Sunday 24 December 2017

2017 EASTERN EUROPE BHG. 24 (Salzburg Old City)

November 2017

EASTERN EUROPE
Germany (2nd Visit), Czech Republic, Slovakia, Hungary & Austria
(AUSTRIA: Vienna & Salzburg)

Bahagian 24: Austria (7)
SALZBURG (Salzburg Old City)

HARI KELAPAN (3)

Part 101: Salzburg Old City

Nama 'Salzburg' berasal dari perkataan yang bermaksud Salt Fortress. Ini adalah kerana kota ini adalah sebuah pusat perlombongan garam yang penting di zaman pemerintahan Rom dahulu.

Salah sebuah pintu masuk ke Salzburg Old City
Tahukah anda dari mana asalnya perkataan 'salary' dalam Bahasa Inggeris yang bermaksud 'gaji'? Perkataan ini berasal dari amalan tentera Roman yang dibayar dengan garam bagi khidmat mereka pada masa dahulu. Bagi setiap pekerjaan yang dibuat, mereka akan bertanya: "Berapa banyak sal (garam) yang akan diberi sebagai upah?" Dari situlah timbulnya perkataan salary yang digunakan dalam Bahasa Inggeris kini.

Mendengar Konstantin bercerita tentang sejarah bandar Salzburg
Ada banyak courtyard kecil begini di sekitar bandar Salzburg
Pemandangan dalam sebuah lorong kecil di Salzburg Old City
Kedai souvenir di lorong kecil
Perhiasan Krismas dah mula dijual sekarang

Part 103: Getreidegasse

Getreidegasse (disebut macam Get-rai-di-gas-ser dan bermaksud Grain Lane) ialah jalan utama di Salzburg Old City. Jalan ini hanya boleh dilalui oleh pejalan kaki. 

Getreidegasse
Getreidegasse
Satu pemandangan menarik di Getreidegasse ialah hampir setiap kedai mempunyai ukiran-ukiran besi yang melambangkan barang yang dijual di kedai berkenaan pada masa dahulu. Seperti juga penerangan yang pernah diberi kepada kami sewaktu melawat Bratislava Old City dulu, sistem gambar ini digunakan kerana orang zaman dulu ramai yang tak tahu membaca dan menulis. Sistem gambar ukiran besi ini masih digunakan pada kedai-kedai baru di Getreidegasse kini untuk mengekalkan ciri ini.

Butik Zara ini pada masa dahulu adalah sebuah kedai menjual lampu
Mengambil gambar suasana di Getreidegasse sambil mendengar penerangan yang diberi oleh Konstantin
Kedai payung pada zaman dulu
Restoran Cina di Salzburg menggunakan gambar ikan pada signboardnya.
Pintu masuk ke Restoran Cina
McDonald's juga tidak ketinggalan menggunakan lambang ukiran besi pada kedai mereka
Lambang McDonald's di Salzburg Old City
Batu gunung begini adalah bahan binaan asal yang digunakan untuk membina bangunan-bangunan di Salzburg
Nordsee
Makanan segera dari seafood yang dijual di Nordsee

Part 104: Mozarts Geburthaus

Sebuah tarikan bersejarah yang terdapat di Getreidegasse ialah rumah kelahiran Wolfgang Amadeus Mozart yang dinamakan Mozarts Geburtshaus. Di sinilah Mozart dilahirkan pada 27 Januari 1756.

Rumah kelahiran Mozart di Getreidegasse
Rumah ini kini dikenali sebagai Mozarts Gebursthaus
Ketika dilahirkan, Mozart dan keluarganya tinggal di tingkat 4 di bangunan ini. Kedudukan rumah mereka yang terletak di tingkat yang tinggi menunjukkan mereka bukanlah keluarga yang berada ketika itu. Ini adalah kerana disebabkan lif moden masih belum dicipta, tingkat bawah bangunan menjadi pilihan keluarga yang dikira berada kerana pergerakan keluar-masuk lebih mudah bagi yang tinggal di tingkat bawah.

Loceng rumah di Mozarts Gerburtshaus
Di samping penerangan mengenai sejarah hidup Mozart yang ringkas, kami juga diberi penerangan tentang sistem loceng rumah-rumah di zaman dulu yang masih boleh dilihat di Mozarts Gerburtshaus.

Wayar loceng rumah yang masih boleh dilihat di Mozarts Geburtshaus
Walaupun telah diperbaiki dan diperbaharui berulang-ulang kali, City of Salzburg cuba sedaya upaya untuk mengekalkan binaan jalan di Salzburg Old City bagi mengekalkan keasliannya.
Suasana di Salzburg Old City
Konstantin menemani kami menyusuri Getreidegasse di Salzburg Old City sambil menerangkan sejarah dan pemandangan di sekeliling sehingga sampai ke Alte Markt (disebut: Alter Markt yang bermaksud Old Marketplace). Di situlah dia menamatkan khidmatnya setelah menunjukkan beberapa tempat lagi yang dia cadangkan supaya kami explore sendiri.

Alte Markt
Alte Markt adalah pusat perdagangan lama kota Salzburg yang telah wujud semenjak kurun ke-13 lagi. Satu ketika dulu, ia pernah dinamakan sebagai Ludwig Viktor Square sempena Prince Archduke Ludwig Viktor, adik bongsu Emperor Joseph I yang pernah memerintah sebagai Prince Archduke di sini.

Gerai souvenir di Alte Markt
St Florian Fountain
Mengikut Konstantin ke Alte Markt
Suasana di Alte Markt
Alte Markt dikelilingi bangunan-bangunan cantik yang satu ketika dulu menjadi kediaman golongan bangsawan di Salzburg.

Bangunan-bangunan di sekitar Alte Markt adalah kediaman golongan bangsawan Salzburg pada masa dahulu
Cafe Tomaselli ini telah berusia 150 tahun dan masih diusahakan oleh keluarga Tomaselli sehingga kini.

Part 105: Salzburg Cathedral & Residenz

Salzburg Cathedral (dipanggil Salzburger Dom dalam Bahasa Jerman) yang terletak di tengah-tengah Salzburg Old City pada asalnya dibina pada kurun ke-8. Bangunan gereja yang dilihat pada hari ini adalah bangunan ketiga yang dibangunkan di sini. Bangunan yang boleh menempatkan hampir 10,000 pengunjung ini kini adalah salah sebuah bangunan gereja yang terbesar di dunia.

Pemandangan Salzburg Cathedral dari sisi
Salzburg Museum di sebelah Salzburg Cathedral
Kereta kuda untuk bersiar-siar
Pemandangan menghadap ke Alte Markt dari sebelah Salzburg Cathedral
Sebelum kurun ke-16, ada sebuah gereja yang lebih besar telah didirikan di sini. Malangnya, gereja yang dinamakan Virgil Dom ini musnah teruk dalam satu kebakaran pada tahun 1598. Prince Archbishop von Raitenaeu telah mengarahkan bangunan gereja yang terbakar ini diruntuhkan untuk projek pembangunan lain. Cadangan ini walau bagaimanapun ditentang oleh penduduk Salzburg sehingga von Raiteneau digulingkan sebagai pemerintah Salzburg.

Kubah Salzburg Cathedral
Salah sebuah pintu masuk ke hadapan bangunan Salzburg Cathedral
Ukiran ini dinamakan Tall Cardinal
Dataran yang terletak betul-betul berhadapan Salzburg Cathedral dinamakan Domplatz (Cathedral Square). Di seberang gereja adalah bangunan kediaman Prince Archbishop yang dinamakan Residenz. Di tengah Domplatz ini juga sepatutnya ada sebuah tugu yang dinamakan Maria Immaculata, tapi malangnya tugu ini ditutup untuk pembaikan.

Salzburg Residenz
Tugu Maria Immaculata sedang ditutup untuk pembaikan.
Inilah rupa sebenar tugu Maria Immaculata di depan Salzburg Cathedral (Sumber: Internet)
Pintu masuk ke Salzburg Cathedral terdiri dari tiga buah gerbang yang dinamakan Tor des Glaubens (Gate of Faith) di sebelah kiri, Tor der Liebe (Gate of Love) di tengah dan Tor der Hoffnung (Gate of Hope) di sebelah kanan.

Tiga gerbang pintu masuk ke Salzburg Cathedral ini dinamakan Gate of Faith, Gate of Love dan Gate of Hope.
Patung-patung dari dari kiri ke kanan: St Peter, St Paul, St Rupert dan St Virgil
Façade pintu masuk ke Salzburg Cathedral ini dibuat dari Untersberg Marble. Ada empat patung saints yang berkait dengan kota Salzburg didirikan di sini. Mereka terdiri dari St Peter yang memegang kunci, St Paul yang memegang pedang, St Rupert yang memegang bekas garam dan St Virgil yang memegang model gereja.

Empat patung yang dibina pada balustrade atas gereja ini pula adalah St Matthew, St Mark, St Luke dan St John
Pemandangan keseluruhan Salzburg Cathedral dari depan

RESIDENZ

Bangunan Residenz yang terletak bertentangan dengan Salzburg Cathedral dibina oleh Prince Archbishop Wolf Dietrich von Raitenaeu pada kurun ke-16 dulu. Ia adalah kediaman rasmi Prince Archbishop of Salzburg (walaupun dia mempunyai sebuah rumah lain di Mirabell Garden yang didiami oleh wanita simpanannya, Salome Alt).

Pembinaan bangunan ini tidak disenangi oleh penduduk Salzburg pada masa dulu kerana ia sangat mewah dan Archbishop sanggup memusnahkan tapak perkuburan yang ada di situ untuk pembinaannya. Bangunan ini mempunyai 180 buah bilik dan kini digunakan sebagai sebuah muzium.

Salzburg Residenz
Pintu masuk ke Salzburg Residenz yang kini telah dijadikan muzium
Jam di bangunan Salzburg Residenz

Part 106: Kapitelplatz

Kapitelplatz (Chapel Square) pula sering digunakan sebagai tapak pesta dan persembahan. Kalau tak ada pesta atau persembahan berlangsung di sana seperti ketika kami di sana, tarikan di sini adalah sebuah papan catur gergasi dan sebuah karya seni berbentuk bola emas yang dinamakan Sphaera.

Kapitelplatz
High Salzburg Fortress (Hohensalzburg) dapat dilihat dengan jelas dari Kapitelplatz.
Sphaera dan Papan Catur Gergasi
Dari kejauhan, patung yang berdiri di atas Sphaera ini betul-betul kelihatan macam manusia.

Part 107: High Salzburg Fortress

High Salzburg Fortress (dipanggil Hohensalzburg dalam Bahasa Jerman) dibina pada tahun 1077 di atas sebuah bukit yang dinamakan Mönchstein Hill. Ia adalah salah sebuah kubu pertahanan yang terbesar di Eropah dan tak pernah ditakluk sepanjang sejarahnya. Seluruh kota Salzburg dan sebahagian Sungai Salzach dapat dilihat dari kota ini bagi tujuan pertahanan.

High Salzburg Fortress
Sewaktu di sana, kami tak naik melawat ke High Salzburg Fortress. Hanya sekadar melihatnya dari Kapitelplatz. Tak susah nak naik ke fortress ini sebenarnya kerana ada funicular yang dibina untuk naik dan turun dari sana. Tambang pergi-balik menggunakan funicular ini adalah €8.40 (RM 42) seorang.

Kena berjalan ke belakang bangunan sana kalau nak naik ke High Salzburg Fortress.
Pemandangan landasan funicular dari Kapitelplatz
Setiap Funicular boleh membawa 55 orang penumpang pada satu-satu masa.
Perjalanan naik hanya memakan masa kurang dari satu minit dan funicular berlepas setiap 10 minit

Part 108: Kembali Ke Makartplatz

Selepas melawat ke Kapitelplatz kami berjalan balik menuju ke tempat berkumpul yang ditetapkan di Markatplatz. Dari Salzburg, kami akan bergerak menuju ke Munich yang terletak di negara Germany untuk bermalam di sana.

Melintas kembali Domplatz untuk kembali ke Markatplatz
Salzburg Residenz
Ukiran yang dinamakan Coat of Peace
Menuju kembali ke Getreidegasse

FRANCISCAN CHURCH

Kami melintasi Franciscan Church dalam perjalanan kembali ke Markatplatz. Gereja ini adalah antara gereja yang tertua di Salzburg dan nama asalnya adalah Unser Lieber Frau (Our Beloved Lady).


Franciscan Church
Signboard Franciscan Church dalam Bahasa Jerman
Pintu masuk ke Franciscan Church
Menara loceng Franciscan Church
Loceng di menara ini dibunyikan pada pukul 3 petang setiap hari Jumaat untuk memperingati saat kematian Jesus Christ yang dikatakan berlaku pada waktu tersebut.
Kereta kuda dekat Franciscan Church

ST PETER'S ABBEY

St Peter's Abbey dibina oleh Bishop Ruprecht pada tahun 696. Bishop Ruprecht yang diangkat menjadi seorang saint oleh Gereja Katholik ini juga dianggap sebagai patron saint bagi pelombong-pelombong garam di Salzburg. Tak pasti sama ada gereja ini masih digunakan pada hari ini tetapi ia lebih popular dengan restoran yang terdapat di dalam bangunan ini yang bernama Stiftskeller Restaurant. Menurut maklumat yang diberi, restoran ini adalah restoran yang tertua di Eropah.

St Peter's Abbey
St Peter's Cemetery yang terletak bersebelahan mula digunakan dalam tahun 700. Ia kini lebih terkenal kerana menjadi latarbelakang lokasi di mana keluarga Von Trapp bersembunyi dari tentera Nazi dalam filem Sound of Music.

St Peter's Cemetery

OLD CITY HALL

Bila tiba kembali ke Getreidegasse, kami bertemu pula dengan Old City Hall (Altes Rathaus). Bangunan ini yang pada asalnya adalah rumah kediaman kaum bangsawan telah dijadikan City Hall dan Mahkamah pada tahun 1407. Altes Rathaus kini masih digunakan sebagai pejabat kerajaan.

Kembali ke Getreidegasse
Old City Hall
Menara jam di Old City Hall
Rathaus
Lorong kecil berdekatan Old City Hall
Pemandangan di dalam lorong kecil
Courtyard di belakang lorong kecil
Rumah kelahiran Mozart
Pintu keluar dari Salzburg Old City
Selepas meninggalkan Salzburg Old City, kami menyeberang Sungai Salzach untuk kembali ke Markatplatz. Kali ini, kami tak menggunakan jambatan Markatsteg. Sebaliknya kami memilih menyeberang Sungai Salzach menggunakan State Bridge.

State Bridge
Pemandangan State Bridge dari sebelah Salzburg Old City
Pemandangan jambatan Markatsteg yang penuh dengan love locks dari State Bridge
Bendera Austria dan pemandangan Mozart Bridge dari State Bridge
Pemandangan Salzburg New City dari bahagian lama kota. Markatplatz terletak di sebelah kiri (tak kelihatan dalam gambar).
Salzburg New City
Bunga-bunga yang masih berkembang di kota Salzburg
Kerusi-kerusi ini adalah sebuah Art Project yang dinamakan The Spirit of Mozart.

Keterangan mengenai Spirit of Mozart
Menyusuri Sungai Salzach untuk kembali ke Markatplatz
Tiba di Markatplatz

Part 109: Perjalanan Ke Munich

Tempat berkumpul kembali yang ditetapkan adalah berhampiran Gereja Holy Trinity di Markatplatz. Ketika itu hampir pukul 4.30 petang dan seperti ramalan cuaca yang diberitahu kepada kami oleh Konstantin tadi, hujan mula turun renyai-renyai.

Holy Trinity Church
Menara jam di Holy Trinity Church
Patung-patung Kristian di bumbung Holy Trinity Church
Seni ukiran moden di Markatplatz
Tepat pukul 4.45 petang seperti yang dijadualkan, bas tiba di Markatplatz untuk membawa kami ke Munich. Syukur sekali kerana sebaik kami sempat naik ke atas bas, hujan yang renyai tadi bertukar menjadi lebat.

Meninggalkan Salzburg
Hujan turun dengan lebat dalam perjalanan kami ke Munich
Kota Salzburg sebenarnya tidak jauh dari sempadan Germany. Kira-kira 30 minit selepas meninggalkan Salzburg, kami tiba di sempadan Germany.

Sempadan Austria-Germany
Disebabkan kedua-dua Austria dan Germany adalah anggota Pakatan Schengen, tak ada sebenarnya pemeriksaan passport sewaktu melintas sempadan kedua-dua negara. Walau bagaimanapun, dengan adanya ancaman terrorist pada masa kini, pemeriksaan random tetap ada dan bas kami terpilih untuk pemeriksaan random ini.

Pemeriksaan passport random di sempadan Germany
Bas kami diarahkan untuk berhenti di tepi dan seorang pegawai polis Jerman naik ke atas bas untuk memeriksa passport. Suspen juga bila semua passport ahli rombongan yang lelaki diambil oleh pegawai polis ini untuk pemeriksaan lanjut. Namun demikian, tak sampai 5 minit kemudian, kesemua passport yang diambil dipulangkan kembali dan kami dibenarkan untuk meneruskan perjalanan.

Part 110: Tiba Di Munich

Keseluruhan perjalanan dari Salzburg ke Munich memakan masa kira-kira 2 jam 30 minit. Munich (disebut sebagai Munik dan ditulis sebagai München dalam Bahasa Jerman) adalah bandar ketiga terbesar di Germany selepas Berlin dan Hamburg.

Tiba di Munich
Pemandangan malam di kota Munich
Ada banyak restoran Turki diperhatikan di Munich kerana orang Turki adalah golongan imigran yang terbesar di Germany
Setibanya di Munich, kami terus dibawa makan malam di sebuah restoran Turki yang bernama Istanbul Restaurant. Oleh kerana restoran ini terletak di tepi sebatang jalan besar, bas dapat menurunkan kami di depan pintu restoran.

Istanbul Restaurant di Munich
Pemandangan ke dalam Istanbul Restaurant
Pemandangan di dalam Istanbul Restaurant
Pemandangan tipikal di dalam sebuah restoran Turki
Hidangan makan malam yang enak
Dessert dan hidangan Turkish Tea di penghujung dinner.
Selepas selesai makan malam, bas terus membawa kami ke hotel penginapan kami yang bernama Hotel Azimut.

Tiba di Hotel Azimut
Membawa bagasi masuk ke dalam hotel
Masuk ke dalam hotel
Menunggu check-in ke bilik penginapan
Bilik penginapan di Hotel Azimut


Bersambung ke Bhg.25...


CATATAN PERJALANAN EROPAH TIMUR (2017):