Thursday 13 June 2024

2024 ANDALUSIA BHG. 13 (Fes City & Chouara Tannery)

Mei 2024

NORTHERN AFRICA & SOUTHERN EUROPE
Morocco, Spain & Portugal
[MOROCCO: Casablanca, Marrakech, Rabat, Fes, Chefchaouen & Tangier]

Bahagian 13: Morocco
FES
(Fes City & Chouara Tannery)

HARI KEEMPAT (1)

Part 30: Hotel Sofia

Pada Hari Keempat, kami berada di kota Fes (juga disebut sebagai Fez) yang juga merupakan bandaraya yang kedua terbesar di Morocco selepas Casablanca.

Pemandangan dari bilik penginapan kami di Hotel Sofia, Fes
Bonjour, Fes!
 Pemandangan di korridor bilik hotel kami
Sarapan pagi di Hotel Sofia bermula pada pukul 7 pagi. Pilihan makanan dalam sarapannya walau bagaimanapun agak mengecewakan. Mujurlah ada 'Roti Canai' versi Morocco yang disediakan. Berseleralah juga kita makan dengan adanya 'Roti Canai' ini.

Satu sudut di lobi Hotel Sofia yang dihiasi dengan peralatan-peralatan tradisional
Suasana pagi di restoran Hotel Sofia
 Buffet Sarapan Pagi
Mujurlah ada 'Roti Canai' yang dimasak fresh pagi ini
'Roti Canai' versi Morocco yang kami tak tahu nama sebenarnya

Part 31: Fes City

Program lawatan di bandar Fes dimulakan pada pukul 8.30 pagi. Seawal 8.15 pagi, kami berkumpul menunggu bas di depan hotel.

Tour Leader Encik Hatta dan Tour Guide Mohsein menanti di depan tangga Hotel Sofia
 Husband bergambar di depan hotel
Kita pun nak bergambar juga di depan hotel sebelum naik bas
Pemandangan depan Hotel Sofia
Looking up...
Hotel Sofia
Tepat pukul 8.30 pagi, bas bergerak meninggalkan Hotel Sofia menuju ke pusat bandar Fes. Destinasi pertama kami adalah Chouara Tannery yang merupakan salah sebuah dari 3 pusat penyamakan kulit haiwan tradisional yang terdapat di Fes.

Memulakan Tour
Bangunan lama berdekatan Hotel Sofia
Kami melalui sebatang jalan bernama Avenue Hassan II menuju ke pusat bandar. Di tengah-tengah jalan terdapat sebuah taman awam yang menjadi tumpuan penduduk Fes untuk beriadah.

Melalui Avenue Hassan II menuju ke pusat bandar
Ada sebuah taman awam yang cantik dibina di tengah-tengah pembahagi jalan Avenue Hassan II.
Bandar Fes masih sunyi kerana hari masih awal pagi
Penghujung Avenue Hassan II
Bulatan Place de la Fiat
Satu lagi pemandangan Place de la Fiat
Fes adalah salah sebuah dari 4 Imperial Cities of Morocco yang terdiri dari Rabat, Marrakech, Fes dan Meknes. Ia juga dianggap sebagai bandar yang tertua di Morocco.

Penunjuk arah
Pemandangan menghampiri pusat bandar Fes
 Pekerja pengindahan bandar
Tembok kota lama Fes kelihatan di kejauhan sana
Fes New City
Banyak perumahan mewah dilihat di Fes New City
Sejarah yang dimiliki oleh Fes membolehkan ia menerima pengiktirafan sebagai UNESCO World Heritage Site pada tahun 1981. Fes adalah juga pusat keagamaan di Morocco dan adalah dikatakan ia mempunyai 400 buah masjid yang mana 200 di antaranya terletak di dalam kota lamanya yang dinamakan Fes Medina.

Bab Jdid
 Bab Jdid adalah pintu ke bahagian kota Fes yang dinamakan New City. New City ini turut menempatkan Jewish Quarter (Mellah), Royal Palace dan Jnan Sbil Garden yang dibina pada kurun ke-13.
Teksi di Fes yang berwarna merah
Dalam perjalanan ke Chouara Tannery, kami ditunjukkan American Fondouk yang diasaskan oleh seorang artis dan dermawan Amerika yang bernama Barbara Hutton. Sewaktu Barbara Hutton berkunjung ke Fes pada tahun 1950-an, dia bersimpati dengan keldai, baghal dan kuda yang digunakan oleh penduduk tempatan dalam tugasan kehidupan seharian mereka. Menyedari haiwan ini penting bagi penduduk tempatan meneruskan kehidupan, Barbara lantas menubuhkan American Fondouk yang berfungsi seperti hotel untuk tempat rehat mereka. Selepas bekerja teruk sepanjang hari, Barbara meminta pemilik untuk membawa haiwan-haiwan bebanan mereka ke American Fondouk ini untuk berehat sambil diberi makanan dan rawatan percuma. American Fondouk ini masih beroperasi sehingga ke hari ini. Memang bertuah keldai, baghal dan kuda di Fes.

 American Fondouk
Borj Sud
Pemandangan Fes New City
Satu lagi pemandangan Fes New City
Roundabout
Memang kagum melihat pemandangan kota Fes, lebih-lebih lagi bila kita mendapat tahu yang ia dibina pada kurun ke-8 dan ke-9 Masehi dulu.  Kota ini diasaskan oleh Maula Idris I (Idris bin Abdullah dari keturunan Nabi Muhammad SAW menerusi jalur Saidina Hassan) yang melarikan diri ke Maghribi kerana dianiaya oleh Kerajaan Abbasiyah. Beliau kemudiannya mendirikan Kerajaan Dinasti Idrisiyah dalam tahun 789 M.
 
Pemandangan Fes New City yang dibina pada tahun 1276
 Fes New City
Sesak dan padat
Fes dikelilingi tembok kota sepanjang 8 km. Seperti juga tembok-tembok kota di tempat lain, tembok ini dibina bagi tujuan pertahanan. Pintu kota akan ditutup untuk keselamatan pada setiap malam. Pembinaan tembok kota ini juga memudahkan aliran barangan yang keluar-masuk ke kota Fes dan urusan kutipan cukai.
 
Tembok kota lama Fes
Kawasan Kota Fes yang bersejarah secara umumnya terbahagi menjadi dua bahagian utama: Fes El-Bali yang merupakan kota tua yang asal dan Fes El-Jdid yang merupakan kota baru yang dibangunkan pada abad ke-13. Tidak keterlaluan jika dikatakan Fes el-Bali adalah tempat yang penting dalam kebudayaan dan agama Islam di Morocco. Walaupun Fes El-Jdid pula dianggap sebagai New Fes, ia sebenarnya dibina pada tahun 1276.

 Kota lama Fes dibina di sebalik tembok ini
Pemandangan tembok lama Fes
Tembok kota ini membantu menahan serangan musuh pada masa dahulu. Sehingga sekarang, tembok ini masih utuh berdiri dan kita tak dapat nak melihat keadaan kota di sebaliknya dari luar.
Borj Nod yang pernah berfungsi sebagai kilang peluru pada satu masa dahulu
Seperti pemandangan yang kita lihat di kota Rabat semalam, kota Fes juga mempunyai tanah perkuburan yang luas di sebalik tembok kotanya.

 Tanah perkuburan yang luas di sebalik tembok kota di Fes
Pintu masuk ke kawasan perkuburan
Kami terus dibawa menyusuri tembok kota Fes untuk menuju ke Chouara Tannery. Ia terletak di sebuah kawasan di Fes El-Bali.

Salah sebuah pintu kota di Fes
 Masih menyusuri tembok kota lama
Masjid
Bulatan yang cantik di kota Fes
Perjalanan ke Chouara Tannery
Masih pemandangan dari bulatan
Pemandangan tembok kota Fes dari satu sudut lain
Sebuah lagi bulatan di kota Fes

Part 33: Chouara Tannery

Chouara Tannery yang ingin kami lawati terletak di satu sudut di luar tembok kota Fes. Sambil menuju ke sana, kami diberi penerangan tentang kota Fes sebagai sebuah pusat pengajian agama Islam di Morocco. Ramai penuntut dari seluruh dunia datang ke kota Fes untuk mempelajari dan mendalami tentang agama Islam.

Bas menurunkan kami di satu tempat di pinggir tembok kota Fes. Dari sini, kami berjalan kaki kira-kira 20 minit untuk menuju ke Chouara Tannery.

Bas menurunkan kami di sini
Pemandangan dekat tempat bas menurunkan kami
Berjalan menuju ke Tannery
Berhenti nak bergambar dulu...
Sungai Wadi Bou Khrareb berhampiran kawasan Tannery
Bau busuk mula menusuk hidung bila kami sampai di kawasan Chouara Tannery. Tertanya-tanya juga di mana Tannery ini sebenarnya sebab ia tidak kelihatan dari sini.

 Bangunan kedi-kedai kulit di tepi Sungai Wadi Bou Khrareb
Kawasan Chouara Tannery ini juga dikenali sebagai Tanners' Quarter. Mohsein membawa kami masuk ke salah sebuah kedai di tepi Sungai Wadi Bou Khrareb. Kalau nak melihat kerja-kerja penyamakan kulit yang berlangsung di Tannery yang sebenar ~ tidak ada pilihan, memang kita kena masuk ke salah sebuah kedai yang menjual barangan kulit di sini.

Kena masuk ke salah sebuah kedai di sini untuk melihat Tannery
Pemandangan Sungai Wadi Bou Khrareb sewaktu berjalan masuk ke dalam kedai
Di pintu masuk ada seorang lelaki yang menyambut kami sambil mengedarkan daun-daun pudina kepada semua tetamu yang datang. Kalau nak menghilangkan bau busuk, daun ini perlu diletakkan dekat hidung. Disebabkan Myself dan Husband dah memang tahu yang Tannery ini berbau busuk, kami siap-siap dah memakai face mask. Daun pudina yang diberi kami letakkan di dalam face mask kami.

Daun pudina diberi kepada semua pengunjung untuk dihidu bagi menghilangkan bau busuk.
Letakkan saja daun pudina dalam face mask untuk kemudahan.
Free visit untuk melihat Tannery
 Tangga yang curam dan sempit untuk naik ke Galeri Pemandangan.
Pemandangan dari Galeri Pemandangan
Menahan bau busuk sambil melihat pemandangan
Petugas di kedai kulit yang memberi penerangan tentang proses penyamakan kulit yang berlangsung
Produk kulit turut dipamerkan di Galeri Pemandangan
Tannery View
Ada tiga buah tannery menyamak kulit binatang di Fes dan Chouara Tannery yang kami lawati ini adalah tannery yang tertua. Ia dipercayai telah beroperasi sejak 1,000 tahun yang lalu.

Chouara Tannery
Pemandangan dari Galeri
Bau busuk Tannery ini memang sangat menusuk hidung
Close-up
Kerja menyamak kulit binatang di sini masih dilaksanakan dengan kaedah tradisional. Ia juga menjadi satu tarikan pelancong yang datang melawat ke kota Fes. Hasil kulit dari Fes bermutu tinggi dan kini dieksport ke seluruh dunia.

Kolam-kolam batu yang diguna untuk menyamak kulit binatang
Cecair di dalam kolam batu ini digunakan untuk melembutkan kulit
Kulit yang sedang disamak
Proses mewarna kulit
Penerangan tentang kualiti produk kulit yang dihasilkan di Chouara Tannery
Produk-produk kulit
Beg-beg kulit
Lepas dah puas menikmati pemandangan dari Galeri Pemandangan, kami dibawa ke Galeri Jualan. Berbagai produk kulit dijual di sini. Myself tak nafikan produk-produk yang dijual cantik dan menarik tetapi sangat mahal. Biasalah, itulah harga yang perlu dibayar kalau nak mendapatkan produk yang cantik dan berkualiti walau di mana jua.

Turun tangga yang curam untuk ke Galeri Jualan
Beginilah curamnya tangga yang perlu dilalui
Galeri Jualan Pakaian Kulit
 Penerangan tentang jaket kulit yang dijual
Bergambar di celah-celah jaket kulit
Beg-beg kulit
Macam biasa, Myself dan Husband tak shopping apa-apa. Sambil menunggu ahli-ahli Grup kami shopping, kami bersiar-siar di luar.

Bersiar-siar di luar
Galeri Pemandangan yang kami lawat tadi terletak di atas sana
Bergambar di celah lorong
Mural
Bergambar di celah lorong lain pulak
Husband teringin nak melihat kolam-kolam Tannery yang kami lihat tadi dengan lebih dekat. Kebetulan ada pulak seorang lelaki tempatan yang sudi nak membawa Husband berbuat begitu. Myself tak ikut Husband masuk ke dalam dan menunggu saja di luar.

 Lelaki tempatan yang menawarkan diri untuk membawa Husband melawat ke dalam Tannery.
Kulit yang disidai untuk dikeringkan
Pemandangan sebahagian Tannery dari luar
Mengikut masuk ke dalam Tannery
Suasana di dalam Tannery
Kita lihat suasana di dalam Tannery dengan lebih dekat. Kata Husband, dah pasti bau busuk lebih menyengat bila dekat-dekat begini

Memang kasihan melihat pekerja-pekerja yang terpaksa berdepan dengan keadaan dan bau busuk begini demi kelangsungan hidup. Ia turut mengingatkan kami kepada pekerja di pusat dobi tradisional yang pernah kami lihat di Kochi, India dulu.

Memang menarik melihat dan mempelajari cara kulit disamak di sini. Kulit yang baru tiba direndam selama beberapa hari dalam kolam yang mengandungi campuran air, garam, batu kapur dan najis merpati. Najis merpati adalah sumber semulajadi bagi ammonia yang diperlukan untuk melembutkan kulit. Campuran garam dan batu kapur pula diperlukan untuk menanggalkan lemak, daging dan bulu yang masih terlekat pada kulit binatang. Sewaktu direndam, pekerja akan memijak-mijak kulit ini untuk mempercepatkan proses menanggalkan lemak, bulu dan daging tersebut.

Selepas beberapa hari, kulit yang selesai direndam dikeluarkan dari kolam. Ia dibersih dan dikikis untuk memastikan semua bulu, lemak dan daging benar-benar telah ditanggalkan sebelum dimasukkan ke dalam kolam pewarna. Selain cara direndam, kulit turut diwarnakan dengan tangan atau dipijak-pijak untuk memastikan bahan pewarna melekat elok kepadanya. Selepas diwarnakan, kulit tersebut disidai dan dijemur untuk dikeringkan di bawah matahari.

Kolam yang berisi air, garam, batu kapur dan najis burung untuk melembutkan kulit
Pewarna yang digunakan untuk mewarnakan kulit terdiri dari bahan-bahan semulajadi. Sebahagian besar pewarna ini berasal dari tumbuh-tumbuhan: warna oren dari inai, merah dari bunga poppy, kuning dari saffron, hijau dari pudina, perang dari cedarwood dan biru dari indigo. Kadang kala serbuk delima turut digunakan untuk menghasilkan warna kuning bagi menggantikan saffron yang mahal harganya.

Proses mewarna kulit
Berjalan keluar dari Tannery


 Bersambung ke Bahagian 14...


CATATAN PERJALANAN (MOROCCO, SPAIN & PORTUGAL 2024):

No comments: