|
Air kolam yang jernih kebiruan |
|
Mengisi botol minuman dengan air dari Cleopatra Pool |
Kisah cinta mereka bermula ketika Marc Antony yang merupakan seorang jeneral perang Kerajaan Rom bertemu dengan Cleopatra VII yang merupakan seorang Firaun Wanita Mesir untuk membincangkan tentang hala tuju pakatan di antara Mesir dan Rom selepas kematian Maharaja Rom yang bernama Julius Caesar. Kedua mereka menjalin hubungan sehingga dikurniakan sepasang anak kembar yang bernama Cleopatra Selene dan Alexander Helios.
Marc Antony sebenarnya tidak hanya mempunyai seorang isteri. Sepertimana dia mengahwini Cleopatra untuk mengukuhkan hubungan beliau dengannya, Marc Antony terlebih dahulu telah mengahwini seorang wanita bernama Octavia yang merupakan saudara perempuan kepada Maharaja Rom yang bernama Octavius.
Tindakan Marc Antony mengahwini Cleopatra menimbulkan kemarahan Octavius. Dia lebih marah bila mengetahui yang Marc Antony telah menyerahkan beberapa wilayah di Timur Tengah kepada Cleopatra sebagai hadiah perkahwinan mereka. Octavius akhirnya mengisytiharkan perang terhadap Marc Antony dan Cleopatra.
Tentera Marc Antony dan Cleopatra tewas teruk di dalam Pertempuran Actium yang berlaku pada tahun 31 SM. Kedua mereka berundur ke Alexandria di Mesir.
Selepas tewas dalam Pertempuran Actium, Marc Antony dan Cleopatra tidak dapat membina kembali kekuatan tentera mereka. Akibatnya, pasukan Octavius berjaya menembus masuk ke pintu kota. Marc Antony yang sedar bahawa dia tidak mungkin berjaya menewaskan Octavius, mengambil tindakan membunuh diri dengan menikam pedang kepada tubuhnya sendiri.
Menyedari yang dia juga telah kehilangan Kerajaan dan tidak mampu untuk bangkit kembali, Cleopatra VII juga membunuh diri pada 10 Ogos 30SM. Cleopatra membunuh diri dengan cara membiarkan ular berbisa menggigit dirinya bersama 2 orang pengawalnya. Walaupun maut pada usia 39 tahun, Cleopatra telah memerintah Egypt selama 20 tahun. Namanya turut tercatit sebagai salah seorang pemimpin terbaik Mesir pada zamannya.
|
Kafetaria di Cleopatra Pool yang bernama Apollon Emporium |
|
Tempat duduk di Apollon Emporium |
|
Gerai menjual jus oren |
|
Kedai cenderamata |
Lumpur air panas di sekitar Pamukkale juga sangat bagus untuk rawatan kulit. Ia turut dijual di sebuah kedai di sini.
|
Kedai menjual produk kecantikan yang dibuat dari lumpur mineral sekitar Pamukkale |
|
Losyen yang dibuat dari clay mineral |
|
Sabun mandi |
|
Meninggalkan Cleopatra Pool |
Part 66: Hierapolis Museum
Seterusnya kami dibawa oleh Ali melawat Hierapolis Museum. Muzium ini terletak di dalam bangunan lama Central Baths yang merupakan sebuah rumah mandi awam di zaman Rom. Selepas Hierapolis ditinggalkan akibat gempa bumi, bangunan ini tenggelam di dalam tanah sehingga 5 meter. Ia telah ditemui semula sewaktu kerja-kerja penggalian dilaksanakan pada tahun 1970-an. Bangunan ini direstorasi dan dijadikan Hierapolis Museum pada tahun 1984 untuk menempatkan penemuan-penemuan sejarah di Hierapolis serta kota-kota purba lain yang berhampiran.
|
Denizli Chicken yang merupakan simbol kota Denizli |
|
Wajah Sang Ayam dari depan |
|
Runtuhan bangunan lama |
|
Hierapolis Museum yang sebenarnya adalah bangunan Central Baths yang telah direstorasi. |
|
Rupa sebenar bangunan Central Baths sebelum direstorasi |
|
Hierapolis Museum |
Hierapolis Museum terdiri dari beberapa bahagian. Kita mulakan dengan melawat Section of Sarcophagi and Statues.
|
Section of Sarcophagi and Statues |
Seksyen ini mempamerkan patung-patung dan keranda batu (sarcophagus atau plural: sarcophagi) yang ditemui di sekitar Hierapolis dan kota-kota purba lain yang berdekatan seperti Laodikeia.
|
Suasana di dalam Section of Sarcophagi and Statues |
|
Pelbagai patung dan keranda batu yang dipamerkan |
Kalau di Asia Tenggara kita sering menemui tinggalan sejarah yang berunsurkan Hindu-Buddha, tinggalan sejarah di Turkey pula banyak berunsurkan Greco-Roman. Walaupun dibina oleh Orang Rom, banyak pengaruh Greek ditemui pada artifak-artifak seperti patung yang dikumpulkan di muzium ini.
|
Patung Emperor Hadrian |
|
Patung-patung wanita |
|
Patung wanita dan sebuah keranda batu yang dipamerkan |
|
Priestess of Isis
|
|
Attis |
|
Berposing mengikut gaya Attis |
|
Ukiran-ukiran gladiator
|
Seperti yang pernah Myself ceritakan sebelum ini, terdapat ramai juga pengunjung yang datang berubat di Hierapolis yang tidak dapat disembuhkan dan meninggal dunia. Mengikut cara masa itu, mereka dikebumikan di dalam keranda-keranda batu yang dinamakan sarcophagus. Kita dapat mempelajari tentang status si mati dan cara kehidupan di zaman itu dengan melihat kepada ukiran yang dibuat pada keranda.
Jangan bimbang, tak ada mayat di dalam keranda-keranda ini. Sewaktu ditemui di tapak pun mereka dah berusia beratus-ratus tahun dan mayat serta tulang-belulang di dalamnya telah pun reput dan hancur. Mereka juga semuanya telah dibersihkan sebelum dipamerkan di muzium ini.
|
Sarcophagus With Garland |
|
Berdasarkan ukiran pada keranda ini, kita boleh membayangkan pemiliknya adalah seorang kaya dan penting seperti seorang pemimpin di zaman dulu. |
|
Columned Sarcophagus ini pula memberikan kita gambaran tentang rupa sebenar bangunan-bangunan yang pernah berdiri di Hierapolis |
|
Monumental Tomb |
|
Monumental Tomb dari sisi |
|
Ukiran yang juga menggambarkan kehidupan di zaman Rom Purba |
|
Gambaran kota Hierapolis di zaman kegemilangannya |
|
Bumbung bangunan muzium (Central Baths) yang telah direstorasi |
Selepas itu kita melawat pula ke Section of Small Findings di mana artifak-artifak kecil seperti duit syiling dan sebagainya yang ditemui dipamerkan.
|
Section of Small Findings |
|
Suasana di dalam Section of Small Findings |
|
Pameran di dalam Section of Small Findings |
|
Barangan tembikar |
|
Pelbagai barangan tembikar yang dipamerkan |
|
Sesetengah barangan ini ditemui dalam keranda batu kerana menjadi adat pada masa itu barangan seperti jag dan pinggan mangkuk turut ditanam bersama di mati untuk kegunaan di alam kematian. |
|
Duit syiling purba |
|
Satu lagi sudut di Section of Small Findings |
Satu lagi seksyen pameran muzium ini adalah Section of Hierapolis Theatre Findings. Namun pintu masuknya terletak di sebelah sana bangunan. Kita perlu melalui sebuah taman dan sebahagian runtuhan Central Baths untuk mendapatkannya.
|
Taman kecil di Hierapolis Museum |
|
Runtuhan Central Baths di kawasan taman |
|
Ini rasanya adalah laluan pekerja di Central Baths di mana wap dari pembakaran stim disediakan untuk kegunaan pengunjung ke rumah mandi |
|
Pemandangan runtuhan Central Baths dengan lebih dekat |
|
Gambaran bagaimana Roman Baths berfungsi di masa silam (Gambar dari internet) |
Pintu masuk ke Section of Hierapolis Theatre Findings terletak di sebalik runtuhan Central Baths ini.
|
Section of Hierapolis Theatre Findings |
|
Pintu masuk ke Section of Hierapolis Theatre Findings |
Perhiasan dan relief yang ditemui di Hierapolis Ancient Theatre dipamerkan di seksyen ini. Pada zaman Rom Purba, pementasan drama dan kesenian diadakan sebagai cara untuk menyembah dan menghormati dewa-dewa. Maka ukiran yang ditemui di bangunan Teater Hierapolis banyak memaparkan adegan dari kisah dewa-dewa.
|
Suasana di dalam Section of Hierapolis Theatre Findings |
Festival of Dionysus adalah antara ukiran yang banyak ditemui di Ancient Theatre of Hierapolis. Festival ini diadakan 4 kali setahun sewaktu penduduk Rom berkumpul untuk menyembah Dewa Dionysus. Persembahan kepada Dionysus diadakan dalam bentuk nyanyian dan tarian. Sembelihan kambing dan jamuan wain secara besar-besaran turut diadakan dalam festival ini.
|
Gambaran Dionysus Festival |
Dionysus Festival dimulakan dengan upacara perarakan Patung Dionysus dari kuil ke Theater. Perarakan ini sangat penting dan dihadiri oleh rakyat dari pelbagai lapisan. Setelah Patung Dionysus sampai ke bangunan teater, seluruh teater akan direnjis dengan darah babi sebagai ritual penyucian sebelum persembahan drama dimulakan.
|
Gambaran permulaan Dionysus Festival |
Sebuah lagi ukiran yang menarik menggambarkan kisah Myth of Niobe. Niobe adalah seorang dewi yang berkahwin dengan Dewa Amphion. Mereka mempunyai 14 orang anak: 7 lelaki dan 7 perempuan. Niobe sangat berbangga memiliki anak yang ramai dan sering mengejek dan merendahkan Dewi Leto yang hanya mempunyai sepasang anak kembar yang terdiri dari seorang anak lelaki yang bernama Apollo dan seorang anak perempuan yang bernama Artemis. Apollo dan Artemis sangat marah kepada Niobe kerana sering merendahkan ibu mereka. Oleh yang demikian, Apollo membunuh kesemua anak lelaki Niobe dan Artemis pula membunuh kesemua anak perempuannya. Dewa Amphion yang kecewa melihat kesemua anaknya mati turut membunuh diri. Niobe melarikan diri menuju ke Mount Sipylus di mana dia bertukar menjadi batu. Batu ini dikenali sebagai Weeping Rock. Menurut kisahnya lagi, air hujan yang meresap masuk menerusi batu kapur kini melambangkan tangisan kesedihan Niobe.
|
Myth of Niobe |
Kisah Dewa Poseidon turut ditemui di antara relief di Teater Hierapolis. Poseidon adalah dewa laut, gempa bumi, banjir, kemarau dan kuda. Seperti bapanya Dewa Zeus, Poseidon mempunyai kelemahan terhadap wanita. Walau bagaimanapun, disebabkan sikapnya yang kasar dan tidak romantik, Poseidon gagal memikat dewi yang diminati. Oleh yang demikian, dia menggunakan kekasaran untuk mendapatkan cinta dari tiga orang dewi: Amphirite, Demeter dan Gorgon Medusa.
|
Three Beauties & Poseidon |
|
Ukiran yang menunjukkan sikap kasar Poseidon ke atas 3 orang dewi: Amphirite, Demeter dan Gorgon Medusa. |
Di samping itu ada juga ukiran-ukiran lain yang turut dipamerkan di Section of Hierapolis Theatre Findings ini. Kalau kita banyak membaca dan mengkaji kisah mitologi Greek, mungkin banyak yang kita fahami. Kalau tidak, tengok sajalah relief-relief dan ukiran yang dipamerkan.
|
Console With Nike |
|
Ukiran-ukiran lain |
|
Pengunjung-pengunjung ke Section of Hierapolis Theatre Findings |
|
Siti menunggu di luar muzium |
Lawatan kami ke Hierapolis Museum dah tamat kini. Selepas melawat ke Hierapolis dan mempelajari tentang cara hidup penduduk di zaman Rom purba, jujur dikatakan yang Myself kini lebih memahami mengapa Allah menurunkan Agama Islam secara berperingkat. Semua manusia berasal dari keturunan Nabi Adam AS. Semakin manusia berkembang biak, semakin mereka menjauhi Allah, namun jauh di sudut hati naluri mereka tetap mencari petunjuk dari Pencipta. Setiap kitab yang diturunkan lebih awal dari Al Quran yang terdiri dari Zabur, Taurat dan Injil menghapuskan perlahan-lahan amalan yang bertakhta di hati manusia pada masa mereka.
Penyembahan berhala di zaman Greek dan Rom sangat melampau. Myself tak pernah tahu betapa melampaunya penyembahan mereka sehingga selepas melawat ke Hierapolis. Kerana itulah Allah menurunkan Nabi Isa AS sebagai Nabi di zaman mereka untuk memberikan sinar petunjuk. Kitab Injil yang diturunkan kepada Nabi Isa memberi penekanan untuk menghapuskan kepercayaan melampau kepada berhala. Bila sampai ke zaman Nabi Muhammad SAW, manusia umumnya dah boleh menerima hakikat yang Dewa dan berhala adalah tidak berkuasa. Maka turunlah Al Quran menjadi petunjuk aturan hidup ke arah yang diredhai Allah SWT sehingga ke hari Kiamat.
|
Kerja-kerja penggalian masih berlangsung berhampiran Muzium Hierapolis |
|
Tembok kota lama |
|
Bekas kota lama |
|
Pemandangan Hierapolis Museum dari luar pagar |
|
Ancient Ruins |
Bersambung ke Bahagian 30...
CATATAN PERJALANAN TURKEY (2nd VISIT) 2022:
No comments:
New comments are not allowed.