Saturday 27 May 2023

2023 ITALY & SWISS BHG. 07 (Manarola)

Mei 2023

NORTHERN ITALY & SWITZERLAND (2nd Visit)
[NORTHERN ITALY: Milan, Pisa, Cinque Terre, Venice & Lake Como]

Bahagian 7 : Italy
CINQUE TERRE (Manarola)

HARI KETIGA (3)

Part 16: Manarola

Setibanya di Stesen Keretapi, kami berjalan masuk ke sebuah terowong untuk menuju ke bandar Manarola.

Pemandangan di dalam terowong
Pemandangan pertama bandar Manarola terhampar indah sebaik kita keluar dari terowong. Oleh kerana kami tiba di awal Peak Season, kelihatan agak ramai pengunjung di bandar kecil ini.

Pemandangan pertama bandar Manarola selepas keluar dari terowong
Warna-warna pastel yang dicat pada bangunan menambahkan keindahan bandar Manarola
Manarola juga terkenal dengan penghasilan wain yang dinamakan Sciacchetrà. Oleh yang demikian, kampung ini turut dikelilingi ladang-ladang anggur di lereng bukit sekitarnya. Apa yang sangat mengkagumkan ialah betapa curamnya teres-teres ladang anggur ini. Tak gayatkah orang yang bekerja menanam dan memetik anggur di situ?

Ladang anggur yang mengelilingi Manarola
Perhatikan betapa curamnya ladang ini yang hampir tegak
Ada laluan yang disediakan di teres-teres ladang anggur ini untuk mereka yang ingin menikmati keindahan Manarola dari puncak bukit di ladang
Dataran di pusat bandar Manarola
Pelancong di Manarola yang datang dari seluruh dunia
Selepas dah admire ladang anggur yang teramat curam itu, kita berjalan pulak menuju ke Marina.

Berjalan ke arah Marina
Tangga turun menuju ke Marina
Kedai di tepi tangga

Kita terus menyusuri jalan menuruni bukit menuju ke Marina...

Sesuatu yang agak mencabar sewaktu berjalan di Manarola adalah ada ramai orang yang membawa anjing mereka bersiar-siar bersama di sini. Macam-macam saiz anjing ada... dari saiz yang comel sebesar kucing sampailah ke saiz yang sebesar anak kambing. Sesetengah laluan pulak agak sempit, memang mencabar untuk mengelak dari bersentuhan dengan anjing tanpa causing a scene, kata Orang Putih.

Membawa anjing bersiar-siar
Lorong menuju ke Marina ini banyak dibarisi kedai-kedai makan
Dah nampak laut kat depan sana
Ligurian Sea yang merupakan sebahagian dari Laut Mediterranean
Cuaca yang baik pada hari itu menambahkan lagi keindahan laut di Manarola. Kata Tour Leader kami Amar yang dah berkali-kali datang ke sini, laut di sini tak selalu cantik. Semuanya bergantung kepada cuaca. Ada kalanya laut di sini kelihatan suram terutama bila cuaca suram. Kami bernasib baik kerana cuaca sangat menyebelahi sewaktu berada di sini.

Marina di Manarola
Marina ini bukan sahaja menjadi tempat pelabuhan bot, ramai juga orang yang berkelah dan bermandi-manda di sini. Dari pengalaman kami melawat ke negara-negara Eropah di sebelah sini, mereka tak banyak memiliki pantai-pantai berpasir panjang seperti di Malaysia. Oleh yang demikian, kawasan-kawasan berbatu landai begini memang menjadi tempat untuk bermandi-manda di laut dan digelar sebagai 'beach'. Sambil menikmati keindahan pemandangan Laut Ligurian ini, kita nikmati juga pemandangan indah bandar Manarola dari Marina ini...

Pandangan bandar Manarola dari tepi Marina

Part 17: Sentierro Azurro

Bandar-bandar di Cinque Terre termasuk Manarola terkenal dengan laluan pejalan kaki persisir pantai mereka yang menyusuri tebing-tebing batu yang tinggi. Di Manarola, kami turut mengambil kesempatan berjalan di sebuah laluan yang dinamakan Sentierro Azurro (Blue Path).

Permulaan Sentierro Azurro di Manarola
Pemandangan menghala ke Manarola dari permulaan Sentierro Azurro
Bandar Manarola yang dibina bertingkat-tingkat
Mengambil gambar laut
Bot penumpang yang membuat persinggahan di Manarola
Air laut yang cantik dan jernih
Pemandangan Marina dari Sentierro Azurro
Pemandangan bandar Manarola yang sering diabadikan dalam poster-poster pelancongan Cinque Terre
Mengabadi kenangan di Manarola
Keindahan di laluan Sentierro Azurro ini memikat ramai pengunjung sehingga ramai yang berwasiat supaya abu mayat mereka ditabur di laut di sini setelah meninggal dunia. Kerana itulah juga kita dapat melihat banyak plak-plak peringatan yang dipasang pada tebing-tebing bukit oleh ahli keluarga orang yang berwasiat.

Sentierro Azurro
Plak peringatan yang dipasang pada tebing batu di Sentierro Azurro
Menurut kenyataan yang tertulis pada plak ini, Dario Rollandi amat sukakan pemandangan laut di sini sehingga meminta supaya abu mayatnya disemadikan di sana.
Kaktus dan tanaman-tanaman lain di pinggir tebing
Selepas bertemu dengan satu port yang bagus, kami duduk untuk menikmati bekalan makanan tengahari yang dibawa bersama. Bekalan ini kami beli dari sebuah restoran Halal di Pisa semalam. Walau disimpan semalaman dalam fridge di hotel, rasanya masih sedap dan segar.

Port untuk lunch kami
Bekalan lunch yang dibeli khas dari Pisa. Nampak menyelerakan sehingga ramai yang mengucapkan Bon Apetit (Selamat Menjamu Selera) kepada kami di sini... Hehehe!!
Pemandangan bandar Manarola sambil menikmati lunch
Bot yang berlabuh di Marina
Macam bot nelayan...
Pemandangan indah bandar Manarola menyebabkan kita tak jemu-jemu memandang untuk mengabadikan keindahan. Lebih-lebih lagi kerana kita tahu mungkin sekali ini sajalah kita dapat berkunjung ke sini seumur hidup...