Wednesday 6 April 2022

2022 PERLIS & PENANG BHG. 02 (Pasar Terapung)

Mac 2022

PERLIS & PENANG, MALAYSIA
Kangar & George Town

Bahagian 2: Perlis 1
PASAR TERAPUNG

HARI PERTAMA (2)

Part 4: Lunch di US Pizza

Selepas berehat seketika dan menunaikan Solat Jamak Zohor & Asar, Myself dan Husband keluar dari hotel untuk mencari makan tengahari. Ketika itu petang Sabtu dan bandar Kangar sunyi sekali. Tidak seperti negeri Kedah yang mengambil weekend mereka pada hari Jumaat dan Sabtu, weekend di negeri Perlis adalah juga Sabtu dan Ahad seperti di Selangor dan Kuala Lumpur.

Bandar Kangar
Disebabkan bandar Kangar sangat asing bagi kami, kami betul-betul clueless ke mana nak pergi untuk mencari makan tengahari. Akhirnya selepas menyemak kedudukan restoran-restoran yang berhampiran di Google Map, kami memilih untuk lunch di Restoran US Pizza yang terletak walking distance dari hotel.

Suasana di bandar Kangar pada petang Sabtu
Sewaktu berjalan menuju ke Restoran US Pizza, barulah kami sedar yang Hotel Sri Garden sebenarnya terletak di pekan lama Kangar yang boleh dikatakan sebagai Chinatown. Di kiri-kanan jalan terdapat kedai-kedai perniagaan dan restoran-restoran makanan Cina tetapi semuanya ditutup pada petang itu. Aisey, memang tak happening sungguhlah pekan Kangar ini masa weekend!

Bandar Kangar yang sunyi dan sepi di hujung minggu begini
Joseph's Tailor House
Jubin-jubin antik yang dipasang di depan Joseph's Tailor House
Pusat Bandar Kangar yang bagaikan dilanggar Garuda
Perhiasan yang dipasang oleh Majlis Perbandaran Kangar
Jambatan menyeberang Sungai Perlis
Sungai Perlis
Perangkap Sampah Di Sungai Perlis
Akhirnya kami sampai di Restoran US Pizza. Sambil makan kami berbincang tentang cara nak merealisasikan cadangan kami untuk melancong ke tempat-tempat yang menarik di sekitar Perlis.

Kami bercadang nak menyewa teksi untuk membawa kami melawat ke tempat-tempat menarik di negeri Perlis tetapi kat mana pulak nak cari teksi di Kangar? Mujurlah ada Pakcik Google di Internet. Dengan bantuan Pakcik Google, kami berjaya menghubungi Syarikat Teksi Luar Bandar Utara dan diperkenalkan dengan seorang pemandu teksi yang bernama Encik Saadon. Dia bersetuju nak membawa kami berjalan-jalan di sekitar Perlis pada petang itu dan juga sepanjang hari esok.

Pizza dan Pasta yang kami order di US Pizza memang sedap. Kerisauan tentang siapa nak membawa kami berjalan di sekitar Perlis pun dah tak ada lagi selepas berjaya mendapat khidmat En Saadon. Memang berseleralah kami makan tengahari itu.

Sassaparilla & Ice Lemon Tea
Hidangan lunch kami
Very Americano pacak-pacak bendera US kat pizza begini
Very Italiano makan spaghetti masa lunch

Part 5: Jalan-Jalan Kangar

Seperti yang dijanjikan, En Saadon datang mengambil kami di Hotel Sri Garden pada pukul 5.15 petang. Mengikut perancangan, kami akan melawat Kuala Perlis pada petang ini tetapi sebelum sampai ke sana, kami akan membuat persinggahan di Pasar Terapung Kangar terlebih dahulu.

Encik Saadon
Dalam perjalanan ke Pasar Terapung, kami melalui berbagai-bagai taman rekreasi. Memang tak sangka yang bandar sekecil Kangar ini ada bermacam-macam taman yang menarik di dalamnya.

Sebuah taman yang menarik perhatian adalah Denai Larian yang dibina di tebing Sungai Perlis. Selain dari mempunyai berbagai kemudahan rekreasi keluarga, ia juga mempunyai sebuah Jambatan Gantung.

Denai Larian
Sungai Perlis
Jambatan Gantung
Pintu masuk ke Jambatan Gantung
Pemandangan keseluruhan Jambatan Gantung yang dibina menyeberang Sungai Perlis

Part 6: Pasar Terapung

Sedang kami ralit melihat Jambatan Gantung di Denai Larian, tiba-tiba En Saadon menghentikan teksi. Dah sampai Pasar Terapung katanya. Dari tempat teksi berhenti di tepi jalan memang tak kelihatan Pasar Terapung ini. Rupa-rupanya ia terletak di dalam pagar kompleks pejabat Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Negeri Perlis.

Dari tempat teksi kami berhenti di sini memang tak nampak langsung rupa bayang Pasar Terapung.
Pintu masuk ke Pasar Terapung yang sebenar adalah juga pintu masuk ke kompleks pejabat Jabatan Pengairan dan Saliran Negeri Perlis
Jom kita masuk ke dalam...
Kunci Air dekat pintu masuk ke Kompleks JPS
Ada hiasan baling-baling angin yang menarik pada kunci air ini
Patung lelaki pada baling-baling pintu air ini sentiasa bergerak bagai sedang bekerja keras bila ditiup angin
Pemandangan Pasar Terapung dari kunci air
Laluan pejalan kaki di tepi pagar
Posing dulu kat tepi pagar
Pasar Terapung ini cuma diadakan pada hujung minggu ~ pada setiap hari Sabtu dan Ahad. Hilang sikit kerinduan kita nak melawat ke Thailand bila berkunjung ke Pasar Terapung ini.

Pintu pagar Kompleks JPS Negeri Perlis
Jom jalan ke Pasar Terapung
Seperti pasar-pasar terapung yang original di Thailand sana, banyak penjual di Pasar Terapung Perlis berjual dari atas bot. Kebanyakan penjual ini menjual barang-barang makanan. Disebabkan kedudukan Perlis yang memang bersempadan dengan Thailand, makanan-makanan yang dijual memang hampir sama dengan makanan-makanan yang biasa ditemui di Thailand.

Suasana Pasar Terapung ini memang berbeza dengan Pasar Terapung di Damnoen Saduak yang pernah kami kunjungi di Bangkok. Tapi kami diberitahu konsep pasar ini sama dengan Pasar Terapung yang popular di Haadyai. Tak tahulah kebenarannya kerana kami belum berkesempatan lagi berkunjung ke Pasar Terapung di Haadyai sana.

Ada ramai pengunjung ke Pasar Terapung ini ketika itu yang sebahagian besarnya Myself rasa adalah rombongan pengunjung dari luar Perlis. Mungkin mereka singgah di Perlis dalam perjalanan nak menuju ke Langkawi. Selain Kuala Kedah, Kuala Perlis yang terletak kira-kira setengah jam dari Kangar adalah juga pintu masuk utama ke Langkawi dengan perkhidmatan bot. Malah perjalanan bot ke Langkawi melalui Kuala Perlis adalah lebih singkat berbanding perjalanan dari Kuala Kedah disebabkan kedudukannya yang lebih hampir dengan Langkawi. Disebabkan pintu sempadan dengan Thailand masih belum dibuka sekarang, ke Langkawi sajalah dulu buat masa ini. Bila sempadan dibuka bermula 1 April 2022 nanti, mesti ramai juga yang akan singgah di Perlis dalam perjalanan bas menuju ke Haadyai.

Selain membeli-belah dari penjaja berperahu, ada juga aktiviti bersampan dan bercanoe bersama keluarga dan rakan-rakan yang boleh dibuat di Pasar Terapung ini.

Canoe untuk disewa
Di penghujung Pasar Terapung pula ada sebuah tempat makan seperti food court yang disediakan untuk mereka yang ingin dine-in. Di sekelilingnya ada gerai-gerai makanan dan minuman. Sekali imbas, suasana di sini kelihatan seperti suasana di khemah kenduri kahwin sebelum PKP. Sambil pengunjung menjamu selera, mereka juga dihidangkan dengan persembahan dari buskers.

Ruang makan di penghujung Pasar Terapung
Gerai-gerai makanan juga disediakan di sini
Antara gerai makanan yang disediakan
Macam suasana di khemah kenduri kahwin
Buskers
Gerai minuman
Pemandangan dari tempat makan
Untuk hiburan keluarga juga terutamanya kanak-kanak, ada petting zoo disediakan di Pasar Terapung ini. Haiwan-haiwan kecil seperti ayam dan arnab diletakkan di pulau-pulau kecil di tengah sungai di mana pengunjung dibenarkan untuk memegang dan memberi makan kepada haiwan ini.

Bayaran masuk ke pulau Petting Zoo ini adalah RM2 seorang. Makanan untuk diberi kepada haiwan juga boleh dibeli di sini.
Pengunjung-pengunjung ke Petting Zoo sedang membeli tiket
Kita beli juga carrot untuk diberi kepada arnab
Pulau kecil pertama yang kita lawati adalah Pulau Ayam. Seronok juga melihat gelagat pengunjung kanak-kanak melihat ayam hidup di depan mata di sini. Maklum sajalah sebab kebanyakan mereka tinggal di bandar sejak lahir dan tak pernah berpeluang melihat ayam hidup kat depan mata.

Jambatan menuju ke Pulau Ayam
Segak bergaya
Ayam-ayam lain
Anak-anak ayam
Dari Pulau Ayam, kita ke Pulau Arnab pulak.

Menuju ke Pulau Arnab
Jambatan ke Pulau Arnab
Pulau Arnab
Bagi arnab makan carrot
Dah kenyang sebab banyak orang bagi makanan kat dia agaknya sampai tak hairan pun nak makan carrot yang kita bagi.
Selain Pulau Ayam dan Pulau Arnab ada juga pulau-pulau kecil yang lain di sini. Kita pergi jugalah ke sana sekadar nak posing-posing ambil gambar.

Kembali ke Pulau Arnab
Selain memberi makan kepada ayam dan arnab, kita juga boleh memberi makan kepada ikan di dalam sungai. Lebih seronok membagi makan kepada ikan berbanding memberi makan kepada ayam dan arnab tadi sebab berebut-berebut mereka datang kepada kita bila makanan dicampak ke dalam sungai.

Memberi makan kepada ikan
Berebut-rebut ikan nak makan
Secara keseluruhan, Pasar Terapung di Kangar ini adalah sebuah tempat yang sangat menarik untuk dilawati. Myself memang recommend anda melawat ke sini kalau berkunjung ke Kangar. Disebabkan Covid-19, bilangan penjual di sini agak terhad sewaktu kami melawat ke sana. Bila ekonomi negara kita dibuka sepenuhnya nanti, pasti pasar ini akan menjadi lebih meriah dengan lebih ramai penjual dan pengunjung. Namun di sebalik kemeriahan ini, tetap kita kena berhati-hati seperti menjaga penjarakan fizikal untuk mengelak risiko jangkitan.

Walaupun seronok melawat ke Pasar Terapung ini, kami tak boleh berlama-lama kerana destinasi sebenar kami pada petang ini adalah Kuala Perlis.