Friday, 12 December 2025

2025 JAWA (2nd VISIT) BHG. 18 (Argo Wilis 2)

Oktober 2025

JAWA, INDONESIA
Jakarta, Bandung & Yogyakarta (2nd Visit)

Bahagian 18: Jawa Barat - Jawa Tengah
BANDUNG - YOGYAKARTA [Argo Wilis Panoramic Train 2]

HARI KEEMPAT (2)

Part 49: Perjalanan Dengan Argo Wilis Panoramic Train 

Perjalanan kami dengan Argo Wilis Panoramic Train dari Bandung ke Yogyakarta memakan masa 6 jam. Kami bertolak dari Bandung pada pukul 7.35 pagi dan tiba di Yogyakarta pada pukul 1.40 petang. Untuk kemudahan penceritaan, tengok peta keseluruhan perjalanan Argo Wilis dari Bandung ke Surabaya ini...

Peta Perjalanan KA Argo Wilis (Bandung - Surabaya Gubeng)
Selepas meninggalkan Bandung, Argo Wilis cuma membuat perhentian di beberapa buah stesen sahaja dalam perjalanan menuju ke Yogyakarta dan seterusnya sehingga ke Surabaya Gubeng. Dalam perjalanan menuju ke Yogyakarta, penumpang Argo Wilis Panoramic cuma dibenarkan turun berehat sewaktu tren membuat perhentian di Stasiun Cipeunduey.
 
Oleh yang demikian, Myself akan membuat penceritaan pengalaman kami menaiki Argo Wilis Panoramic Train ini dalam beberapa segmen. Kita mulakan dengan Segmen 1: (Bandung - Cipeunduey)

Part 50: Argo Wilis Panoramic Train 
(Segmen 1: Bandung - Cipeunduey)

Bandung adalah kota yang ketiga terbesar di Indonesia selepas Jakarta dan Surabaya. Stasiun Bandung juga terletak di tengah-tengah kota Bandung. Oleh yang demikian, kita dapat melihat pemandangan sebahagian pinggiran kota Bandung di awal perjalanan.

Cikudapateuh adalah sebuah stesen kecil di dalam kawasan perbandaran Bandung
Pinggiran bandaraya Bandung
Pemandangan di pinggiran bandaraya Bandung
Sawah padi di pinggir kota Bandung
Satu pemandangan menarik yang dapat kita lihat di dalam segmen ini ialah bangunan Masjid Raya Al Jabbar yang merupakan Masjid Raya Provinsi Jawa Barat. Ia juga terkenal sebagai sebuah masjid terapung kerana dibina di atas sebuah danau buatan.
 
Masjid Raya Al Jabbar
Masjid Raya Al Jabbar adalah juga Masjid Raya Provinsi Jawa Barat
Pemandangan sawah padi yang luas terbentang mula kelihatan selepas kita meninggalkan batas kota Bandung.

Pemandangan sawah padi yang luas terbentang mula muncul selepas kita meninggalkan kota Bandung
Pemandangan sawah padi
Sajian ringan diedarkan kepada penumpang selepas Argo Wilis meninggalkan kota Bandung. Sajian yang dihidangkan terdiri dari Popcorn, Bagelan dan Cinnamon Roll. Air Mineral dan Air Kelapa kotak turut diberi kepada penumpang.

Sajian ringan sedang diedar kepada penumpang
Kotak sajian ringan
Sajian ringan yang diberi kepada penumpang
Minuman panas yang turut diberi kepada penumpang
Sambil menikmati sajian ringan yang diberi, kita terus menikmati keindahan pemandangan sawah padi yang terbentang seluas saujana mata memandang.

Dalam segmen perjalanan ini juga, Argo Wilis turut melalui beberapa buah stesen kecil tanpa membuat perhentian. Di sesetengah tempat, terdapat lintasan keretapi yang bersilang dengan jalan raya.

Pemandangan sewaktu menghampiri Stasiun Cicalengka
Melalui Stasiun Cicalengka tanpa berhenti
Lintasan keretapi di Nagreg
Lebak Jero adalah stesen keretapi yang kedua tertinggi di Indonesia
Pemandangan sewaktu melalui Stesen Lebak Jero

Part 51: Argo Wilis Panoramic Train 
(Segmen 2: Jembatan Citiis)

Di beberapa tempat dalam perjalanan menuju ke Yogyakarta, staff Argo Wilis akan memberi makluman tentang tempat-tempat menarik yang akan kita lalui. Dalam segmen pertama sewaktu meninggalkan Bandung tadi misalnya, kita diberi pemakluman sewaktu menghampiri Masjid Raya Al Jabbar. Pemandangan kedua yang dimaklumkan kepada penumpang pula adalah sewaktu kami menghampiri Jembatan Citiis (disebut: Ci-ti-is).
 
Staff Argo Wilis memberi pemakluman tentang Jembatan Citiis yang akan dilalui sebentar lagi
Bersedia dengan kamera masing-masing
Jembatan Citiis adalah jambatan keretapi yang tertinggi di Indonesia. Berada pada ketinggian 820 meter dari aras laut, jambatan peninggalan Belanda ini kini menjadi ikon wisata di Jawa Barat. Ia didirikan pada tahun 1889 dan menurut catatan sejarah, menjadi yang paling sukar dan mencabar untuk dibina di sepanjang zaman kolonial Belanda. Besi yang digunakan bagi pembinaan jambatan ketika itu dibawa terus dari Eropah menggunakan pelabuhan Batavia (Jakarta).

Jembatan Citiis
Pemandangan sewaktu Argo Wilis melalui Jembatan Citiis
Jembatan Citiis kini menjadi laluan keretapi yang berkhidmat dari Bandung menuju ke Purwokerto dan Yogyakarta ataupun Surabaya. Moment melalui jambatan bersejarah ini adalah yang paling dinanti oleh penumpang Argo Wilis kerana pemandangannya yang sangat indah.

Pemandangan dari Jembatan Citiis ini sering dikatakan sebagai pemandangan yang paling indah di sepanjang laluan Argo Wilis dari Bandung sehingga ke Surabaya.

Selain pemandangan sawah yang luas terbentang di kaki gunung, pemandangan dekat teres-teres sawah padi di sini juga turut memukau pandangan.


Part 52: Argo Wilis Panoramic Train 
(Segmen 3: Stesen Cipeunduey)
 
Argo Wilis membuat perhentian di Stasiun Cipeundeuy (disebut: Ci-pe-un-deuy) selama 10 minit dan penumpang koc Panoramic dibenarkan turun berehat di stesen ini.

Stasiun Cipeundeuy
Argo Wilis berhenti di Stesen Cipeundeuy
Penumpang Panoramic dibenarkan turun berehat di stesen ini
Pemandangan di Stesen Cipeundeuy
Model keretapi di Stesen Cipeundeuy
Posing dulu di Stesen Cipeundeuy
Posing dengan Panoramic Train pulak
Perhentian Argo Wilis di Stesen Cipeundeuy ini adalah sebenarnya technical stop. Ini adalah kerana ada kerja-kerja maintenance dibuat sewaktu tren berhenti di sini. Pertukaran pilot keretapi juga berlaku di sini.

Kerja maintenance sewaktu Argo Wilis berhenti di Cipeundeuy
Husband bergambar dengan pilot Argo Wilis

Part 53: Argo Wilis Panoramic Train 
(Segmen 4: Cipeunduey - Yogyakarta)
 
Meninggalkan Cipeunduey, perjalanan Argo Wilis diteruskan lagi menuju ke Yogyakarta. Dalam segmen ini, Argo Wilis membuat persinggahan di beberapa buah stesen untuk menurun dan mengambil penumpang.

Meneruskan perjalanan menuju ke Yogyakarta
Jarang sangat nak jumpa hutan begini di Pulau Jawa
Kebun jagung
Masih pemandangan kebun jagung
Batas yang disiapkan untuk tanaman
Kebun sayur
Persinggahan seterusnya adalah Tasikmalaya. Stasiun Tasikmalaya agak besar. Ramai juga penumpang yang turun dan naik di sini. Kerusi di koc Panoramic yang masih kosong sewaktu kami meninggalkan Bandung tadi terus penuh selepas Argo Wilis membuat persinggahan di Tasikmalaya.

Tiba di Tasikmalaya
Lintasan keretapi di Tasikmalaya
Melihat pemandangan di Tasikmalaya
Sawah padi sewaktu tren menghampiri bandar Tasikmalaya
Suasana di bandar Tasikmalaya
Sungai yang membelah Tasikmalaya
Stasiun Tasikmalaya
Petugas-petugas Kereta Api Indonesia (KAI) di Tasikmalaya
Ramai penumpang kelihatan sedang menunggu tren di Tasikmalaya
Suasana di Stasiun Tasikmalaya
Kelihatan seperti penumpang perlu menyeberang landasan untuk naik ke Argo Wilis
Pemandangan dari dalam Argo Wilis sewaktu tren berhenti di Tasikmalaya
Sawah padi di Tasikmalaya
Berselisih dengan tren lain di Tasikmalaya
Perjalanan diteruskan lagi menuju ke Stasiun Banjar. Beberapa stesen kecil seperti Manonjaya dan Ciamis turut dilalui tanpa perhentian.

Meninggalkan Tasikmalaya
Kabupaten Ciamis
Terlalu banyak sawah padi yang dilihat di Pulau Jawa
Teres-teres sawah padi
Manonjaya
Bandar Ciamis
Pemandangan sawah padi yang meluas terus dilihat di sepanjang perjalanan yang seterusnya. Tidak seperti sewaktu di kawasan Bandung tadi yang bergunung-ganang, kawasan di sebelah sini agar datar dan tidak mempunyai pergunungan yang tinggi.
 
Stasiun Banjar adalah persinggahan Argo Wilis yang seterusnya. Bila melihat nama kota ini, pasti kita menyangka inilah kampung asal orang berketurunan Banjar di Malaysia. Tetapi jangan tersilap, kampung asal orang berketurunan Banjar di Malaysia adalah di wilayah Banjar di Kalimantan Selatan sana dan bukan di sini.

Argo Wilis tiba di Banjar
Stasiun Banjar
Pemandangan di Stasiun Banjar
Satu lagi pemandangan di Stasiun Banjar
Pilot keretapi bertukar shift di sini
Hidangan makan tengahari diberi kepada penumpang selepas Argo Wilis meninggalkan kota Banjar. Sedap makanan tengahari yang diberi walaupun portion nya agak sedikit. Hanya snack sewaktu di awal perjalanan dan lunch ini sahaja yang diberi kepada penumpang Argo Wilis. Kalau rasa tak cukup, makanan extra kenalah dibeli sendiri.

Hidangan lunch sedang diberi kepada penumpang
Lunch box
Makanan yang dibalut dengan kertas bagaikan penuh misteri
Rupa-rupanya ia adalah nasi 😁
Menikmati pemandangan sambil makan lunch
Masih berada di kawasan Banjar
Pemandangan di Banjar
Sawah padi lagi. Macam kita dah merasa overdose dengan pemandangan sawah padi pada ketika ini.
Hati merasa excited bila Argo Wilis tiba di Stasiun Kutoarjo kerana ia adalah stesen persinggahan yang terakhir sebelum tiba di Yogyakarta. Kita juga merasa seronok sebab selepas travel selama hampir 6 jam, terasa diri ini macam dah overdose dengan pemandangan sawah padi. 😂
 
Hampir tiba di Kutoarjo
Stesen Kutoarjo
Berselisih dengan keretapi lain di Kutoarjo
Sungai
Sawah padi
Petugas kebersihan Argo Wilis yang membuat round untuk mengutip sampah dari penumpang
Kabupaten Purworejo
Sungai di Kabupaten Purworejo
Petugas Argo Wilis membuat announcement memaklumkan yang kita dah hampir tiba di Yogyakarta. Suspen sungguh bila mendengar dia memberitahu yang persinggahan di Yogyakarta hanyalah selama 3 minit. 
 
Bagasi penumpang yang turun di Yogyakarta sedang dipersiapkan untuk dibawa turun
Tiba di Yogyakarta
Pemandangan sewaktu Argo Wilis menghampiri Stasiun Yogyakarta
Penumpang-penumpang bersiap sedia untuk turun di Yogyakarta


Bersambung ke Bahagian 19...


CATATAN PERJALANAN JAWA, INDONESIA (2025)

No comments: