Tuesday 6 October 2020

2020 KUALA TERENGGANU BHG. 06 (Muzium Negeri 1)

September 2020

TERENGGANU, MALAYSIA
Kuala Terengganu

Bahagian 6: Cultural Terengganu 1
KUALA TERENGGANU WATERFRONT & MUZIUM NEGERI TERENGGANU (1)

HARI KEDUA (1)

Part 12: Breakfast Di Hotel Paya Bunga

Cuaca suram dan muram sepanjang Hari Kedua kami berada di Kuala Terengganu. Walaupun Musim Tengkujuh yang sebenar masih belum bermula, bunga-bunganya macam dah muncul.

Pemandangan suasana pagi di Kuala Terengganu yang suram dari bilik kami.
Selepas bersiap kami naik ke restoran di Tingkat 11 untuk bersarapan.

Restoran The Roselle @ Eleven di Hotel Paya Bunga
Pemandangan di pintu restoran
Memang dah ramai orang berada di restoran sewaktu kami tiba. Sewaktu kami check-in petang semalam, petugas di kaunter ada memberitahu yang penginapan di hotel ini full house. Memang nampak betapa ramai sebenarnya penginap di hotel ini pagi ini.

Suasana di dalam restoran
Tak seperti kebanyakan hotel lain di Musim Covid ini yang menyediakan breakfast secara set, hidangan breakfast di hotel ini masih disediakan secara buffet. Walau bagaimanapun, pilihan makanannya agak terhad dan kita tak dibenarkan mencedok makanan sendiri. Tunjuk saja mana yang kita nak, makanan yang kita pilih akan dicedok oleh petugas di restoran yang lengkap memakai face mask dan sarung tangan. Pelanggan juga diingatkan untuk menjaga penjarakan fizikal sewaktu beratur nak mengambil makanan.

Kaunter makanan
Pastry
Pilihan buffet breakfast yang terhad
Makanan akan diciduk oleh petugas ke dalam pinggan kita

Part 13: Kuala Terengganu Waterfront

Pada hari ini, tema lawatan kami di Kuala Terengganu adalah Cultural Terengganu. Kami merancang nak melawat ke Muzium Negeri Terengganu dan Taman Tamadun Islam. Tapi disebabkan hari ketika itu masih awal dan kedua-dua tarikan masih belum dibuka, kami naik Grab dulu menuju ke Kuala Terengganu Waterfront yang kami lihat dari Bas Kayu semalam.

Khidmat Grab di Kuala Terengganu
Naik Grab ke KT Waterfront
Pemandangan bandaraya Kuala Terengganu di awal pagi
Kuala Terengganu Waterfront
Sebelum adanya waterfront di Pulau Warisan yang lebih dekat dengan pusat bandar Kuala Terengganu, inilah waterfront yang paling hebat di KT. Disebabkan peredaran waktu, Waterfront ini dah kelihatan sedikit usang dan sedang mengalami hakisan yang agak teruk. Ketika kami melawat ke sana, kerja-kerja pembaikan sedang dijalankan. Jadi sukar sikit nak berjalan-jalan dan menikmati suasana di sekitar kerana ada banyak bahan-bahan binaan terkumpul di sana-sini.

Berdekatan dengan KT Waterfront ini juga, ada jeti milik Agensi Penguatkuasa Maritim Malaysia. Banyak bot-bot Maritim sedang berlabuh di sana. Pemandangan ini sedikit sebanyak macam pemandangan di jeti Philippine Coast Guard yang pernah kami lihat di Manila dulu.

Okay, kita jalan-jalan sikit kat KT Waterfront ini...

Bendera Malaysia
Siapa pulaklah yang membuang sampah di sini? Tak ada kesedaran sivik langsung!
Restoran di KT Waterfront. Kalau malam-malam meriah kot kat sini.
Peringatan untuk semua
Gym terbuka
Berjalan ke tepi laut
Kita teruskan lagi berjalan menikmati suasana di sini...

Jeti Maritim Malaysia
Pemandangan Masjid Kristal di sebalik Jambatan Sultan Mahmud
Projek penambakan yang sedang dalam pelaksanaan
Hotel Felda Residence (bangunan tinggi) dan Hotel Seri Malaysia (bangunan rendah) di penghujung KT Waterfront
Kerja-kerja pembaikan sedang dalam pelaksanaan di KT Waterfront
KT Waterfront juga adalah sebuah pusat riadah untuk keluarga. Jadi ada sebuah aviary juga di sini, mungkin untuk hiburan kanak-kanak di samping sebuah taman permainan.

Bird Aviary
Berjalan meninjau Bird Aviary
Pemandangan dekat Bird Aviary
Banyak juga burung-burung kecil yang dibela di sini
Penghuni Bird Aviary
Burung
Ayam
Taman permainan kanak-kanak
Kami dapat melihat beberapa buah feri besar yang berlayar melintas kami di Waterfront ini. Kami diberitahu feri-feri ini membawa penumpang dari Jeti Shahbandar di Kuala Terengganu menuju ke Pulau Redang. Perjalanan feri dari Kuala Terengganu ke Pulau Redang memakan masa 2 jam dan tambang yang dikenakan adalah RM55 seorang sehala. Sakit juga tu kalau nak membayar tambang pergi-balik untuk sekeluarga 4-5 orang bagi kebanyakan orang. Itu belum lagi mengambilkira kos penginapan kat Pulau Redang sendiri. Kerana itulah kami diberitahu Orang Terengganu sendiri pun ramai yang belum sampai ke Pulau Redang.

Dekat-dekat pukul 9 pagi, kami bergerak menuju ke Hotel Felda Residence yang terletak berhampiran untuk mengambil Grab dari sana menuju ke Muzium Negeri Terengganu.

Hotel Felda Residence
D'Muara Cafe di belakang Felda Residence
Menunggu Grab di Hotel Felda Residence

Part 15: Muzium Negeri Terengganu (1)

Kami menaiki Grab menuju ke Muzium Negeri Terengganu. Dalam perjalanan ke sana, pemandu Grab memberitahu ada sebuah tarikan baru di muzium ini yang dinamakan Kampung Budaya Terengganu yang telah dibuka kira-kira 2 minggu lepas. Ini sudah bagus! Bolehlah kami melawat ke sana nanti.

Naik Grab ke Muzium Negeri
Kompleks Muzium Negeri ini terletak searah dengan Taman Tamadun Islam
Pemandangan bangunan utama Muzium Negeri Terengganu dari kejauhan
Pintu masuk ke muzium
Muzium Negeri Terengganu adalah kompleks muzium yang terbesar di Asia Tenggara. Namun kami diberitahu, gelaran ini akan dirampas oleh Muzium Sarawak tak lama lagi. Ia terdiri dari 4 buah bangunan batu yang dibina menyerupai istana lama Raja Melayu yang dibuat dari kayu.

Muzium Negeri Terengganu
Jom kita melawat ke Muzium Negeri Terengganu...
Bukan main besar kompleks muzium ni!
Anda sedang berada di sini.
Bangunan utama Muzium Negeri Terengganu ini sebenarnya dibina untuk mencerminkan senibina Melayu tempatan dengan rekabentuk Rumah Tele ataupun Rumah Bujang Berserambi.

Di depan rumah ini ada taman dan kolam ikan. Disebabkan Terengganu terkenal dengan penyu, patung-patung penyu turut dibina di tepi kolam.

Rekabentuk senibina di bahagian depan ini dikenali sebagai pemeleh dan dinding panel berukir. Kompleks muzium ni dibina seolah-olah berdiri di atas tiang-tiang dengan menaiki tangga untuk masuk ke dalam seperti di rumah-rumah kampung. Ukiran-ukiran diselit juga untuk kelihatan lebih 'asli'.

Dah puas melihat-lihat di bahagian luar jom kita naik ke atas untuk masuk melawat kat dalam pulak...

.... tapi alamak, belum dibuka lagi rupanya! Kat internet kata muzium ini dibuka pukul 9 pagi. Sebenarnya pukul 10 pagi. Jadi kita turun baliklah berjalan-jalan lagi kat bawah.