. Pemandangan ikonik Stari Most yang terkenal itu boleh dilihat dengan jelas dari sini.

Turun ke tebing sungai
Sungai Neretva
Pelukis jalanan
Menikmati pemandangan di tebing Sungai Neretva
Stari Most
Old City Bridge (Stari Most) lebih popular di kalangan pelancong berbanding bandar Mostar sendiri. Malah nama bandar Mostar juga sebenarnya berasal dari jambatan ini kerana Most dalam Bahasa Bosnia bermaksud Jambatan.

Bergambar dengan Stari Most
Jambatan ini dibina oleh seorang arkitek bernama Hayrudin yang merupakan anak murid kepada arkitek terkenal di zaman Ottoman yang bernama Sinan. Hayrudin dihantar oleh Sultan Suleyman I ke Mostar pada tahun 1557 untuk mencari cara menyeberang tebing Sungai Neretva yang terkenal tinggi dan curam itu.

Hayrudin mengambil masa 9 tahun untuk membina Stari Most. Bila siap, tak seorang pun penduduk Mostar temasuk Hayrudin sendiri yakin jambatan ini mampu berdiri. Batuan yang digunakan adalah tenelija stone blocks dari sebuah kuari berhampiran yang masih wujud sehingga sekarang. Batuan ini diikat dengan rod besi dan disimen dengan campuran putih telur dan bulu kambing. Ada kisah yang mengatakan Hayrudin melarikan diri dari Mostar selepas jambatan ini siap kerana bimbang akan dihukum bunuh sekiranya ia runtuh.

Pemandangan di puncak Stari Most yang setinggi 20 meter dari bumi
Memandang dengan penuh harapan nak melihat Bridge Divers terjun ke dalam sungai
Mereka tak akan terjun selagi tak mendapat jumlah kutipan Euro 30
Wakil Bridge Divers yang membuat kutipan sumbangan untuk penerjun
Stari Most musnah dalam serangan roket pihak Croatia sewaktu kemuncak Perang Croat-Bosniak dalam tahun 1993. Dunia memandang dengan begitu sedih kemusnahan jambatan kebanggaan Balkans yang telah bertahan selama lebih 4 kurun ini.
 
Oleh kerana jambatan ini merupakan warisan dunia, seluruh dunia membantu untuk membinanya kembali. UNESCO menubuhkan sebuah jawatankuasa untuk pembinaan semula Stari Most pada tahun 1998. Ia akhirnya berjaya dibina semula dengan pembiayaan dari Aga Khan Foundation, World Bank serta sumbangan dari kerajaan Italy, Netherlands, Turkiye dan Croatia. Jambatan ini turut dibina menggunakan kembali serpihan binaan asal yang jatuh ke dasar Sungai Neretva semasa perang. Ia dikutip oleh pasukan tentera Hungary. Pembinaan semula Stari Most akhirnya berjaya disiapkan dan dibuka semula pada bulan Julai 2004.

Stari Most pernah musnah dalam serangan roket dari Croatia dalam Perang Croat-Bosniak
Roket yang memusnahkan jambatan Stari Most diancar dari bukit di belakang sana
Bangunan cantik di seberang sana adalah Sultan Selimov Mesdžid (Masjid Sultan Selimov)
Dari sini juga kami dapat melihat sebuah jambatan moden yang dinamakan Lučki Most. Ia adalah jambatan konkrit bertetulang yang pertama dibina di Bosnia-Herzegovina. Lučki Most turut musnah dalam peperangan yang berlaku pada tahun 1992. Namun ia telah diperbaiki semula pada tahun 2005. Ia kini turut menjadi persinggahan pelancong untuk menikmati pemandangan Stari Most dari sana.

Lučki Most
Lučki Most turut musnah dalam peperangan yang berlaku pada tahun 1992 dulu.
Pemandangan indah bandar lama Mostar
Itik di tebing Sungai Neretva


Bersambung ke Bahagian 11...


CATATAN PERJALANAN BALKANS (2022):

No comments: