Friday 24 November 2023

2023 NORTH TAIWAN BHG. 14 (Wanhua District)

Oktober 2023

NORTHERN TAIWAN
Taipei, Yehliu, Tamsui & Shifen

Bahagian 14: Taipei
WANHUA DISTRICT & XINING MARKET

HARI KETIGA (1)

Part 33: Breakfast Halal Di Hotel Papa Whale

Pagi ini kami excited sangat nak turun breakfast sebab semalam kami dah menempah Breakfast Halal dari Hotel Papa Whale.

Pemandangan awal pagi di restoran Hotel Papa Whale
Pemandangan di dalam restoran
Buffet Breakfast di Hotel Papa Whale
Breakfast Halal kami disediakan bersekali dengan keluarga Muslim Thai semalam. Ada Mee, Telur, Ayam dan Sayur disediakan. Tidaklah makanan vegetarian semata-mata. Paling best, pinggan dan cutlery yang disediakan pun ada tanda Halal.

Breakfast Halal untuk kami dan keluarga Muslim Thai
Selamba saja Pakcik Thai ini turun breakfast dengan memakai Kain Pelikat di Taiwan.
Pinggan dan cutlery yang disediakan pun ada tanda Halal
Jemput breakfast...

Part 34: Jalan-Jalan Di Wanhua District

Selepas breakfast, kami berjalan-jalan lagi di sekitar hotel. Hotel Papa Whale ini terletak di sebuah kawasan yang bernama Wanhua, jadi kita namakan saja segmen pagi ini sebagai Jalan-Jalan Di Wanhua District.

Hotel Papa Whale
Bangunan apartment di seberang hotel
Simpang Kaifeng Street dan Kunming  Street di depan hotel
Di depan Hotel Papa Whale ada sebuah apartment yang dinamakan Fuxing Social Housing. Ia bukan saja apartment kediaman biasa tetapi turut mempunyai pusat jagaan orang tua (Elderly Service Center) di dalamnya. Tapi tak tahulah bagaimana ia berfungsi.

Fuxing Social Housing di depan Hotel Papa Whale
Papan keterangan fasiliti yang ada di dalam Fuxing Social Housing
Tulisan Cina ini bermaksud Fuxing Social Housing, Wanhua District, Taipei City
Taipei adalah sebuah bandar yang sangat bersih dan teratur. Seperti yang pernah kami lihat di negara China, pekerja pembersihannya tidak hanya menggunakan peralatan moden untuk menjaga kebersihan. Penggunaan penyapu tradisional seperti penyapu jerami juga turut digunakan.

Pekerja pembersihan di kota Taipei
Peralatan pembersihan yang digunakan
Penduduk Taipei memang saling menghormati antara satu sama lain. Bukan sahaja pemandu kenderaan yang kami lihat menghormati pejalan kaki melintas, bahkan perokok juga menghormati orang yang tidak merokok. Banyak kali kami lihat dan alami sendiri bagaimana penduduk Taipei yang sedang merokok di tepi kedai atau di tepi jalan akan berhenti puffing dan menyembunyikan rokok di belakang bila ada orang lalu di depan. Bahkan pekerja construction yang merokok juga akan berbuat begitu.

Tapak-tapak kerja pembinaan di Taipei sentiasa dipagar dengan begitu kemas
Kami decide nak venture jauh sikit dari hotel pagi ini lalu pergi ke sebuah taman di belakang Fuxing Social Housing.

Masuk ke lorong ini untuk melawat taman di belakang Fuxing Social Housing
Taman di belakang Fuxing Social Housing
Tenang dan damai
Ada sebuah bangunan lain di belakang Fuxing Social Housing. Bila pergi dekat-dekat, rupa-rupanya ia adalah bangunan University of Taipei.

Bangunan University of Taipei
Jom tengok dekat sikit...
Pintu masuk ke bangunan University of Taipei
Di kawasan ini juga ada sebuah pusat sukan yang dinamakan sebagai Wanhua Sport Center.

Wanhua Sport Center
Padang Futsal
Pemandangan berhampiran Wanhua Sport Center
Bangunan di seberang jalan

Part 34: Xining Market

Kami terpandang Xining Market yang merupakan sebuah pasar basah di seberang jalan dari Wanhua Sport Center. Semalam kita dah melawat pasar malam Taiwan, apa kata kita melawat pula pasar basah Taiwan pagi ini?

Xining Market di seberang jalan
Pintu masuk ke Xining Market
Pasar sebenarnya terletak di bawah tanah
Xining Market sebenarnya terletak di bawah tanah. Ada tangga yang curam disediakan untuk masuk ke dalam pasar. Ruang jualan di pasar ini pula dibahagi kepada beberapa sektor.

Pemandangan pertama di dalam Xining Market
Sumber protein utama dalam makanan penduduk Taiwan adalah daging. Maka sektor pertama yang kita lihat sebaik masuk ke pasar ini ialah sektor daging.

Sektor jualan daging di Xining Market
Sektor daging ini dikuasai oleh daging babi yang merupakan makanan kegemaran penduduk Taiwan. Malah dikatakan penduduk Taiwan memakan secara purata 50 kg / orang daging babi setiap tahun. Mungkin ada juga daging lain seperti daging lembu yang dijual di sini, tetapi macam tenggelam dengan daging babi yang banyak begitu.

Banyak daging babi dijual di sini
Semua parts babi ada dijual ~ dari kepala sampailah ke ekor dan kaki
Bak kata Husband, tak pernah kami tengok daging babi sebanyak ini sebelum ini. Hahaha!!
Kaki dan usus babi
Kami tak venture jauh sangat ke dalam sektor jualan daging ini kerana takut juga tersentuh daging babi yang banyak dijual. Jenuh pulak nak menyamak nanti. Maka kami terus beredar ke sektor seafood pulak.

Seksyen jualan seafood
Pelbagai jenis ikan
Ikan Kerapu
Kebersihan sangat diambil berat di pasar ini
Ikan Salmon
Udang
Kita jalan-jalan di sekitar pasar melihat barang jualan mereka. Pekedai di sini juga baik-baik, tak kisah pun kalau kita sekadar berjalan melihat-lihat barang jualan mereka. Ramai juga yang menegur, tapi begitulah ~ bahasa memang menjadi penghalang. Kita pulak cuma tahu cakap "Ni hao (how are you)" dan "Xiexie (Thank you)" saja. Tak terungkap pula perkataan "Wo Ai Ni (I Love You)" kat sini. Hahaha!!

Barang-barang jualan di pasar disusun kemas dan rapi
Ikan yang dijual cantik dan segar
Menyiang ikan
Ketam
Tempat parking lori di luar pasar di basement bangunan
Sesuatu yang menarik perhatian kami tentang pasar ini ialah walaupun barangan yang dijual terdiri dari barang-barang basah, ia memang tak berbau. Tertanya juga apa teknik yang diguna untuk mengawal bau di pasar ini.

Walaupun barangan yang dijual adalah barang-barang basah, tak ada bau yang tidak menyenangkan
Cantik, kemas dan teratur
Taiwan adalah antara pengeluar ikan tuna yang terbesar di dunia
Pelbagai ikan laut
Sekeluarga sedang menyiang ikan
Hasil dari laut

Buah-buahan dan sayuran segar juga ada dijual di pasar ini.

Buah-buahan
Lagi suasana di Xining Market
Selain ikan, daging dan sayur, ada juga beberapa benda yang pelik pada pandangan kami dijual di pasar ini. Antaranya termasuklah daging katak dan kepala itik.

Telur Ikan
Daging Katak
Kepala Itik
Keluar meninggalkan Xining Market. Siksa juga memanjat tangga tu naik balik ke atas sebab kami tak mahu memegang railing tangga, takut ada darah babi terlekat kat situ.
Program lawatan kami pada Hari Ketiga di Taiwan dijadualkan bermula pada pukul 8.30 pagi. Dekat-dekat waktu yang ditetapkan, kami bergerak meninggalkan Xining Market kembali ke Hotel Papa Whale.

Berjalan pelan-pelan balik ke hotel
Sekolah Menengah di Wanhua
Bangunan berbata merah begini adalah bangunan bersejarah yang dibina di zaman penjajahan Jepun