Monday 15 May 2023

2023 ITALY & SWISS BHG. 01 (KL-Milan)

Mei 2023

NORTHERN ITALY & SWITZERLAND (2nd Visit)
[NORTHERN ITALY: Milan, Pisa, Cinque Terre, Venice & Lake Como]

Bahagian 1 : Arrival
KUALA LUMPUR - DOHA - MILAN

Part 1: Northern Italy & Switzerland (2nd Visit) 2023 Tour

Selepas kembali dari percutian ke Balkans, Myself dan Husband merancang untuk membuat satu trip lagi ke Europe. Pilihan asal kami adalah Spain dan Portugal ataupun Scandinavia, tetapi bila diriki-riki bajet kami tak cukup untuk fly ke sana buat masa ini. Mungkin disebabkan jarak yang jauh dari Malaysia juga, pakej yang ditawarkan juga panjang-panjang. Memandangkan Myself masih bekerja makan gaji, belum bolehlah lagi nak bercuti panjang-panjang begitu buat masa ini. Kalau dah pencen nanti lainlah kan...

Survey punya survey, bertemu pula dengan pakej ke Italy dan Switzerland yang ditawarkan oleh agensi pelancongan Jomventures. Menarik juga pakej yang ditawarkan. Yang lebih menarik lagi adalah pakej ini cuma max 24 peserta, macam pakej percutian kami ke Balkans dulu. Jadi kita pilih sajalah pakej ini buat masa sekarang. Okeylah juga sebab kami belum pernah sampai ke Italy. Sebahagian tempat lawatan di Switzerland yang ditawarkan dalam pakej pula kami dah pergi. Tapi perjalanan ketika itu adalah di musim winter. Memandangkan perjalanan kali ini adalah dalam musim bunga (spring), mungkin pemandangan dan suasananya tak sama seperti dulu.

Italy & Switzerland Tour 2023
Perjalanan kami dalam pakej ini  bermula di Milan, Italy dan pulang menerusi Zurich, Switzerland.

HARI PERTAMA

Part 2: Dari KL Ke Doha

Seperti perjalanan yang sebelum ini ke Balkans, perjalanan kami dalam percutian ini juga menggunakan penerbangan code-share Malaysia Airlines & Qatar Airways. Cuma bezanya penerbangan Malaysia Airlines dari Kuala Lumpur ke Doha bertolak lebih awal ~ pada pukul 9 malam, berbanding pukul 2 pagi sewaktu ke Balkans dulu. Oleh yang demikian, kami bertolak dari rumah ke KLIA pada pukul 2 petang dengan menggunakan khidmat Grab.

Tiba di KLIA
Suasana petang di KLIA
Trip kami bermula seminggu selepas Hari Raya Aidilfitri, jadi perhiasan suasana Hari Raya memang dapat dilihat di seluruh KLIA.

Perhiasan Hari Raya di KLIA
KLIA
Sebaik tiba di KLIA, perkara pertama yang perlu dibuat ialah mengambil pocket wifi Roamingman yang telah kami pesan lebih awal di kaunter perkhidmatannya. Kali pertama menggunakan perkhidmatan Roamingman adalah sewaktu kami membuat trip ke Balkan yang lepas. Memang puas hati dengan perkhidmatannya ketika itu, jadi kami membuat keputusan untuk terus menggunakan Roamingman dalam trip ke Italy & Switzerland ini.

Kaunter perkhidmatan Roamingman di KLIA
Roamingman
Pocket Wifi Roamingman
Selepas itu kita pergi pula menjamu selera di Food Garden KLIA.

Food Garden KLIA
Penerbangan kami ke Doha, Qatar adalah menggunakan Malaysia Airlines yang dijadualkan berlepas dari KLIA pada pukul 9.10 malam. Oleh yang demikian, semua ahli rombongan diminta berkumpul di KLIA pada pukul 5.15 petang. Di sinilah kami berkenalan dengan semua ahli Group yang berjumlah 25 orang (termasuk seorang Tour Leader) dan datang dari seluruh Semenanjung Malaysia. Tour Leader kami adalah seorang anak muda yang bernama Amar. Walaupun dia sangat muda, Amar sangat berpengalaman dan profesional dalam melaksanakan tugas sebagai Tour Leader.

Mendaftar diri dengan staff Jomventures.
Taklimat dari Tour Leader
Tour Leader kami yang bernama Amar
Selepas selesai taklimat dari Tour Leader barulah kami check-in di kaunter Malaysia Airlines.

Kaunter Malaysia Airlines
Check-in di kaunter Malaysia Airlines
Selepas itu terus saja ke tempat pemeriksaan passport. Bimbang juga kalau terperangkap dalam kesesakan kalau masuk ke dalam sana last-last minute.

Menuju ke arah Perlepasan Antarabangsa
Balai Imigresen
Ada ramai orang tengah beratur di kaunter passport asing
Autogate untuk Passport Malaysia
Pintu perlepasan kami adalah G10 yang terletak di bangunan terminal utama, jadi tak perlulah nak naik tren ke Bangunan Satelit. Tren juga tidak berfungsi sekarang. Ada notis yang terpampang memaklumkan perkhidmatan ini sedang diberhentikan selama 3 tahun untuk kerja naiktaraf. Ada bas yang disediakan untuk berulang-alik ke Bangunan Satelit sementara perkhidmatan tren ini sedang dinaiktaraf. Kami juga menggunakan khidmat bas ini sewaktu balik dari trip Italy & Switzerland ini kerana pesawat kami docking di Bangunan Satelit. Walaupun terpaksa berjalan jauh nak mendapatkan bas selepas keluar dari pesawat, perkhidmatannya mudah dan efisien.

Pemeriksaan Kastam
Notis mengenai perkhidmatan bas bagi menggantikan perkhidmatan aerotrain yang sedang dinaiktaraf.
Perkhidmatan aerotrain sedang diberhentikan selama 3 tahun
Bergambar dengan Duta KLIA yang fasih berbahasa Arab
Satu kekurangan Perlepasan Antarabangsa di Main Terminal ialah tidak ada Food Court di sini. Yang ada cuma restoran makanan segera dan kiosk-kiosk kecil yang menjual makanan saja. Harganya pun memang mencekik darah sebab harga airport. Tapi tak mengapa sebab ia bagaikan warm up dan praktis bagi kami untuk berdepan dengan harga makanan yang jauh lebih mencekik darah di Italy dan Switzerland nanti. Nak tau berapa harga makanan di Italy dan Switzerland? Tunggu entry-entry yang berikutnya...

Salah sebuah kiosk menjual makanan di Perlepasan Antarabangsa di Main Terminal
Walaupun cuma makan Sandwich dan Mee Goreng serta minum Teh Tarik, tetap kena membayar lebih RM60.
Dekat-dekat waktu berlepas, kita masuk ke Pintu Perlepasan kita, G10 yang sebenarnya terletak di hujung dunia di Main Terminal KLIA ini.

Pintu Perlepasan G10
Suasana di Pintu Perlepasan
Pesawat Malaysia Airlines yang telah bersedia nak membawa kita ke Doha, Qatar
Boarding Pass kita dari KL - Doha - Milan
Syukurlah pesawat kami berlepas mengikut jadual. Pada pukul 8.10 malam, semua penumpang ke Doha dipanggil untuk masuk ke dalam pesawat.

Berjalan masuk ke dalam pesawat
Peramugara Malaysia Airlines yang menyambut kita di pintu pesawat
Galley kapalterbang
Penumpang masuk ke dalam pesawat
Bersedia untuk berlepas
Pesawat Airbus A330-300 Malaysia Airlines MH 161 berlepas dari KL ke Doha pada pukul 9.10 malam. Penerbangan ini memakan masa 7 jam 20 minit. Ramai juga penumpang pesawat pada malam ini. Macam Full House.

Berlepas dari KL menuju ke Doha
Melepasi Banda Aceh di Sumatera, Indonesia
Sajian penerbangan dihidangkan kepada penumpang kira-kira sejam selepas pesawat selamat terbang di udara.

Perkhidmatan sajian penerbangan
Sajian pilihan Myself
Sajian pilihan Husband ~ pilih makan Potato sebab nak pergi ke Italy
Macam biasa, lampu pesawat dimalapkan untuk membolehkan penumpang tidur dan berehat selepas makan.

Lampu pesawat dimalapkan untuk penumpang tidur dan berehat
Menuju ke India
Macam tak sampai-sampai ke India sebab turbulence
Alhamdulillah, sampai juga akhirnya ke India
Terbang melepasi India
Menuju ke Doha
Sajian penerbangan kedua dihidangkan sewaktu pesawat tiba di Oman.

Tiba di Oman
Lampu pesawat dinyalakan untuk hidangan sajian kedua
Hidangan ringan dalam sajian penerbangan kedua ~ sosej yang dibalut dengan roti bakar.
Tiba di Doha
Doha
Selamat mendarat di Hamad International Airport, Doha

Part 3: Hamad International Airport, Doha

Pesawat Malaysia Airlines kami selamat mendarat di Hamad International Airport di Doha, Qatar pada pukul 11.50 malam, sedikit lewat dari jadual. Kelewatan mungkin berpunca dari terpaksa menempuh banyak turbulence sewaktu dekat India tadi. Pendaratan pesawat di Doha sangat smooth tetapi perbezaan tekanan pada malam itu sangat menyakitkan telinga Myself. Lebih sakit lagi sewaktu telinga kita 'meletup' selepas keluar dari pesawat.

Hamad International Airport, Doha
Berjalan menuju ke Transit
Semua penumpang transit seperti kami perlu melalui pemeriksaan sekuriti di Hamad International Airport sebelum menuju ke Boarding Gate yang seterusnya.

Berjalan menuju ke gate perlepasan kami ~ C83.
Naik train menuju ke gate perlepasan
Suasana di dalam tren menuju ke pintu perlepasan
Pemandangan dari dalam tren
Tiba di North Node Station
Disebabkan pesawat kami lewat tiba di Doha, persinggahan transit kami cuma menjadi 1 jam 30 minit. Terkejar-kejar juga kami menuju ke gate perlepasan yang seterusnya ~ Gate C38 kerana Hamad Airport ini sangat besar. Kami tiba betul-betul sewaktu penumpang sedang dipanggil untuk masuk ke dalam pesawat. Tak sempat pun nak duduk bernafas kat kerusi di sini!

Panggilan penumpang untuk masuk ke dalam pesawat menuju ke Milan
Last Call
Penerbangan sambungan kami ke Milan menggunakan Qatar Airways yang parking di tengah airport. Oleh yang demikian, semua penumpang dibawa ke pesawat menggunakan bas. Kecoh sedikit di pintu perlepasan sebab boarding pass beberapa ahli kumpulan kami (termasuk Husband) yang dikeluarkan di KL tak dapat dibaca pulak oleh scanner di pintu ini. Maka terpaksalah boarding pass mereka diprint semula oleh Qatar Airways.

Dalam bas menuju ke pesawat
Pemandangan dari dalam bas

HARI KEDUA (1)

Part 4: Doha Ke Milan

Pesawat Qatar Airways QR123 kami dijadualkan berlepas dari Doha menuju ke Milan Malpensa Airport pada pukul 1.30 pagi. Teringat yang Myself juga pernah terbang dengan pesawat Malaysia Airlines MH123. Tapi penerbangan itu adalah dari Kuala Lumpur ke Sydney di Australia. Tak seperti penerbangan dari Kuala Lumpur ke Doha yang menggunakan Airbus, pesawat yang digunakan dalam penerbangan dari Doha ke Milan adalah Boeing 787-800.

Pesawat Qatar Airways yang membawa kami dari Doha ke Milan
Pemandangan dari dalam pesawat
Penerbangan dari Doha ke Milan memakan masa 5 jam 45 minit. Seperti Malaysia Airlines tadi, pesawat ini juga penuh dengan penumpang.

Pemandangan di dalam pesawat Qatar Airways yang menuju ke Milan
Peta penerbangan dari Doha ke Milan
Berlepas dari Doha
Merentas Teluk Arab menuju ke Eropah
Lampu dalam pesawat ini bertukar-tukar warna dari semasa ke semasa. Ada terbaca dulu yang pertukaran warna ini boleh membantu penumpang pesawat mengatasi masalah jet lag.
Hidangan sajian penerbangan
Sajian penerbangan di dalam Qatar Airways menuju ke Milan
Terbang di Kuwait
Merentas Iraq
Tiba di Turkiye
Terbang merentas Istanbul
Menuju ke Eropah
Fajar terbit sewaktu kami terbang merentas bumi Croatia. Dengan keadaan ketika itu, terpaksalah kita menunaikan dulu Solat Subuh secara hormat waktu.

Tiba di bumi Croatia
Fajar di bumi Croatia
Pemandangan dari tingkap pesawat
Suasana di dalam pesawat
Menuju ke Italy
Sedang terbang di atas Venice ketika ini tetapi tak nampak apa-apa di bawah sana kerana kita berada di atas awan.
Selepas terbang lebih 5 jam, bumi Italy muncul dalam pandangan. Syukur Alhamdulillah kerana Allah mengizinkan kami sampai ke sini. Terasa juga bagai bermimpi kerana negara Italy ini dirasakan bagai tak mungkin dapat dijejaki sebelum ini.

Pemandangan pertama bumi Italy
Kawasan pertanian
Membuat penerbangan turun
Selamat mendarat di Milan Malpensa Airport pada pukul 6.45 pagi waktu tempatan
Benvenuto a Milano (Welcome to Milan)