Oktober 2024
SOUTH KOREA (2nd VISIT)
Busan, Jeju & Seoul
Bahagian 34: Demilitarized Zone (DMZ)
IMJINGAK (Imjingak Peace Park 3)
HARI KELAPAN (3)
Part 85: Imjingak Peace Park (3)
Selepas melihat lokomotif yang menjadi mangsa kekejaman Perang Korea, kita melawat pula Imjin River Dokgae Bridge yang turut menjadi mangsa kekejaman perang. Jambatan ini terletak di belakang lokomotif tadi. Ada bayaran tambahan dikenakan untuk masuk ke jambatan ini tetapi dah lupa berapa harganya.
Pintu masuk ke Imjin River Dokgae Bridge |
Imjin River Dokgae Bridge adalah sebuah jambatan keretapi yang menghubungkan Korea Utara dengan Korea Selatan satu masa dahulu. Oleh yang demikian, sebuah model gerabak keretapi dibina di pintu masuknya.
Model gerabak keretapi yang dibina di pintu masuk ke Imjin River Dokgae Bridge |
Pada tingkap keretapi ini, ada tayangan video perjalanan keretapi yang memberi gambaran seolah-olah kita memang sedang menaiki keretapi menuju ke Korea Utara.
Tayangan video pada tingkap keretapi yang memberikan gambaran tentang perjalanan menuju ke Korea Utara |
Bergambar dalam keretapi yang kononnya sedang menuju ke Korea Utara |
Bagasi penumpang turut diletakkan di tempat barang untuk memberikan gambaran yang lebih realistik |
Bagasi yang dianggap rekaan moden pada zaman itu |
Bagasi serta pemandangan di luar tingkap menuju ke Korea Utara |
Di penghujung gerabak, ada sebuah pelantar kayu yang sebahagiannya berlantai kaca. Sebelum masuk ke sini, kami telah diingatkan bahawa jambatan ini adalah sebuah kawasan sensitif yang mempunyai larangan untuk mengambil gambar. Kita cuma dibenarkan untuk mengambil gambar menghala ke hadapan, kamera tidak boleh langsung dihalakan ke kiri atau ke kanan untuk mengambil gambar.
Lantai kaca yang menunjukkan landasan keretapi sebenar di bawahnya |
DMZ |
Peluru yang pernah ditembak di kawasan ini dikumpulkan untuk tatapan pengunjung |
Ada satu lagi lantai kaca di depan sana |
Di bawah jambatan kaca ini adalah sebuah tiang jambatan yang musnah |
Kesan tembakan peluru pada tiang ditanda untuk tatapan pengunjung |
Landasan keretapi di bawah lantai kaca |
Pyongyang (ibu negara Korea Utara) berada 208.4 km dari sini. Gaeseong yang merupakan bandar terhampir dengan Korea Selatan pula cuma 21.1 km. |
Di penghujung platform ini, ada landasan keretapi yang disambung dengan begitu realistik dengan landasan sebenar di luar sana.
Landasan keretapi pada platform yang disambung dengan begitu realistik dengan jambatan sebenar |
Laluan keretapi yang pernah ada di atas jambatan ini turut digambarkan dengan sangat realistik |
Laluan keretapi menuju ke Pyongyang |
Pemandangan di penghujung platform |
Sebuah lagi tiang jambatan yang juga mempunyai kesan tembakan |
Tak faham apa perkataan yang tertulis dalam tulisan Russia di sana |
Kita naik ke tingkat atas pulak |
Suasana di tingkat atas platform |
Bergambar berdua pulak |
Di tepi Imjin River Dokgae Bridge ini ada sebuah jambatan keretapi baru yang dibina oleh Kerajaan Korea Selatan menuju ke Gaeseong di Korea Utara. Menurut Clara, pada awal tahun 2000, Presiden Korea Selatan yang bernama Kim Dae-jung mengambil pendekatan mesra dengan Korea Utara. Di bawah pimpinannya, Korea Selatan telah menubuhkan Gaeseong Industrial Region di Korea Utara yang memberi peluang pekerjaan kepada ramai rakyat negara tersebut dengan pelaburan dari Korea Selatan. Jambatan keretapi ini telah dibina untuk kemudahan membawa pekerja dan barangan dari Gaeseong ke Korea Selatan.
Pemandangan Sungai Imjin dari tingkat atas platform |
Jambatan yang di sebelah kiri adalah Imjingang Bridge yang juga digunakan sebagai laluan keretapi ke Gaeseong Industrial Region pada satu masa dahulu. |
Namun demikian, selepas pemerintahan Korea Selatan diambilalih oleh presiden yang lain, perhubungan kedua negara berubah menjadi tegang sehingga sekarang. Salah seorang presiden Korea Selatan telah menghentikan pelaburan dan kemudahan ke Gaeseong Industrial Region dengan tiba-tiba. Akibatnya landasan keretapi yang dibina di jambatan baru ini terbiar dan tidak digunakan sehingga sekarang.
Jambatan keretapi di sebelah kiri ini kini sepi tidak digunakan selepas Korea Selatan menghentikan opearasi di Gaeseong Industrial Region di Korea Utara. |
Setiap tiang bekas jambatan ini pasti mempunyai kesan tembakan |
Sungai Imjin yang menyaksikan banyak kekejaman sewaktu Perang Korea |
Imjingang Bridge |
Kamera cuma boleh dihalakan ke depan jika nak mengambil gambar |
Harapan sekiranya kedua Korea dapat bersatu |
Kenangan di Imjin River Dokgae Bridge |
Turun kembali ke bawah |
Menuju kembali ke pintu masuk |
Kenangan dalam gerabak keretapi |
Kembali ke pintu masuk Imjin River Dokgae Bridge |
Kami berjalan kembali melintas lokomotif dan bunker BEAT 131 untuk melihat tarikan yang seterusnya.
Melintas lokomotif kembali. Perhatikan tayar lokomotif yang rosak terkena bedilan bom semasa perang. |
Bunker Beat 131 |
Kami seterusnya dibawa melihat Freedom Bridge di mana pertukaran tawanan Korea Utara dengan Korea Selatan dibuat pada tahun 1953. Pertukaran ini melibatkan 12,773 tawanan dari kedua-dua pihak. Kebanyakan tawanan yang diserahkan oleh Korea Selatan adalah rakyat Korea Utara yang pulang secara sukarela untuk bersatu dengan keluarga mereka di sana. Tawanan yang diserahkan oleh Korea Utara pula adalah kebanyakannya rakyat Korea Selatan yang terperangkap di negara tersebut sewaktu perang meletus. Disebabkan sejarah ini, jambatan ini turut dikenali sebagai Bridge of No Return.
Freedom Bridge |
Patung tentera wanita di pintu masuk ke Freedom Bridge |
Freedom Bridge tidak dibenarkan untuk dimasuki pada hari ini |
Freedom Bridge juga adalah sebenarnya sebuah jambatan keretapi yang musnah sewaktu Perang Korea. Namun demikian, ia telah dibina semula dengan kayu untuk dijadikan pedestrian bridge bila kata sepakat untuk pertukaran tawanan dicapai pada tahun 1953. Untuk membuktikan mereka adalah rakyat biasa dan bukan tentera dari kedua-dua negara, semua tawanan menyeberang jambatan ini ketika itu dengan hanya memakai pakaian dalam.
Tawanan yang dibebaskan di Freedom Bridge dulu hanya dibenarkan memakai pakaian dalam untuk membuktikan mereka bukan tentera dari kedua-dua negara |
Pandangan lebih dekat Freedom Bridge |
Keterangan mengenai Freedom Bridge |
Di Imjingak Peace Park ini juga, kita dapat melihat patung dua orang wanita yang duduk bersebelahan di atas kerusi. Patung ini dinamakan Statue of Peace toward the Reunification of Korea.
Statue of Peace toward the Reunification of Korea. |
Patung ini adalah sebenarnya melambangkan wanita yang dijadikan hamba seks sewaktu pemerintahan Jepun di Korea pada masa dahulu. Ia dibina sepasang untuk melambangkan wanita dari Korea Utara dan Korea Selatan yang terlibat. Sekiranya kedua-dua Korea dapat bersatu kembali pada masa hadapan, sebuah patung ini akan dihantar ke Korea Utara sebagai simbol kemerdekaan bagi wanita yang berasal dari negara tersebut.
Patung ini melambangkan wanita dari Korea Utara dan Korea Selatan yang dipaksa untuk menjadi hamba seks sewaktu pemerintahan Jepun dahulu. |
Burung merpati yang diukir hinggap pada bahu wanita ini melambangkan simbol kebebasan |
Pandangan ukiran burung merpati dari depan |
Bayang patung wanita ini digambarkan sebagai wanita tua kerana kebanyakan mereka kini telah mencapai usia sebagai nenek tua. Dah terlalu lama mereka menunggu untuk kedua-dua Korea kembali bersatu. |
Bayang nenek tua yang masih mengharap untuk pulang ke kampung halaman di Korea Utara |
Bergambar bersama sebelum patung ini dihantar pulang ke Korea Utara |
Kita terus berjalan kerana masih ada lagi tarikan yang harus kita lawati...
Peta Imjingak Peace Park yang juga dikenali sebagai Imjingak Pyeonghwa Nuri Park |
Pemandangan indah musim luruh di Imjingak |
Pemandangan yang indah dan damai |
Kami seterusnya ditunjukkan sebuah tugu yang dinamakan sebagai 30 Years Lost. Perang Korea bukan sahaja memisahkan keluarga di Korea Selatan dengan Korea Utara. Malah di Korea Selatan sendiri juga, ramai keluarga yang terpisah dan tidak dapat dihubungi. Pada tahun 1983, sebuah stesen TV Korea yang bernama KBS World telah melancarkan sebuah program seperti Jejak Kasih yang berusaha untuk menyatukan keluarga-keluarga yang terpisah dan berjaya menyatukan 10,189 ahli keluarga melalui siaran selama 138 hari. Lagu tema program ini yang dinamakan 30 Years Lost menjadi simbol harapan penyatuan keluarga yang terpisah disebabkan peperangan sehingga sekarang. Ia turut dikatakan popular sehingga ke Korea Utara dan tugu 30 Years Lost ini didirikan untuk menggambarkan harapan tersebut.
Tugu 30 Years Lost yang menggambarkan harapan keluarga yang terpisah akibat peperangan untuk bersatu kembali |
Keterangan mengenai tugu 30 Years Lost |
Pemandangan tugu 30 Years Lost dari hadapan |
Harapan untuk ahli keluarga yang ingin bersatu kembali |
Butang yang disediakan untuk memainkan lagu 30 Years Lost |
Lirik lagu 30 Years Lost |
Tugu 30 Years Lost |
Mangbaedan Memorial Altar dibina oleh Kerajaan Korea Selatan sebagai sebuah tempat rakyatnya berdoa untuk penyatuan dengan ahli keluarga yang terpisah di Korea Utara. Sebelum altar ini dibina, keluarga yang terpisah di Korea Utara dan Selatan akan membina altar masing-masing sewaktu perayaan Chuseok (Tahun Baru Korea). Dengan adanya altar ini, rakyat Korea yang terlibat boleh datang berdoa pada bila-bila masa untuk penyatuan dengan keluarga mereka.
Mangbaedan Memorial Altar |
Keterangan mengenai Mangbaedan Memorial Altar |
Pelawat yang berkunjung ke altar |
Sewaktu di sini, kami dapat melihat seorang pakcik tua yang berdoa bersendirian sambil menangis di altar. Mungkin dia sedang mendoakan ahli keluarganya yang terpisah di Korea Utara. Walau kita melihat dari jauh, kita turut merasa sayu kerana keperitan pakcik ini sangat jelas terlihat.
Pakcik yang berdoa di Mangbaedan Memorial Altar |
Melihat Mangbaedan Memorial Altar dengan lebih dekat |
Tempat membakar colok untuk berdoa |
Bersambung ke Bahagian 35...
CATATAN PERJALANAN (SOUTH KOREA 2nd VISIT) 2024:
- Bahagian 01 [Hari 1] - Departure: Perjalanan Ke Korea Selatan
- Bahagian 02 [Hari 2] - Arrival : Kuala Lumpur - Incheon - Seoul Station
- Bahagian 03 [Hari 2] - Busan : KTX Seoul - Busan & Songdo Skywalk
- Bahagian 04 [Hari 2] - Busan : Gamcheon Culture Village
- Bahagian 05 [Hari 2] - Busan : Bombay Brau Restaurant & Arban City Hotel
- Bahagian 06 [Hari 3] - Busan : Gwangalli Beach & Moontan Road Lookout
- Bahagian 07 [Hari 3] - Busan : Haeundae Beach Train & Cheongsapo Daritdol Sky Walk
- Bahagian 08 [Hari 3] - Busan : Haedong Yonggul Temple
- Bahagian 09 [Hari 3] - Busan : Busan Cinema Center, Masjid Al Fatah & Capadoccia Restaurant
- Bahagian 10 [Hari 3] - Busan : Gukje Market & Daegaksa Temple
- Bahagian 11 [Hari 3] - Busan : BIFF Square & Jagalchi Fish Market
- Bahagian 12 [Hari 4] - Busan - Jeju : Gimhae International Airport & Air Busan
- Bahagian 13 [Hari 4] - North Jeju : Iho Tewoo Beach
- Bahagian 14 [Hari 4] - North Jeju : Rainbow Wall, Yongyeon Pond & Yongduam Rock
- Bahagian 15 [Hari 4] - North Jeju : Jejumok Gwana, Dongmun Market & Sanjimul Restaurant
- Bahagian 16 [Hari 5] - North Jeju : Gueom Stone Salt Flats
- Bahagian 17 [Hari 5] - East Jeju : Songeup Folk Village (1)
- Bahagian 18 [Hari 5] - East Jeju : Songeup Folk Village (2)
- Bahagian 19 [Hari 5] - East Jeju : Gwangchigi Beach & Seongsan Ilchulbong
- Bahagian 20 [Hari 5] - South Jeju : Seongsan-Ojo Geo Trail & Jeongbang Waterfall
- Bahagian 21 [Hari 5] - South Jeju : Cheonjiyeon Waterfall & Seogwipo Formation
- Bahagian 22 [Hari 5] - South Jeju : Saeyongyo Bridge & Cheonjeyeon Waterfall
- Bahagian 23 [Hari 6] - Jeju - Seoul : Jeju International Airport - Seoul Gimpo Airport
- Bahagian 24 [Hari 6] - Seoul : Seoul City
- Bahagian 25 [Hari 6] - Seoul : N Seoul Tower
- Bahagian 26 [Hari 6] - Seoul : Myeongdong & Cheonggyecheon Stream
- Bahagian 27 [Hari 7] - Seoul : Gyeongbokgung Palace (1)
- Bahagian 28 [Hari 7] - Seoul : Gyeongbokgung Palace (2)
- Bahagian 29 [Hari 7] - Seoul : National Folk Museum
- Bahagian 30 [Hari 7] - Seoul : Songhyeon Green Plaza, Kkochnuli Deulbap Restaurant & Bukchon Hanok Village (1)
- Bahagian 31 [Hari 7] - Seoul : Bukchon Hanok Village (2), Nanta Show & Kampungku Restaurant
- Bahagian 32 [Hari 8] - DMZ : Imjingak Peace Park (1)
- Bahagian 33 [Hari 8] - DMZ : Imjingak Peace Park (2)
- Bahagian 34 [Hari 8] - DMZ : Imjingak Peace Park (3)
- Bahagian 35 [Hari 8] - DMZ Tour 1: Joint Security Area & Third Tunnel (1)
- Bahagian 36 [Hari 8] - DMZ Tour 2: Third Tunnel (2), Dora Observatory & Unification Village
- Bahagian 37 [Hari 8] - Seoul : Itaewon
- Bahagian 38 [Hari 9] - Going Home : Incheon - Kuala Lumpur
No comments:
New comments are not allowed.