Thursday 10 March 2022

2022 MIRI & KUCHING BHG. 10 (Great Cave)

Februari 2022

SARAWAK, MALAYSIA
Miri & Kuching

Bahagian 10 : Niah (5)
GUA NIAH (GREAT CAVE)

HARI KEDUA (5)

Part 22: Great Cave @ Gua Niah

Dari Trader's Cave, kita menuju pula ke Great Cave...

Turun ke bawah...
Jalan ke depan...
Tangga untuk dipanjat lagi...
Tiba akhirnya...
Tadaaa ~ inilah dia Niah Great Cave! Kalau tadi kita dah kagum melihat saiz Trader's Cave, kita lebih kagum melihat saiz gua ini. Dengan saiz 60 meter tinggi dan 250 meter lebar, ia adalah antara bukaan gua yang paling menakjubkan di dunia.

Pemandangan pertama Great Cave. Macam boleh letak beberapa buah kampung rumah panjang kat tepi-tepi gua ini.
Mak aiihh, besarnya!
Antara pemandangan Gua Niah yang sering diabadikan dalam poster promosi. Abaikan saja jari photographer yang tidak profesional di sebelah atas itu.
Peta Great Cave
Kita nikmati dulu pemandangan di sekitar mulut gua yang bersaiz gergasi ini sebelum melangkah lebih jauh ke dalam...

Pemandangan awal ke dalam Great Cave
Rumah kampung di dalam Great Cave
Rumah kampung ini adalah kediaman Tom Harrison dan isterinya Barbara Harrison sewaktu mereka membuat kajian di dalam Gua Niah dulu
Yang kelihatan seperti tali yang terjuntai dari bumbung gua itu adalah sebenarnya buluh-buluh panjang yang digunakan oleh pemungut sarang burung untuk memanjat bumbung gua.
Pemandangan lebih dekat buluh-buluh panjang untuk kegunaan pemungut sarang burung.
Pemandangan ke arah luar Great Cave
Gua ini sangat besar. Hanya sedikit sahaja cahaya matahari yang boleh tembus sampai ke dalam.
Tak seperti Trader's Cave tadi yang sejuk nyaman, suasana di dalam gua ini panas lembap (humid) sehingga menyebabkan kita berpeluh.

Kawasan penggalian kesan sejarah di tepi pintu gua. Kat area sinilah agaknya dia orang jumpa tengkorak manusia zaman purba dulu-dulu tu.
Kesan tahi kelawar pada siling gua
Amza sedang memberi penerangan tentang Great Cave
Pemandangan ke atas siling gua yang sangat tinggi
Kawasan permulaan pintu gua ini dinamakan sebagai Lobang Kuala
Papan keterangan tentang Gua Niah.
Tour Guide kami Amza sangat berpengalaman membawa pelancong masuk ke Gua Niah. Walaupun ada laluan pejalan kaki yang disediakan di dalam gua ini, Amza membawa kami masuk ke dalam gua dengan menyusuri tepi pagar di mana kerja-kerja penggalian sejarah sedang dibuat. Penat kalau ikut laluan yang disediakan, kata Amza kerana perlu lebih banyak mendaki tangga dari menurun.

Amza membawa kami mengikut laluan menyusur di tepi pagar.
Bila tiba di sini bermakna, kita dah berjalan 3.15 km dari permulaan Walking Trail.
Terang mata bila memandang keluar sana dalam suasana gelap begini.
Buluh pemanjat sarang burung ini memang sentiasa menarik perhatian.
Pengumpul sarang burung bukan hanya akan memanjat naik ke siling gua. Selepas itu mereka akan juga berjalan di atas batu-batu yang tergantung pada siling gua untuk mencari sarang burung. Bayangkan... semuanya dilakukan dalam suasana yang gelap gelita tanpa bantuan lampu suluh.
Buluh yang diikat dan disambung-sambung sehingga sampai ke siling gua.
Suasana di dalam gua
Gua Besar ini sendiri sebenarnya terdiri dari 3 bahagian. Tengok rajah ini... Kami ketika ini berada di Entrance Zone.

Keratan rentas Great Cave
Kata Amza, dia nak membawa kami ke bahagian gua yang gelap. Dari jauh pun kami dah nampak lampu suluh yang dipakai oleh pengunjung-pengunjung ke dalam gua yang gelap itu.

Lampu suluh diperlukan kalau nak masuk lebih jauh ke dalam gua di sana.
Disebabkan kami tak membawa lampu suluh ke sini, terpaksalah kita menggunakan flashlight pada handphone. Tapi okey juga pakai flashlight handphone ini rupanya. Sama terang macam kalau kita pakai lampu suluh yang sebenar. Kata Amza, gua gelap ini diberi gelaran Hell di kalangan Tour Guide di Niah.

Mengikut Amza masuk ke kawasan lubang gelap
Seram juga tengok lubang gelap ini
Bila masuk ke lubang gelap ini, memang meremang bulu roma mendengar bunyi kelawar dan burung layang-layang yang terbang dan bersarang di sana. Bau hapak kelawar dan burung layang-layang mula menusuk hidung. Bau tahi kelawar tak dapat dielakkan. Kita juga dapat melihat guni-guni yang diisi dengan guano (tahi kelawar). Kalau tak salah, setiap guni ini adalah seberat 50 kg dan akan dipikul secara manual di atas bahu sahaja untuk dibawa keluar ke Sungai Niah. Tiba di sana nanti akan ada peraih-peraih yang menunggu untuk membeli guano ini untuk dijadikan baja.

Guano yang dikumpul untuk dijadikan bahan baja
Lubang cahaya dalam gua yang gelap
Suasana di dalam gua yang gelap
Guni-guni berisi guano
Perancah-perancah buluh untuk kegunaan pemungut sarang burung. Kami dinasihatkan supaya tidak menghalakan flashlight ke arah muka mereka. Maklumlah mereka biasa bekerja dalam gelap. Silau pulak nanti kalau flashlight disuluh ke muka mereka dan mungkin akan menyebabkan kemalangan.
Amza membawa kami berjalan sehingga tiba ke walkway kayu. Di sini juga kami dinasihatkan supaya mengelak dari memegang railing kayu kerana ada labah-labah merbahaya yang suka membuat sarang pada railing. Bengkak sendi nanti jika digigit labah-labah ini.

Walkway di dalam gua yang gelap
Kita dinasihatkan supaya tidak memegang railing pemegang takut digigit labah-labah merbahaya.
Amza menunjukkan labah-labah merbahaya yang membuat sarang pada railing.
Inilah rupa labah-labah itu.
Flashlight memang diperlukan untuk berjalan di dalam gua yang gelap ini. Kita juga perlu melangkah dengan berhati-hati di sepanjang walkway yang licin dan penuh dengan tahi kelawar ini.

Perlu melangkah dengan berhati-hati terutama sewaktu turun tangga yang semuanya curam-curam belaka.
Risau juga takut bateri handphone habis bila pakai flashlight dalam gua yang gelap begini.
Lubang cahaya di dalam gua yang gelap gelita.
Pemandangan dengan keindahan yang tersendiri
Mendongak ke arah lubang cahaya
Memanjat naik menuju cahaya
Ada kerusi rehat disediakan di dalam gua yang gelap ini tetapi ramai yang tak perasan kehadirannya di situ.
Tak banyak sebenarnya gambar yang boleh diambil di dalam gua yang gelap ini dengan kamera kami yang tak begitu canggih itu. Kami juga bertemu dengan ramai pengunjung yang tercungap-cungap di tangga gua kerana mereka datang dari arah yang bertentangan dengan laluan kami. Ada sesetengahnya memang nampak macam dah nak pengsan. Maklumlah kalau datang dari arah itu, memang lebih banyak tangga mendaki berbanding menurun yang perlu dilalui. Kerana itulah kita sangat disarankan menggunakan guide kalau nak explore ke dalam gua ini.

Tengok sajalah beberapa gambar yang dikira menjadi yang kami ambil di dalam gua yang gelap ini...

Myself dan Husband bukanlah kaki hiking. Malah kami tak buat apa-apa persediaan pun macam excercise seadanya sebelum datang ke Gua Niah. Bila kena memanjat turun-naik tangga begini memang terkejutlah urat-urat saraf seluruh badan. Dekat seminggu jugalah tegang kaki kami selepas balik dari Gua Niah. Plaster Salon Pas memang menjadi teman setia. Masa memanjat naik-turun di gua ini juga kami dah terfikir tentang trip ke Taman Negara Bako dekat Kuching selepas ini. Begini juga ke nanti?!

Syukurlah handphone kita yang bateri dah tak berapa nak dapat bertahan itu tak buat hal dalam gua yang gelap ini...

Pengalaman turun-naik tangga dalam gua yang gelap ini memang sesuatu yang sukar untuk dilupakan. Pada landing 4 flight tangga turun-naik yang terakhir untuk keluar dari Hell Cave, Myself terpaksa berhenti untuk meminta nyawa. Lembik dan bergetar-getar lutut dibuatnya. Waktu itu Husband dan Amza dah agak jauh ke depan. Takkanlah pulak kita nak tinggal seorang-seorang dalam gua yang gelap ini. Gagah-gagahkanlah juga diri untuk berjalan perlahan-perlahan turun naik tangga itu menuju keluar dari Hell Cave.

Lembik dah lutut kita masa ni...
Stalagtite dan stalagmite
Bau guano dan burung layang-layang cukup menusuk dalam ni...
Gagah-gagahkan diri berhati-hati turun ke bawah
Penghujung tangga di sana... Nampak macam dekat tapi sangat jauh lagi sebenarnya.
Laju je Amza ni berjalan turun-naik tangga...
Sambil tunggu kita sampai berjalan pelan-pelan turun tangga, sempat jugalah Husband pergi tengok dekat-dekat bagaimana pemungut sarang burung bekerja. Memang macam Spiderman sungguh dia memanjat buluh sampai ke bumbung gua. Semuanya menggunakan skill memanjat semata-mata tanpa bantuan sebarang tali atau safety harness. Dalam hanya beberapa minit, dia dah sampai ke bumbung gua yang setinggi bangunan 20 tingkat ini, kata Husband.

Spiderman
Pemungut-pemungut sarang burung layang-layang sanggup bertarung nyawa menjadi Spiderman kerana nilai harga sarang burung yang belum diproses mencecah sekitar RM3,000 sehingga RM7,500 sekilogram. Ada 2 jenis sarang burung yang dikutip: Putih dan Hitam. Sarang burung putih kurang campuran bulu burung. Oleh itu, ia bernilai lebih tinggi di pasaran. Sarang burung hitam pula ada banyak campuran bulu burung. Dah pastilah harganya rendah sedikit berbanding sarang burung putih. Pengambilan sarang burung memerlukan permit dan hanya dibenarkan pada bulan Ogos-Disember dan Januari-Mac setiap tahun. Disebabkan kami datang ke sini pada bulan Februari, dapatlah kita melihat pemungut-pemungut sarang burung ini bekerja.

Melihat pemungut sarang burung bekerja
Kami diberitahu satu masa dulu pemungut sarang burung ini terdiri dari Orang Penan kerana tanah di sini adalah tanah tradisi milik mereka. Namun lama-kelamaan profesion ini turut disertai oleh suku lain seperti Iban. Sekarang dah ada juga pekerja asing yang diupah sebagai pemungut sarang burung.

Pemungut Sarang Burung
Alhamdulillah, akhirnya selamat juga Myself sampai ke bawah tangga. Tapi kesengsaraan belum berakhir sebab nak berjalan ke pintu gua masih jauh lagi!

Nampak siksa betul kita berjalan kat situ, kan?
Terbongkok-bongkok kita melangkah... Syukurlah sebab lutut masih kuat.
Sempat lagi Husband jerit suruh posing kat situ.
Disebabkan Myself dan Husband dah tak berdaya lagi nak turun-naik tangga, kami memutuskan untuk menamatkan explorasi Gua Niah kami di sini. Tak berdayalah rasanya nak pergi ke Painted Cave yang terletak 1 km di belakang Great Cave ini untuk melihat lukisan purba kat sana. Lebih-lebih lagi sebab kata Amza, tangga turun naik dalam Painted Cave itu lebih mencabar dari tangga di dalam Great Cave ini. Maklumlah Painted Cave adalah sebenarnya sebuah gua lain di dalam sebuah gua.

Sebelum keluar kita berhenti rehat sekejap kat tepi rumah peninggalan Tom dan Barbara Harrison ini... Ada Amza offer nak bawa pergi tengok bilik mandi Tom dan Barbara Harrison yang menggunakan air gunung di belakang rumah ini. Tapi tak naklah Myself pergi ke situ dengan lutut yang dah lembik dan longgar macam ini.

Tumpang berehat kejap kat rumah Tom & Barbara Harrison ini. Rasa tak gamak nak duduk kat tangga sebab banyak tahi kelawar.
Papan keterangan tentang syarat-syarat yang perlu dipatuhi oleh pengusaha sarang burung.
Sebelum meninggalkan Great Cave, Amza mencadangkan supaya kami posing macam Simba di dalam cerita Lion King kat atas sebuah tebing batu berdekatan. Cuma Husband je yang ikut Amza panjat ke atas batu itu sebab Myself dah memang tak berdaya lagi. Bila tengok Husband dan Amza posing macam itu, ramai pulak pengunjung-pengunjung ke Great Cave yang nak meniru aksi kami. Hahaha!

Gaya Simba yang berani posing sampai kat hujung tebing batu.
Ini pulak gaya Simba yang gayat-gayat posing atas batu. Hahaha!
Maka berakhirlah pengembaraan kami melawat ke dalam Great Cave di Gua Niah. Walau lembik lutut, memang satu achievement yang membanggakan bagi kami sampai ke sini. Tapi in the future taubat tak nak buat dah hiking-hiking macam ni lagi!!