Sunday, 22 December 2019

2019 BANGKOK & BEYOND BHG. 09 (Ayutthaya)

Disember 2019

CENTRAL THAILAND
Bangkok (2nd Visit), Khao Yai, Ayutthaya & Kanchanaburi

Bahagian 9: Ayutthaya 1
PERJALANAN KE AYUTTHAYA

HARI KEDUA (5)

Part 19: Lunch Di Salasa Khao Yai

Berkunjung lagi ke Salasa Khao Yai. Kali ini untuk lunch pulak. Maklumlah, kami terpaksa kembali ke sini kerana ini adalah satu-satunya restoran Muslim di Khao Yai. Disebabkan masing-masing kepenatan selepas bersuka-ria di Jim Thompson Farm, ramai yang tertidur dalam perjalanan menuju ke restoran.

Perjalanan pulang ke Khao Yai
Setibanya di Khao Yai, bas membuat perhentian sebentar di tepi sebuah stesen minyak kerana ada ahli rombongan yang tertinggal barang di Nannam Country Home & Resort. Syukurlah tour agent kami dapat berhubung dan mengatur dengan pihak resort supaya barang tersebut dihantar ke stesen minyak ini.

Patung-patung gajah di hadapan stesen minyak
Waktu kami tiba, memang ada ramai pengunjung ke Salasa Khao Yai. Tapi tak apa sebab makanan kami memang dah sedia terhidang di bilik khas macam semalam.

Banyak kereta sedang parking di depan restoran
Signboard di depan Salasa Khao Yai
Salasa Khao Yai yang dikunjungi lagi buat kali ketiga
Makanan di Salasa Khao Yai memang sedap. Walau ini kunjungan ketiga kami ke sini, menu makanan yang disediakan berbeza dari dua kunjungan yang sebelum ini. Makanan Thai pun memang kena dengan selera kita, jadi memang berselera kita makan di sini.

Makan tengahari
Buah-buahan tempatan
Sandwich yang dibeli untuk bekalan dalam perjalanan

Part 20: Perjalanan Ke Ayutthaya

Alhamdulillah, selesai sudah program lawatan kami di Khao Yai. Dah tiba masa untuk kami bergerak menuju ke destinasi kami yang seterusnya ~ Kanchanaburi. Tapi dalam perjalanan ke sana, kita akan membuat persinggahan sebentar di Ayutthaya.

Goodbye, Khao Yai
Perjalanan ke Ayutthaya
Sawah padi
Tugu Jagung
Gerai di tepi jalan
Jika perjalanan dari Bangkok ke Khao Yai semalam menggunakan lebuhraya yang menuju ke Laos, perjalanan ke Ayutthaya dan Kanchanaburi adalah menggunakan lebuhraya yang menuju ke Myanmar.

Tempat persinggahan di tepi lebuhraya
Nurseri bunga-bungaan
Bendera Thailand
Perusahaan membuat tembikar
Burger King
Saint John Mary International School
Kami juga melalui sebuah kem tentera yang besar dalam perjalanan menuju ke Ayutthaya.

Kem Tentera
Pintu masuk ke Kem Tentera
Kereta kebal
Tasik di tepi Kem Tentera
Iklan
Iklan projek pembangunan kat sini kot
Khinzir yang gemuk bulat
Dalam perjalanan menuju ke Ayutthaya ini, mari kita bercerita tentang matawang Thailand. Matawang Thailand dinamakan Thai Baht. Sebelum ini, nilai Thai Baht berbanding Ringgit Malaysia adalah THB 10 = RM 1. Tapi masuk tahun 2019 ini, nilainya dah menjadi THB 10 = RM 1.40. Sedih, kan? 

Thai Baht
Seperti juga perjalanan dari Bangkok ke Khao Yai semalam, bas kami membuat satu perhentian rehat di Saraburi.  Tapi stesen minyak yang menjadi persinggahan kami kali ini tak sama dengan stesen minyak persinggahan semalam.

Persinggahan di Saraburi
Bas berhenti mengisi minyak
Kedai-kedai di tepi stesen minyak
Penunggang motosikal
Pintu masuk ke sebuah Wat Buddha
Kilang pemprosesan padi
Lori
Sebuah bandar Siam
Kawasan penanaman padi
Pemandangan di dalam bas
Selepas mengharungi perjalanan selama 3 jam, bas kami tiba di Ayutthaya.

Tiba di Ayutthaya
Ukiran Garuda pada pintu gerbang
Kemuncak pintu gerbang
  
Part 21: Ayutthaya

Ayutthaya yang dibangunkan pada tahun 1350, adalah ibukota kedua bagi Thailand selepas Sukhothai. Di zaman kegemilangannya Ayutthaya merupakan sebuah pusat perdagangan yang penting kerana kedudukannya yang terletak di persimpangan antara China, India dan Semenanjung Tanah Melayu. 

Ayutthaya pernah menjadi kota terbesar di dunia dengan penduduk seramai 1 juta orang pada tahun 1700. Rekod pedagang dari Eropah menceritakan tentang istana bersalut emas, perayaan-perayaan hebat dan kapal-kapal besar yang berlayar di Ayutthaya pada ketika itu. Kegemilangan Ayutthaya menimbulkan irihati Kerajaan Burma yang bersebelahan. Ayutthaya akhirnya musnah dalam satu serangan Burma pada tahun 1767 yang menghancurkan keseluruhan kota.

Bangunan Kerajaan di Ayutthaya
Ayutthaya kini terbahagi kepada dua bahagian: Old Ayutthaya dan New Ayutthaya. Kami tiba melalui New Ayutthaya. Ayutthaya kini juga terkenal sebagai pusat automotif Thailand kerana banyak syarikat pengeluar kenderaan dunia mendirikan kilang pemasangan kenderaan mereka di sini.

Pemandangan di Ayutthaya
Ayutthaya kini terkenal sebagai pusat automotif di Thailand
Landasan keretapi di Ayutthaya
Old Ayutthaya dan New Ayutthaya dipisahkan oleh sebatang sungai yang bernama Chao Phraya. Sungai ini berpunca dari pertemuan Sungai Ping dan Sungai Nan di Nakhon Sawan di utara dan mengalir ke selatan sehingga ke Bangkok sebelum masuk ke Teluk Siam. Bas membawa kami menaiki jambatan menyeberang sungai untuk menuju ke Old Ayutthaya.

Menyeberang Sungai Chao Phraya menuju ke Old Ayutthaya
Chinatown di Old Ayutthaya
Sekolah di Old Ayutthaya
Pasar-pasar begini adalah pemandangan yang biasa ditemui di Thailand
Kedai menjual perabot kayu jati


 Bersambung ke Bahagian 10...