Sunday 18 October 2020

2020 KUALA TERENGGANU BHG. 15 (River Cruise)

September 2020

TERENGGANU, MALAYSIA
Kuala Terengganu

Bahagian 15: Cultural Terengganu 10
PULAU WARISAN RIVER CRUISE

HARI KEDUA (10)

Part 25: Pulau Warisan River Cruise

Bila hujan lebat turun, kami memanggil Grab untuk pulang ke hotel. Puas kami melambai, boleh pulak pemandu Grab tu tak nampak kami di depan pintu masuk ke Taman Monumen tu. Tapi inilah sesuatu yang kami perhatikan tentang Grab di Kuala Terengganu ~ tak banyak tempat yang ada Pick-Up Point yang khusus bagi Grab. Tapi tak mengapalah sebab akhirnya dia bertemu juga dengan kami setelah berpusing berkali-kali kat depan Taman Monumen tu.

Naik Grab pulang ke hotel
Kami memang frust sebab tak dapat naik River Cruise di Taman Tamadun Islam tadi. Jadi untuk menggantikannya kami bercadang nak naik Payang Water Taxi yang iklannya kami lihat di lobi hotel.

Iklan Bas KiTe dan Payang Water Taxi di Hotel Paya Bunga
Untuk kepastian tentang Payang Water Taxi, Husband menelefon nombor yang kami jumpa kat internet. Mujurlah kami call dulu, rupa-rupanya operasi Payang Water Taxi ini sedang diberhentikan sementara bagi tujuan maintenance. Staff Payang Water Taxi yang helpful itu walau bagaimanapun mencadangkan supaya kami menaiki Pulau Warisan River Cruise yang juga beroperasi dari jeti yang sama dengan mereka. Malah dia turut memberikan kami nombor telefon Pulau Warisan River Cruise kepada kami.

Bila dihubungi, petugas Pulau Warisan River Cruise mengesahkan yang mereka beroperasi pada petang itu. Walau bagaimanapun, cruise mereka tidak mempunyai waktu operasi yang khusus. Bot River Cruise akan bergerak bila ada sekurang-kurangnya 20 orang penumpang. Ketika kami menelefon, mereka memberitahu yang mereka dah ada lebih kurang 10 orang penumpang yang menunggu. Kami pun cepat-cepat Solat Jamak Zohor dan Asar di hotel, lalu bergegas naik Grab ke Jeti Pulau Warisan to join the group. Nak jugak buat River Cruise pada petang itu!

Tunggu Grab kat depan hotel
Dalam Grab ke Jeti Warisan
Hujan masih rintik-rintik
Jeti Warisan
Waktu kami tiba dah ramai orang menunggu nak memulakan Cruise. Syukurlah masih ada tiket untuk kami naik Cruise petang itu. Tiket dewasa yang dikenakan adalah RM15 seorang.

Jeti Warisan yang menempatkan Pulau Warisan River Cruise dan Payang Water Taxi
Tiket Cruise
Menunggu Cruise bermula
Bot Pulau Warisan River Cruise ini dua tingkat. Tapi tempat duduk bertutup cuma ada di tingkat bawah. Kat tingkat atas pula cuma ada tempat untuk berdiri yang menjadi tumpuan ramai kerana boleh mendapat pandangan 360 darjah sekeliling sewaku bot bergerak. Disebabkan kami ni kurang adventurous, kami cuma duduk di tempat duduk terbuka di belakang bot.

Bot Pulau Warisan River Cruise
Panggilan masuk ke dalam bot cruise
Ramai yang bertumpu nak naik ke tingkat atas bot
Kami cuma memilih duduk di ruang terbuka di belakang bot
Hujan dah berhenti sewaktu kami memulakan Cruise. Tapi cuaca masih mendung. Disebabkan hari yang tak panas memang seronoklah duduk kat tempat terbuka di belakang bot tu. Berangin je. Duduk-duduk enjoying the wind kata Orang Putih.

Jeti Payang
Jambatan pejalan kaki di Pulau Warisan
Pesisir Payang
Meninggalkan Pesisir Payang
Jambatan Angkat Terengganu
Dari Jeti Pulau Warisan, bot menghala menuju ke Pulau Duyong yang terkenal dengan industri pembuatan bot di situ.

Feri
Duyung Marina Resort
Meninggalkan bandar Kuala Terengganu
Pemandangan di tingkat atas bot
Tapi bila sampai kat kawasan Pulau Duyong, tak nampak pulak tempat orang membuat bot tu. Yang nampak cuma kapal-kapal nelayan.

Pulau Duyong
Bot-bot nelayan di Pulau Duyong
Tiang untuk mengikat kapal
Jeti Nelayan
Bot bergerak semakin jauh dari pusat bandar Kuala Terengganu menyusur masuk menghala ke Sungai Terengganu.

Pemandangan bandar Kuala Terengganu dari kejauhan
Nun Hotel Paya Bunga di sana...
Pemandangan Jeti Nelayan Pulau Duyong dari jauh
Kapal-kapal di Pulau Duyong
Meninggalkan Pulau Duyong
Jeti
Pontoon
Projek penambakan sungai
Bot-bot persendirian
Kemudian bot bergerak menghala ke arah Taman Tamadun Islam. Pemandangan yang paling mengkagumkan di sini ialah pemandangan Masjid Kristal yang terletak di pinggir Sungai Terengganu.

Semakin meninggalkan bandar Kuala Terengganu
Kincir Air Noria
Dome of the Rock
Pintu Gerbang Taman Tamadun Islam
Langit semakin gelap selepas bot kami meninggalkan Taman Tamadun Islam. Rintik hujan yang besar-besar  mula turun ketika ini menyebabkan semua penumpang yang berada di kawasan terbuka seperti kami mula masuk ke dalam bot.

Ketika ini bot cruise sedang mengelilingi Pulau Duyong untuk kembali ke Jeti Pulau Warisan...

Dengan tiba-tiba hujan turun dengan sangat lebat. Risau juga dibuatnya sebab kami masih berlayar di tengah sungai ketika itu.

Hujan lebat yang turun dengan tiba-tiba
Suasana di dalam bot setelah semua penumpang masuk ke dalam
Pemandangan Jambatan Angkat Terengganu dalam hujan lebat
Pemandangan menghala ke Hotel Paya Bunga
Bot besar yang berlayar dekat Jambatan Angkat
Pemandangan bot besar dengan lebih dekat
Kemudian hujan lebat reda sebentar. Kami pun keluarlah pulak ke bahagian depan bot untuk mengambil gambar lagi.

Bak kata orang, langit yang cerah jangan disangka takkan hujan. Sekejap kemudian, turun sekali lagi hujan yang teramat lebat dengan disertai ribut. Memang merbahaya untuk kapal-kapal kecil. Kami yang kat dalam bot besar pun naik risau dibuatnya. Syukurlah kerana ketika itu kami dah dekat sangat nak tiba balik ke Jeti Pulau Warisan.

Disebabkan hujan yang sangat lebat itu, kami semua tak dapat keluar walau bot dah sampai ke jeti. Duduklah berlindung dalam bot dengan harapan hujan akan segera reda.

Hujan lebat yang disertai ribut di Kuala Sungai Terengganu
Disebabkan tak ada tanda hujan nak reda, kami berdua membuat keputusan untuk meredah hujan keluar dari bot. Tapi tak disangka pulak yang keputusan ini menyebabkan kami dilanda perasaan cemas sepanjang hari esoknya sehingga time kami nak balik ke KL. Nak tau kenapa? Tunggu entry yang berikutnya...

Menunggu Grab datang menjemput.

Part 26: Dinner di PB Station

Syukur Alhamdulillah kerana hujan ribut petang tadi tidak berlarutan sehingga ke malam. Jadi mudahlah sikit kami nak keluar mencari dinner malam itu. Dinner kami di malam itu adalah di kawasan PB Station yang terletak di belakang hotel.

PB Station di belakang Hotel Paya Bunga
Ada beberapa buah restoran yang menarik pada pandangan kami di PB Station ini. Tilik punya tilik, akhirnya kami memilih untuk makan di restoran Naj D'Leaf Station.

Naj D'Leaf Station
Antara faktor yang menyebabkan kami memilih makan di restoran ini ialah sebab nampak macam tak ramai orang di sana. Cepat sikit dapat makanan, fikir kami. Namun sewaktu kami duduk menunggu makanan, semakin ramai pengunjung datang. Macam penarik rezeki pulak dah kami malam tu!

Pemandangan Naj D'Leaf Station dari luar
Pemandangan di dalam restoran
Hiasan menarik kat dinding restoran
Mural cantik di PB Station diperhatikan dari Naj D'Leaf Station
Tak menyesal memilih dinner di sini kerana makanannya sedap dan servisnya pun cepat. Sedang kami makan, terdengar pulak pelanggan kat meja sebelah order Keropok Lekor. Eyy, ada Keropok Lekorlah kat sini! Apa lagi, kita pun tambah order Keropok Lekor lepas habis makan dinner.

Dinner yang sedap di Naj D'Leaf Station
Puas hati dapat makan Keropok Lekor sekali lagi!
Selepas makan kami memilih jalan jauh untuk balik ke hotel. Maklumlah dah banyak makan malam ini, jadi kenalah excercise sikit untuk membuang lemak-lemak yang berlebihan itu. Sampai kat Hotel, terus kami beritahu kat Concierge di situ yang Restoran Naj D'Leaf di belakang hotel ini ada menjual Keropok Lekor yang ready-to-eat. Bukan apa, kot-kot nanti di masa depan ada Orang Western yang datang menginap kat Hotel ini mengidam dan tak tahu kat mana nak cari Keropok Lekor macam kami.

Lampu-lampu cantik berdekatan Paya Bunga Square
Jalan jauh sikit untuk pulang ke hotel.