Saturday, 15 November 2025

2025 JAWA (2nd VISIT) BHG. 04 (Sunda Kelapa)

Oktober 2025

JAWA, INDONESIA
Jakarta, Bandung & Yogyakarta (2nd Visit)

Bahagian 4: Jakarta
JAKARTA
Pelabuhan Sunda Kelapa & Pasar Muara Baru ]

HARI PERTAMA (4)

Part 10: Museum Bahari

Seperti kota Bangkok di Thailand, Jakarta juga mempunyai pengangkutan Tuk Tuk yang dinamakan Bajaj (disebut: Bajai). Program yang diaturkan untuk kami seterusnya adalah menaiki Bajaj dari Kota Tua menuju ke Pelabuhan Sunda Kelapa yang merupakan sebuah lagi kawasan yang bersejarah di Jakarta.

Fountain di dataran berhadapan Museum Bank Indonesia
Bajaj
Naik Bajaj dari Kota Tua menuju ke Pelabuhan Sunda Kelapa
Suasana dari dalam Bajaj menuju ke Pelabuhan Sunda Kelapa
Jambatan menyeberang terusan Belanda di Kota Tua yang dinamakan Kali Besar
Menuju ke Museum Bahari
Pelabuhan Sunda Kelapa adalah sebuah tempat yang sangat bersejarah kerana di sinilah asal bermula kota Jakarta. Ia adalah pelabuhan utama Kerajaan Sunda Padjajaran sejak abad ke-12. Disebabkan lokasinya yang strategik, pelabuhan ini menjadi pusat perdagangan antarabangsa dengan kedatangan pedagang dari Arab, China, India dan Eropah.
 
Kerajaan Sunda menjalin kerjasama dengan Portugis untuk membangun sebuah kota di sekitar pelabuhan. Perkara ini kemudiannya memicu konflik dengan Kesultanan Demak. Pada 22 Jun 1527, seorang komander bernama Fatahillah dari Kesultanan Demak berhasil menawan Sunda Kelapa dari Portugis. Kemenangan ini diraikan dengan menggantikan nama pelabuhan menjadi Jayakarta yang bermaksud Kemenangan Gemilang. Tarikh ini masih diperingati sebagai Hari Ulang Tahun Jakarta. Nama Jakarta yang digunakan kini juga adalah berasal dari Jayakarta.

Untuk menyelusuri sejarah kegemilangan Pelabuhan Sunda Kelapa ini, kami membuat persinggahan di Museum Bahari (Muzium Maritim). Bangunan Museum Bahari adalah salah sebuah bekas bangunan kompleks pergudangan yang dibangunkan oleh VOC (Vereningde Indische Compagnie) atau Syarikat Hindia Timur Belanda. Bangunan yang dijadikan Museum Bahari adalah bekas Kompleks Pergudangan Barat (Westzijde Pakhuizen) VOC.

Muzium Bahari
Sauh di hadapan pintu masuk ke Museum Bahari
Pintu masuk ke Museum Bahari
Museum Bahari menyimpan berbagai koleksi yang berhubungan dengan kebaharian atau kelautan Bangsa Indonesia. Di pintu masuknya tersimpan koleksi rempah yang menjadi sebab penjajahan Belanda ke atas Indonesia. Menariknya lagi terdapat perbezaan penggunaan rempah di antara orang Belanda dengan orang Indonesia ketika itu. Di Belanda, rempah-ratus digunakan untuk menghangatkan badan sementara di Indonesia ia lebih digunakan sebagai bumbu masakan. Disebabkan peti sejuk belum dicipta ketika itu, rempah turut diperlukan untuk mengawet makanan. Tidak hanya itu, rempah-ratus turut memiliki manfaat lain seperti untuk perubatan dan bahan kosmetik.

Koleksi rempah-ratus yang memicu penjajahan Belanda ke atas Indonesia di masa lampau.
Pandangan lebih dekat koleksi rempah-ratus
Husband berposing dengan rempah-ratus
Plak yang menceritakan sejarah bangunan Museum Bahari yang bermula sebagai gudang simpanan rempah Belanda
Laluan masuk ke courtyard muzium
Museum Bahari hampir ditutup ketika kami tiba. Jadi kita cuma melawat dewan rempah di hadapan dan bahagian courtyard muzium sahaja. Rupa gudang pada bangunan muzium ini sangat jelas dilihat dari bahagian courtyard.

Ketika perdagangan berkembang pesat, Belanda memerlukan tempat untuk menyimpan komoditi seperti rempah-ratus, timah, tembaga, kopi, tekstil dan sebagainya. Lebih banyak ruang penyimpanan dibangun pada abad ke-17, sementara beberapa yang lebih tua dimodifikasi dan diperbaiki sehingga menawarkan lebih banyak ruang untuk menampung peningkatan isipadu barang dagangan yang transit di Pelabuhan Jakarta. Setelah mengalami beberapa kali perubahan fungsi, pada tahun 1976 bangunan ini dipulihara sebagai bangunan cagar budaya. Ia kemudiannya diserahkan kepada pemerintah kota Jakarta dan seterusnya diubah menjadi Museum Bahari.

Courtyard di Museum Bahari
Ciri bangunan Belanda sangat jelas kelihatan dari sini
Ciri bangunan gudang juga dapat dilihat dari sini
Koleksi lain yang dapat dilihat di courtyard Museum Bahari Jakarta ini adalah Meriam VOC. Meriam ini sering digunakan dalam pertempuran dan dilengkapi dengan lambang VOC.

Meriam VOC di Museum Bahari
Meriam ini sering digunakan dalam pertempuran pada masa dahulu
Di tengah courtyard ini juga ada penunjuk arah kota-kota utama yang terletak di bawah pemerintahan Belanda pada masa dahulu. Salah sebuah yang menarik perhatian Myself adalah Banda Neira yang tidak pernah Myself dengar sebelum ini. Rupa-rupanya Banda Neira terletak di Kepulauan Maluku. Jika Spanish dulu menjajah Filipina bermula dari Pulau Cebu, Belanda pula menjajah Indonesia bermula dari Kepulauan Maluku yang kaya dengan rempah-ratus.
 
Penunjuk arah ke kota-kota jajahan Belanda pada masa dahulu
Banda Neira adalah sebuah bandar yang terletak di Kepulauan Maluku di Indonesia
Sebelum meninggalkan muzium, kita jenguk lagi beberapa benda yang dipamerkan di dalam muzium...

Patung Ondel Ondel yang menjadi simbol kebudayaan masyarakat Betawi
Replika kapal nelayan
Amanat dari Presiden Pertama Republik Indonesia yang mengharapkan Bangsa Indonesia kembali menjadi Bangsa Samudera
Lukisan di Museum Bahari
Satu perkara lain yang menarik perhatian kami adalah besi-besi berbentuk huruf "Y" terbalik yang banyak dilihat pada luar bangunan muzium. Fungsi besi ini adalah sebenarnya untuk mengikat rasuk (beam) kayu yang dipasang di dalam bangunan.
 
Besi berbentuk huruf "Y" terbalik yang dipasang di luar bangunan muzium
Besi ini adalah sebenarnya pengikat rasuk kayu yang dipasang di dalam bangunan
Rasuk-rasuk kayu yang dipasang pada siling di dalam bangunan. Ia diikat kepada besi berbentuk huruf "Y" tadi.
Teknologi pembinaan Belanda pada masa dahulu dapat dilihat pada siling bangunan ini.

Part 11: Pelabuhan Sunda Kelapa

Perjalanan dengan Bajaj diteruskan lagi menuju ke Pelabuhan Sunda Kelapa yang sebenar.

Meneruskan perjalanan dengan Bajaj menuju ke Pelabuhan Sunda Kelapa yang sebenar
Pintu masuk ke Pelabuhan Sunda Kelapa
Replika Kapal Pinisi di Pelabuhan Sunda Kelapa
Pelabuhan Sunda Kelapa yang sebenar bukanlah sebuah tarikan pelancongan yang menarik di Jakarta. Terletak di muara Sungai Ciliwung yang membelah kota Jakarta, Sunda Kelapa adalah sebuah working harbour yang masih digunakan untuk memunggah barangan ke dalam kapal untuk dibawa ke pulau-pulau di seluruh Indonesia. Kebanyakan pelancong yang datang ke sini adalah mereka yang ingin melihat kapal tradisional bernama Pinisi yang banyak berlabuh di pelabuhan.

Pelabuhan Sunda Kelapa
Pelabuhan ini sibuk dengan lori-lori kontena yang keluar masuk membawa barangan
Barangan yang sedang dipunggah masuk ke dalam kapal
Pekerja di pelabuhan sedang berehat
Sunda Kelapa adalah salah sebuah dari dua pelabuhan yang terdapat di Jakarta. Pelabuhan yang sebuah lagi adalah Tanjung Priok yang dilengkapi dengan kemudahan moden bagi mengendalikan perdagangan dan urusan perkapalan antarabangsa.

Sebahagian kontena yang tiba di Pelabuhan Tanjong Priok akan dibawa ke Pelabuhan Sunda Kelapa menggunakan lori. Barangan tersebut akan dipunggah dan dibungkus semula untuk diagihkan kepada kapal-kapal yang akan membawanya ke seluruh kepulauan di negara Indonesia. Berbeza dengan keadaan di Tanjung Priok, kapal-kapal dan peralatan yang digunakan di Sunda Kelapa masih mengikut cara tradisional. 

Kaedah tradisional masih digunakan di Pelabuhan Sunda Kelapa untuk mengangkut barangan masuk ke atas kapal
Barangan yang telah dibungkus semula dan sedia untuk diangkut masuk ke dalam kapal
Seperti yang telah Myself ceritakan tadi, kebanyakan kapal yang berlabuh di Pelabuhan Sunda Kelapa adalah Kapal Pinisi. Kapal Pinisi adalah perahu layar tradisional yang berasal dari Sulawesi Selatan dan terkenal dengan dua tiang dan tujuh layar. Ia kini diiktiraf sebagai Warisan Budaya Takbenda (Intangible Cultural Heritage) oleh UNESCO pada tahun 2017. Kapal ini dibuat dengan teknik perakitan papan kayu yang rumit. Pada awalnya, kapal Pinisi digunakan untuk perdagangan, tetapi sekarang juga popular sebagai daya tarik pelancongan. Selaras dengan perkembangan teknologi masa kini, kapal-kapal Pinisi sekarang bergerak menggunakan enjin dan tidak bergantung kepada arah tiupan angin semata-mata seperti di zaman lampau.

Kapal Pinisi
Kapal-kapal Pinisi yang berlabuh di Pelabuhan Sunda Kelapa
Pemandangan keseluruhan sebuah kapal Pinisi moden
Pandangan kapal Pinisi dari hadapan
Sauh kapal
Kerja-kerja penyelenggaraan kapal
Keseluruhan badan kapal Pinisi dibina dari kayu menggunakan teknik pembinaan yang berasal dari Sulawesi
Kenangan di Pelabuhan Sunda Kelapa
Bergambar dengan kontena yang bersusun tinggi di Pelabuhan Sunda Kelapa. Semua kontena ini kosong kerana isinya telah dipindahkan ke kapal-kapal Pinisi.
Susah juga sebenarnya nak berjalan melihat kapal-kapal Pinisi di Pelabuhan Sunda Kelapa ini kerana infrastruktur di kawasan pelabuhan tidak diselenggara dengan baik. Air bertakung di sebahagian besar jalan di tepi tempat kapal berlabuh. Bagi Myself, air yang bertakung ini jelas menunjukkan keadaan kota Jakarta yang dikatakan sedang semakin tenggelam, kesan langsung dari perubahan iklim yang melanda dunia sekarang.

Air yang bertakung di jalan raya di Pelabuhan Sunda Kelapa
Macam rupa banjir besar keadaan air yang bertakung
Berbasikal di dalam air banjir
Meninggalkan Pelabuhan Sunda Kelapa
Selepas dah puas melawat Pelabuhan Sunda Kelapa, kami menaiki Bajaj pulang ke Kota Tua. Disebabkan waktu itu rush hour orang pulang dari kerja, Bajaj kami sengaja mengambil laluan 'lorong-lorong tikus' untuk pulang ke destinasi berhampiran Taman Fatahillah.

Melalui 'lorong-lorong tikus' untuk kembali ke kawasan Taman Fatahillah
Banyak Gojek yang diperhatikan di jalan raya
Gambar kami di dalam Bajaj yang diambil oleh Rezha
Sebelum berlalu pergi, Rezha menunjukkan kepada kami bangunan Stasiun Jakarta Kota yang juga merupakan sebuah bangunan lama Belanda di Kota Tua. Nama asalnya di zaman Belanda adalah Stasiun Batavia-benedenstad. Ia kini digunakan sebagai salah sebuah stesen untuk perkhidmatan keretapi di dalam bandaraya Jakarta sahaja. Untuk menggunakan perkhidmatan Kereta Api Indonesia (KAI) keluar dari Jakarta, kita perlu menggunakan Stasiun Gambir atau Stasiun Pasar Senen.

Stasiun Jakarta Kota
Jakarta - Kota Kolaborasi
Pemandangan keseluruhan Stasiun Jakarta Kota
Berjalan meninggalkan Kota Tua Jakarta

Part 12: Pasar Muara Baru

Program terakhir kami di Jakarta pada hari pertama ini adalah makan malam di Pasar Muara Baru.

Pemandangan sewaktu meninggalkan Kota Tua Jakarta
Sesuatu yang perlu anda tahu kalau mengatur program untuk melawat ke Pulau Jawa ialah matahari terbit dan tenggelam jauh lebih awal di sini berbanding dengan Semenanjung Malaysia. Waktu Solat Subuh di Pulau Jawa masuk sekitar pukul 4.15 pagi manakala waktu matahari terbit (Syuruk) pula adalah sekitar pukul 5.20 pagi. Waktu matahari terbenam (Maghrib) pula adalah sekitar pukul 5.45 petang. Jadi kalau berhasrat nak berjalan-jalan menikmati keindahan pemandangan, janganlah membuat program sampai pukul 7 malam seperti yang boleh dibuat di Semenanjung Malaysia.

Malam dah mula melabuh tirai
Suasana malam di Kota Jakarta
Rezha membawa kami dinner di Muara Baru. Seperti namanya, kawasan ini sebenarnya terletak di tepi laut tetapi disebabkan kita tiba di tengah malam gelap, tak nampaklah pemandangan laut yang berhampiran.
 
Tiba di Muara Baru
Setibanya di Muara Baru, kami terus menuju ke Pasar Ikan untuk membeli seafood untuk makan malam. Kata Rezha, pasar ini sibuk di waktu malam begini kerana ikan baru saja dipunggah dari kapal nelayan. Ikan dan seafood yang dijual memang banyak dan segar.

Pasar Ikan di Muara Baru, Jakarta
Kesemua ikan dan seafood di sini baru dipunggah dari kapal nelayan untuk dijual
Berjalan menikmati suasana di Pasar Ikan
Seafood segar untuk jualan
Berbagai pilihan seafood untuk jualan
Seafood yang dijual memang segar dan cantik
Pemandangan Pasar Ikan dari luar
Seafood yang dibeli dibawa ke Food Court yang terletak di tingkat atas bangunan Pasar Ikan. Ada banyak gerai makanan di sini tetapi tak satu pun menjual seafood kepada pelanggan. Kata Rezha, memang peraturannya di sini pelanggan perlu membeli seafood mereka sendiri dari pasar di sebelah dan diserahkan kepada kedai untuk dimasak.
 
Tangga naik ke Food Court yang terletak di atas bangunan Pasar Ikan
Ada banyak gerai di Food Court ini. Setiap satunya menawarkan pilihan masakan mengikut cara dari berbagai wilayah di seluruh Indonesia. Memandangkan kami sedang berada di Jakarta yang merupakan kawasan asal masyarakat Betawi, Rezha membawa kami ke sebuah gerai yang menghidangkan masakan cara Betawi.

Pemandangan di Food Court
Macam suasana Food Court di Malaysia juga
Food Court ini kelihatan lengang pada hari itu kerana hari bekerja. Kata Rezha, suasananya sibuk dan padat kalau kita datang pada hujung minggu.

Food Court lengang pada hari ini kerana hari bekerja
Gerai-gerai di Food Court yang menawarkan pilihan cara masakan dari berbagai wilayah di Indonesia
Makanan yang siap dimasak dihantar kepada kami
Scallop
Sayur Kangkung
Udang
Lupa pulak nak ambil gambar Masakan Ikan sebab ikan sampai lambat... Haihh!!

Part 13: Hotel Mercure Cikini Jakarta

Selepas hari yang panjang, kami dibawa ke hotel penginapan kami Hotel Mercure Cikini Jakarta yang terletak di tengah-tengah Jakarta Pusat.

Hotel Mercure Cikini
Registration Counter
Rezha sedang menguruskan pendaftaran bilik kami
Patung Ondel Ondel Betawi di Registration Counter
Restoran di Hotel Mercure Cikini Jakarta
Agak malang kerana bilik Smoke Free dah penuh sewaktu kami mendaftar masuk. Penghuni di bilik yang sebelum kami pula mungkin seorang perokok tegar kerana kuat sungguh bau rokok yag ditinggalkan. Terpaksalah kami meminta pihak hotel untuk "menyemprot" (menyembur) bilik dengan perfume pada malam itu untuk menghilangkan kesan rokok. Syukurlah kami cuma menginap di sini hanya untuk satu malam.

Bilik penginapan di Hotel Mercure Cikini Jakarta
Bilik mandi
Pemandangan malam kota Jakarta dari bilik kami


 Bersambung ke Bahagian 5...


CATATAN PERJALANAN JAWA, INDONESIA (2025)