Mei 2023
NORTHERN ITALY & SWITZERLAND (2nd Visit)
[NORTHERN ITALY: Milan, Pisa, Cinque Terre, Venice & Lake Como]
Bahagian 11: Italy
VENICE (Grand Canal)
HARI KEEMPAT (2)
Part 26: Grand Canal
Perjalanan kami dengan Vaporetto dari Tronchetto adalah menyusuri Venice Grand Canal sehingga ke San Marco yang terletak di penghujung terusan. Kalau dilihat dalam peta, Grand Canal adalah terusan utama yang membelah bandar Venice seperti bentuk huruf 'S' yang terbalik.
|
Peta Grand Canal di Venice yang bermula dari Tronchetto sehingga San Marco |
Memang excited bila Vaporetto membelok masuk ke Grand Canal yang sebenar. Pemandangan bangunan-bangunan yang selalu kita lihat dalam gambar Venice benar-benar muncul di depan mata kita.
|
Gereja San Simeon Piccolo yang berkubah hijau ini adalah pemandangan yang pertama kita lihat sebaik masuk ke Grand Canal dari Tronchetto. |
Myself akui, Venice (disebut Venezia dalam Bahasa Itali) memang sebuah destinasi yang menarik di Italy. Kota ini dikatakan telah wujud semenjak di zaman Rom Purba lagi. Penduduk asalnya bekerja sebagai pelombong garam dan nelayan. Bila penduduk bertambah, penempatan juga berkembang sehingga ke arah laut menjadi Venice yang kita kenali kini.
|
Grand Canal |
Venice dijajah Byzantine Empire sehingga tahun 727M bila penduduk Venice melantik pemerintah mereka (digelar Doge) yang pertama, Orso Ipato. Venice terus makmur sebagai sebuah pusat perdagangan di Zaman Pertengahan (Middle Ages). Pada tahun 1204, Venice menyertai ekspedisi Tentera Salib (Crusades) ke Timur Tengah dan berjaya menawan Constantinople (Istanbul). Dengan kejayaan ini, harta rampasan perang yang sangat bernilai dibawa pulang ke Venice sehingga menjadikannya sebuah kota yang kaya-raya dan seterusnya pusat perdagangan utama di Eropah.
Malangnya kemakmuran Venice hanya bertahan sehingga ke kurun 15 Masehi bila ia kehilangan status sebagai sebuah pusat perdagangan antarabangsa. Venetian Republic ditawan oleh Napoleon Bonaparte pada tahun 1797 dan dijadikan sebahagian dari Austria. Ia akhirnya menjadi sebahagian Kingdom of Italy pada tahun 1866 selepas Perang Kemerdekaan Italy Ketiga. Bangunan-bangunan bersejarah di Venice dapat dilihat sehingga sekarang kerana kota ini umumnya terselamat dari kemusnahan dalam Perang Dunia Kedua.
|
Bangunan di tebing Grand Canal
|
Antara bangunan pertama yang dapat kita lihat juga sewaktu masuk ke Grand Canal ini adalah Venezia Santa Lucia Railway Station yang merupakan salah sebuah stesen keretapi yang terbesar di Italy. Stesen yang dibina pada tahun 1954 ini adalah juga salah sebuah pintu masuk utama pengunjung ke Venice.
|
Venezia Santa Lucia Railway Station |
|
Water Taxi yang lalu di depan Venezia Santa Lucia Railway Station |
|
Ferrovia adalah Stesen Vaporetto yang terdekat dengan Stesen Keretapi Santa Lucia |
Venice dibina dengan cara menanam cerucuk kayu jauh ke dalam tanah liat di kawasan lagun yang berpaya. Bekalan kayu cerucuk ini dibawa ke Venice dari Croatia, Slovenia dan Montenegro. Platform-platform kayu seterusnya dibina di atas cerucuk-cerucuk ini dan dibina pula bangunan di atasnya. Kaedah pembinaan ini menjadikan Venice sebagai sebuah bandar yang benar-benar terapung. Kayu ini tidak mereput kerana ia terendam di dalam air dan tidak terdedah kepada oksigen. Air laut yang merendamnya juga mengeraskan kayu sehingga menjadi seperti batu. Walaupun dibina sebagai sebuah kota yang terapung, Venice kini semakin tenggelam disebabkan kenaikan aras air laut penangan dari climate change.
|
Ponte degli Scalzi |
Pemandangan menarik yang dilihat seterusnya adalah jambatan yang dinamakan Ponte degli Scalzi (Bridge of the Barefoot). Ia dinamakan sedemikian kerana di penghujung jambatan ini adalah sebuah gereja yang dinamakan Santa Maria di Nazareth (Chiesa di Santa Maria di Nazareth) yang dihuni oleh Christian Monks dari aliran Carmelite Friars. Mereka tidak memakai kasut dan berjalan berkaki ayam. Scalzi adalah perkataan Itali yang bermaksud barefoot (berkaki ayam).
|
Santa Maria di Nazareth Church |
Gereja Santa Maria di Nazareth ini adalah antara bangunan yang tercantik di Venice. Facade bangunan ini dihiasi dengan tiang dan patung-patung. Ia juga menjadi tempat persemadian mayat Ludovico Manin yang merupakan Doge of Venice (pemerintah Venice) yang terakhir.
|
Lalu di bawah Ponte degli Scalzi |
|
NH Hotel & Palazzo Calbo Crotta |
Venice adalah sebuah bandar yang penuh dengan terusan yang digunakan sejak sekian lama bagi tujuan pengangkutan dan pertahanan. Malah kini tak ada langsung kenderaan darat yang dibenarkan di Venice.
Terusan-terusan di Venice berbeza kedalaman. Kebanyakannya mempunyai kedalaman 1.5 - 2 meter. Terusan terbesar yang dinamakan Grand Canal pula mempunyai kedalaman air 5 meter. Walau bagaimana anda tergoda sekali pun, jangan cuba-cuba nak berenang dalam mana-mana terusan di Venice kerana ada undang-undang yang melarang kita dari berbuat begitu.
|
Bangunan-bangunan di pinggir Grand Canal |
|
Hotel Continental |
Bangunan-bangunan yang membarisi Grand Canal pada asalnya dimiliki oleh keluarga-keluarga pedagang Venice yang kaya-raya. Malah adalah dikatakan penduduk Venice adalah penduduk yang paling kaya di Eropah pada ketika itu. Keluarga-keluarga kaya ini berusaha menandingi kediaman satu sama lain sehingga menjadikan bangunan-bangunan yang hebat ini sebagai tarikan unik di kota Venice.
Kota Venice terdiri dari lebih 120 buah pulau bersaiz kecil yang dihubungkan dengan jambatan di antara satu sama lain. Setiap pulau pula memiliki bangunan gereja masing-masing. Disebabkan kesemua pulau ini penuh dengan bangunan dan bersambung-sambung dengan jambatan, ia menjadikan pemandangan di Venice seolah-olah bagaikan penuh dengan gereja.
Salah sebuah gereja yang menarik perhatian di tepi Grand Canal adalah San Geremia Church. Di dalam gereja ini bersemadi mayat St Lucia yang merupakan seorang wanita yang cantik semasa hidupnya. Disebabkan St Lucia telah bersumpah untuk mengabdi diri kepada Jesus Christ dan enggan berkahwin dengan seorang lelaki kaya, dia telah mengorek keluar biji matanya sendiri supaya lelaki kaya tersebut tidak lagi berminat kepadanya. Tindakan ini menyebabkan St Lucia dihukum bunuh dengan cara dikelar lehernya.
St Lucia telah diangkat oleh Gereja Roman Katholik sebagai patron saint bagi orang buta. Pada asalnya, mayat St Lucia disimpan di Gereja San Geremia dalam keadaan bola matanya berlubang. Ia kini telah dipakaikan dengan topeng perak sewaktu Pope John XXIII datang melawat pada tahun 1960-an untuk mengelakkan wajahnya menakutkan orang yang datang berziarah.
|
San Geremia Church |
|
Mayat St Lucia yang disemadikan dengan memakai topeng muka perak disimpan di dalam gereja ini. |
|
Ponte delle Guglie (Bridge of Spires) |
|
Kawasan ini dinamakan sebagai Cannaregio |
|
Gritti Palace yang kini dijadikan sebuah hotel mewah |
|
Stesen Vaporetto San Marcuola |
|
Chiesa di San Marcuola (Church of San Marcuola) |
|
Palazzo Fontana Rezzonico
|
|
Pandangan Palazzo Fontana Rezzonico dari hadapan |
|
Palazzo Grimani di San Luca & Ca’ d’Oro |
|
Patung di pintu masuk ke Palazzo Grimani di San Luca |
|
Ca’ d’Oro |
Ca’ d’Oro (House of Gold) adalah antara bangunan yang paling terkenal di Venice. Bangunan yang dibina pada kurun ke-15 ini adalah antara bangunan Gothic yang tercantik di kota ini. Pada satu ketika dulu, rumah ini turut dihias dengan kepingan-kepingan daun emas. Kerana itulah ia dinamakan sebagai Ca’ d’Oro (House of Gold). Bangunan ini kini telah ditukar fungsi menjadi sebuah muzium.
Kehadiran Gondola ini juga menandakan yang kita dah sampai ke jambatan paling terkenal di Venice yang bernama Ponte di Rialto (Rialto Bridge). Rialto Bridge adalah juga jambatan yang tertua di Venice. Ia pada asalnya dibina sebagai sebuah pontoon terapung pada tahun 1181. Bila trafik bertambah, ia telah digantikan dengan sebuah jambatan kayu.
Selepas runtuh sebanyak dua kali, jambatan ini dibina semula menggunakan batu dan siap pada tahun 1591. Ramai arkitek terkemuka termasuk Michelangelo mengemukakan rekabentuk masing-masing untuk pembinaan jambatan baru ini. Namun rekaan Antonio da Ponte yang telah diterima. Jambatan ini kini masih menjadi antara landmark terkemuka di kota Venice.
|
Pemandangan Ponte di Rialto dari dalam Vaporetto |
|
Lalu di bawah jambatan |
|
Pemandangan di sebalik jambatan |
|
Palazzo Bembo |
|
Perhentian Water Taxi di Rialto |
|
Meninggalkan Ponte di Rialto |
Disebabkan Falier telah dihukum bunuh, potret beliau sebagai Doge telah diturunkan dari Sala del Maggior Consiglio (Hall of the Great Council) di dalam Doge's Palace. Kami tak berkesempatan melawat Doge's Palace sewaktu di Venice. Kalau kita melawat ke sana, kita boleh melihat lokasi potret Falier yang diwarnakan dengan cat hitam. Pada lokasi ini juga tertera tulisan dalam Bahasa Latin: Hic est locus Marini Faletro decapitati pro criminibus ("This is the space reserved for Marino Faliero, beheaded for his crimes").
|
Punta della Dogana adalah bangunan kastam yang terletak di penghujung Venice, berhampiran Basilica di Santa Maria della Salute |
Dari sini, Vaporetto berpusing menghala ke San Marco.
|
Vaporetto berpusing ke San Marco di sini |
|
Bangunan-bangunan di San Marco |
|
Lagi pemandangan di San Marco |
Sewaktu Vaporetto menghampiri Stesen San Marco, kita dapat melihat sebuah bangunan yang dinamakan Palazzo Corner della Ca' Granda yang kini digunakan sebagai pusat pentadbiran Province of Venice.
Perjalanan dengan Vaporetto dari Tronchetto menuju ke San Marco mengambil masa kira-kira sejam. Namun dengan excitement dan keindahan yang disajikan di sepanjang Grand Canal, tak terasa pun yang perjalanan ini memakan masa sejam.
|
Tiba di San Marco |
|
Ambil gambar bilik pemandu sambil berjalan keluar dari Vaporetto |
|
Macam tak sabar nak mula exploring... |
|
Turun di San Marco |
Bersambung ke Bahagian 12...
CATATAN PERJALANAN (NORTHERN ITALY & SWITZERLAND (2nd VISIT) [2023]:
No comments:
New comments are not allowed.