Tuesday 12 April 2022

2022 PERLIS & PENANG BHG. 05 (Gua Kelam 2)

Mac 2022

PERLIS & PENANG, MALAYSIA
Kangar & George Town

Bahagian 5: Perlis 4
GUA KELAM (2)

HARI KEDUA (2)

Part 13: Gua Kelam (2)

Gua Kelam adalah antara destinasi pelancongan yang terkenal di negeri Perlis. Bagi kami berdua, tempat ini sangat menarik untuk dilawati. Di depan pintu masuk ke dalam gua ada info menarik tentang negeri Perlis. Disebabkan kita jarang sampai ke negeri Perlis, mari kita baca dulu info yang ada di sana.

Banyak info di sana
Peta Negeri Perlis
Geotapak Gua Kelam
Kaunter tiket di depan pintu masuk ke gua tetapi ia ditutup hari ini. Kena beli tiket di kaunter depan tadi.
Maklumat tiket masuk ke Gua Kelam
Jom jalan masuk ke sana...
Pintu gua
Posing dulu kat depan pintu gua
Arahan untuk pengunjung
Tempat rehat di pintu gua
Satu masa dahulu, Gua Kelam terkenal dengan aktiviti perlombongan bijih timah yang menghasilkan bijih bermutu tinggi. Gua ini juga pernah menjadi jalan penghubung penduduk Wang Kelian (kawasan sempadan Malaysia-Thailand, berhampiran bandar Satun, Thailand) dengan pekan Kaki Bukit.

Gua Kelam
Laluan pejalan kaki dari kayu yang dibina untuk kemudahan meneroka Gua Kelam
Pemandangan ke dalam Gua Kelam
Baru berjalan 20 meter sampai sini
Tak sukar nak meneroka Gua Kelam kerana di dalam gua ini terdapat laluan pejalan kaki yang dibina dari kayu sepanjang 370 meter. Selepas melawat ke Gua Niah di Sarawak yang mencabar bulan lepas, terasa berjalan meneroka Gua Kelam ini sangat mudah. Sap sap sui, je! Walaupun bernama Gua Kelam, ia tidaklah kelam sangat di dalamnya kerana dipasang dengan lampu-lampu neon yang berwarna-warni. Gua Niah di Sarawak jauh lebih kelam dari Gua Kelam.

Sewaktu melawat ke gua, kami dapat melihat kelawar yang tidur bergantungan pada dinding gua. Hairan juga sebab kelawar ini tidur cukup tenang, macam tak terganggu pun dengan sinaran lampu neon merah dalam ruang gua di mana mereka sedang tidur.

Di ruang inilah kami melihat kelawar yang sedang tidur bergantungan
Susah nak menangkap gambar kelawar yang bergantungan ini
Kelawar yang tidur melekat pada dinding gua
Satu lagi percubaan nak menangkap gambar kelawar
Meninggalkan Sang Kelawar
Lampu-lampu neon cantik yang dipasang di dalam gua ini juga mengingatkan kami kepada pengalaman melawat Silver Cave di Guilin, China dulu. Cuma Gua Kelam ini jauh lebih kecil dari Silver Cave.

Suatu yang unik tentang Gua Kelam ini juga ialah laluan pejalan kaki ini dibina di atas sebatang anak sungai yang mengalir di dalam gua ini menuju ke Sungai Perlis. Macam Sungai Waitomo di Glow Worm Cave di New Zealand dulu. Bayangkan saja yang lampu neon biru pada dinding gua sebagai sinaran semulajadi yang dikeluarkan oleh Glow Worm!

Bunyi deruan air anak sungai ini mungkin mendamaikan atau menyeramkan bagi sesetengah orang. Bagi Myself, ia menimbulkan suasana yang unik sewaktu meneroka ke dalam gua ini.

Laluan kayu pejalan kaki di dalam gua ini dibina tergantung dan dilekatkan kepada dinding gua. Walaupun binaannya kukuh, ia tetap bergoyang-goyang bila orang lalu di atasnya. Ada kalanya timbul rasa suspen juga takut jambatan runtuh dan kita terjatuh ke dalam sungai di dalam gua.

Pemandangan sungai dalam gua
Ada beberapa platform sisi yang dibina pada pejalan kaki ini untuk membolehkan pengunjung menikmati pemandangan sekitar dengan tidak mengganggu laluan orang lain.
Pemandangan yang mengkagumkan di dalam gua
Syukurlah ada ramai juga pengunjung di dalam gua hari ini. Seram juga rasanya kalau cuma kami berdua saja yang ada di sini.
Aktiviti popular di Gua Kelam ~ posing-posing dalam gua.
Jom jalan lagi ke depan...
Di satu lokasi di dalam gua kita dapat melihat formasi empangan batuan semulajadi yang dinamakan sebagai Gour Pools. Ia kelihatan seperti Cotton Castle yang terkenal di Pamukkale, Turki. Kami belum pernah sampai ke Pamukkale lagi. Melihat Gour Pools ini mungkin satu petanda yang kami akan sampai ke Pamukkale tak lama lagi! Hahaha!

Gour Pools
Tak sangka kat Perlis pun ada Mini Cotton Castle macam kat Pamukkale di Turkey
Keterangan tentang Gour Pools
Membaca keterangan tentang Gour Pools
Gua Kelam dinamakan sedemikian sempena keadaan dan kedudukannya di kaki bukit, selain suasana kelam yang sentiasa menyelubungi gua ini. Mengikut fakta sejarah pula, nama Gua Kelam diberikan oleh pelombong-pelombong bijih timah yang bekerja di gua ini dulu.

Walaupun aktiviti perlombongan bijih timah pernah dijalankan di sini, kesan-kesan perlombongan tidak dapat dilihat di Gua Kelam 1 ini. Kalau nak tengok kesan sejarah perlombongan ini kenalah melawat Gua Kelam 2 yang lebih mencabar di sebelah.

Pemandangan di dalam gua
Platform Gour Pools
Pemandangan Gour Pools dari belakang
Pintu di penghujung gua yang terletak tidak begitu jauh dari Gour Pools
Sungai di dalam gua
Posing sebelum keluar dari gua
Suasana di luar pintu gua
Posing selepas keluar gua
Cave of Darkness

Part 14: Secret Garden @ Gua Kelam

Selepas meneroka ke dalam Gua Kelam 1, kami tiba di pintu gua di seberang bukit. Di sini ada Secret Garden dengan pemandangan sungai dan juga pokok-pokok menghijau yang menarik. Udaranya juga sangat nyaman.

Pintu keluar dari Gua Kelam 1
Ucapan tahniah selepas meneroka gua
Secret Garden di penghujung gua
Tiba di Secret Garden di penghujung sebelah sana Gua Kelam memang bagaikan kita tiba di sebuah dunia yang lain. Taman ini yang terletak di sebalik bukit memang menyegarkan tanpa sebarang bentuk pencemaran kerana ia benar-benar secluded dari jalan raya dan aktiviti pembangunan.

Peta aktiviti di sebalik Gua Kelam 1
Suasana di sebalik gua
Picnic dan Camping di sebalik Gua Kelam
Keterangan mengenai Lebah Madu. Mungkin ada sarang Lebah Madu kat sini...
Puas menjenguk tapi tak nampak pun sebarang sarang Lebah Madu
Ada banyak wakaf disediakan di sini untuk kegunaan awam
Tandas Awam
Secret Garden ini juga ada kawasan untuk picnic dan camping. Bagi orang yang tak adventurous sangat macam kami, terbayang-bayang suasana seram di tengah malam dan di waktu awal subuh yang gelap gelita sewaktu bercamping kat sini. Kalau nak lari balik keluar pulak, kena lalu semula gua yang gelap gelita tadi. Memang dah sahlah yang kami tak akan camping kat sini dengan fikiran macam itu. Hahaha!

Di Secret Garden juga, kita dapat melihat laluan keluar dari Gua Kelam 2 yang terletak lebih tinggi kat atas bukit sana. Gua Kelam 2 hanya boleh dilawati melalui tempahan awal kerana tak seperti Gua Kelam 1 yang kami lalui tadi, suasana di dalamnya lebih mencabar. Kira-kira macam melawat ke Gua Niah dululah. Khidmat Tour Guide yang disediakan oleh Jabatan Perhutanan Perlis diwajibkan kalau nak masuk melawat ke sana. Tapi Myself ada terbaca yang lawatan ke Gua Kelam 2 lebih interesting berbanding Gua Kelam 1 sebab kita boleh melihat kesan-kesan perlombongan bijih timah dahulu kala di situ.

Laluan keluar dari Gua Kelam 2
Pergunungan tinggi ini adalah sebahagian dari Banjaran Nakawan
Tangga naik ke Gua Kelam 2
Sayup tingginya nak naik ke atas...
Di kaki tangga ke Gua Kelam 2 ini ada sebuah taman kecil yang ditanam dengan pelbagai tumbuhan hiasan. Duduk berehat di sini memang memberikan suasana yang damai.

Sesuatu yang menarik di sini adalah Lubang Landak. Tapi tak nampak pun ada Landak yang tinggal di situ.

Lubang Landak
Tak nampak pulak ada Landak kat dalam sana...
Dah puas bersiar di Secret Garden, kami masuk semula ke Gua Kelam untuk keluar. Laluan yang digunakan adalah sama dengan laluan masuk tadi. Dalam perjalanan pulang ini kami terperasan pulak ada mineral yang bersinar pada dinding gua. Adakah mineral yang bersinar ini bijih timah?

Masuk semula ke Gua Kelam...
Mineral pada dinding gua yang bersinar-sinar
Adakah ini bijih timah?
Perjalanan keluar...
Selamat keluar dari gua...
Tamat lawatan ke Gua Kelam


 Bersambung ke Bahagian 6...


No comments: