Februari 2024
ARAB SAUDI (UMRAH KE-6)
Makkah & Madinah
Bahagian 19: Madinah
PERJALANAN PULANG (Madinah - Kuala Lumpur)
Part 46: Prince Mohammed bin Abdulaziz Airport, Madinah
Jika kedatangan kami ke Arab Saudi dulu adalah melalui King Abdulaziz International Airport di Jeddah, kepulangan kami ke Malaysia pula adalah melalui Prince Mohammed bin Abdulaziz Airport di Madinah.
Tiba di Lapangan Terbang Madinah yang bernama Prince Mohammed bin Abdulaziz International Airport |
Semua kenderaan penumpang yang berkhidmat di Madinah Airport perlu memiliki permit. |
Replika pelepah kurma di Madinah Airport |
Tempat masuk parking bagi bas |
Petugas-petugas di Airport Madinah |
Pemeriksaan permit bas oleh petugas Airport |
Banyak juga bas yang tiba bersama bas kami di Madinah Airport ketika itu. Oleh yang demikian, perjalanan masuk ke tempat parking bas memakan sedikit masa.
Menuju ke tempat parking bas |
Tempat parking kereta di Airport Madinah |
Pandangan lebih dekat tempat parking kereta di Airport Madinah |
Masjid di Airport Madinah. Kami pernah bersolat di situ dalam perjalanan Umrah yang lalu |
Bangunan Terminal Airport Madinah |
Kadar bayaran parking bas yang dikenakan adalah SAR 15 (RM 19) sejam |
Laluan ke Bangunan Terminal dari tempat parking bas |
Pemandangan di tempat parking bas |
Bas kami parking di sini |
Agensi partner Azzuha di Madinah telah sedia menunggu kami sewaktu bas tiba di tempat parking. Di sinilah juga setiap ahli Group kami yang mempunyai Visa Umrah diberikan sebotol Air Zamzam percuma sebanyak 5 liter.
Mengeluarkan bagasi dari perut bas |
Menolak bagasi bersama Air Zamzam masuk ke Bangunan Terminal |
Laluan menuju ke Bangunan Terminal |
Tiba di Bangunan Terminal |
Suasana di luar Bangunan Terminal |
Setibanya di Bangunan Terminal, kami terus membawa bagasi kami ke kaunter Saudia Airlines.
Menuju ke kaunter check-in Saudia |
Kaunter Saudia |
Bagasi kami |
Kami bertuah kerana menggunakan Saudia Airlines dalam perjalanan Umrah kami kali ini. Kelebihan menggunakan Saudia adalah had bagasinya yang jauh lebih besar. Had bagasi yang dibenarkan oleh Saudia Airlines adalah 46 kg seorang berbanding had bagasi kebanyakan airlines lain yang ditetapkan hanya seberat 30 kg seorang. Had bagasi yang besar ini mungkin disebabkan Saudia mengambilkira kegemaran warga Arab Saudi yang suka shopping bila pergi ke mana-mana. Namun demikian, walaupun had max bagasi yang dibenarkan adalah 46 kg, berat setiap bagasi yang check-in tidak boleh melebihi 23 kg. Maklumlah, tak terangkat dek pekerja airport kalau berat bagasi melebihi 23 kg.
Airport Madinah ini memang dibina dengan mengambil ilham dari pokok kurma |
Seperti waktu kedatangan ke Arab Saudi dulu, pihak Azzuha memang dah siap-siap assign tiket tempat duduk setiap jemaah mereka mengikut keluarga dan kumpulan kecil masing-masing. Memang Myself tabik kepada Azzuha dalam perkara ini. Jarang ada travel agency yang dah siap-siap atur tempat duduk ahli jemaah mereka seperti ini.
Boarding Pass dari Madinah ke Kuala Lumpur |
Kafe Tim Hortons |
Kaunter Information |
Kami juga dibekalkan dengan Nasi dan Lauk Ayam oleh Azzuha untuk lunch. Kita duduklah dulu di sini untuk menikmati lunch sebelum masuk ke dalam. Lauk Ayam yang disediakan memang sedap dan menyelerakan.
Lunch dulu sebelum masuk ke dalam |
Lunch. Lembut sungguh daging ayam yang diberi. Teringat kat Ayam Tulang Lunak yang pernah kami makan di Bali dulu. |
Selepas dah lunch barulah kita masuk ke dalam untuk menunggu di Boarding Gate. Sambil berjalan ke Boarding Gate, kita menjamu mata melihat berbagai kedai di dalam perjalanan.
Part 47: Madinah Ke Kuala Lumpur
Boarding Gate kami adalah Pintu 113. Ada surau disediakan dekat Gate ini. Di sanalah kami menunaikan Solat Jamak Zohor dengan Asar sebelum berlepas pulang ke Kuala Lumpur.
Saudia Airlines SV 830 |
Lagi suasana di Gate 113 |
Pesawat kami dijadual berlepas pada pukul 3.20 petang. Pada pukul 2.40 petang, semua penumpang dipanggil masuk ke dalam pesawat.
Berjalan masuk ke dalam pesawat |
Selamat Jalan |
Suasana di dalam Airbridge menuju pesawat |
Tiba di pintu pesawat |
Suasana di dalam pesawat |
Lagi suasana di dalam pesawat |
Pemandangan Bangunan Terminal dari tempat duduk kami |
Pesawat Saudia yang parking di sebelah pesawat kami |
Ada banyak kerusi kosong di dalam pesawat ini |
Anak-anak kapal membuat pemeriksaan akhir sebelum berlepas |
Doa Perjalanan dibaca sebelum berlepas |
Maklumat penerbangan |
Penerbangan dijangka memakan masa 7 jam 39 minit |
Pada pukul 3.20 petang seperti yang dijadualkan, pesawat kami Saudia SV 830 bergerak meninggalkan Airport Madinah menuju ke Kuala Lumpur.
Mula bergerak sekarang |
Al Jazeera Airlines |
Iraqi Airways |
Penumpang sedang turun dari pesawat |
Peta perjalanan keseluruhan dari Madinah ke Kuala Lumpur |
Meninggalkan Madinah |
Mula terbang di udara |
Ma'al Salamati (Goodbye), Madinah |
Kita lihat pemandangan kota Madinah dari udara yang sempat kami capture...
Semburan aerosol |
Padang pasir |
Semua penumpang dalam penerbangan ini mendapat souvenir dari penerbangan Saudia berbentuk sebuah karung kain kecil yang terkandung stokin, penutup mata dan toiletries di dalamnya.
Souvenir dari Penerbangan Saudia |
Keterangan tentang corak pada karung yang dinamakan Rushan |
Pesawat kami mengalami turbulence yang agak teruk sewaktu terbang di Semenanjung Arab menuju ke Laut Arab. Bergoncang-goncang kapalterbang dibuatnya. Goncangan ini juga sangat terasa kerana kami mendapat seat di ekor kapalterbang.
Terbang di Semenanjung Arab |
Pesawat mengalami turbulence yang kuat sewaktu di Semenanjung Arab |
Sajian penerbangan diberi kepada penumpang sewaktu kami sedang terbang menghampiri UAE. Hidangan yang diberi adalah Nasi.
Sajian penerbangan sedang diberi kepada penumpang |
Steward dan Stewardess Saudia |
Hidangan penerbangan yang pertama |
Ketika ini kami sedang terbang berhampiran UAE |
Penerbangan pulang sehingga kini |
Merentasi padang pasir di Semenanjung Arab |
Menuju ke Oman |
Mentari sedang mula terbenam di luar sana |
Tiba di Oman |
Betapa indahnya ciptaan Allah |
Disebabkan penerbangan ini merentas 4 zon waktu dalam perjalanan menuju ke Kuala Lumpur, kami terpaksa menunaikan Solat Jamak Zohor dan Asar di dalam penerbangan. Waktu Maghrib masuk sewaktu kami terbang di Laut Arab selepas meninggalkan Oman.
Waktu Maghrib dah masuk |
Wuduk Spray yang sangat berguna untuk berwuduk di dalam pesawat |
Terbang di Laut Arab |
Menuju ke India |
Lampu pesawat dimalapkan untuk membolehkan penumpang berehat di dalam penerbangan. |
Tiba di India |
Terbang merentas India |
Terbang di Teluk Bengal |
Menuju ke Malaysia |
Sajian penerbangan kedua dihidangkan kepada penumpang sewaktu kami menghampiri Pulau Sumatera di Indonesia. Hidangan yang dihidangkan adalah Pizza.
Lampu dibuka sebagai persediaan untuk sajian penerbangan kedua |
Kerusi kosong dalam penerbangan kami |
Terbang menghampiri Pulau Sumatera |
Sajian penerbangan kedua |
Stone Oven Baked Pizza |
Dah dekat nak sampai ke Malaysia ketika ini |
Inilah rupa Stone Oven Baked Pizza yang dihidangkan |
Rasa Pizza ini tidaklah gah seperti namanya |
Hampir tiba di Malaysia |
Terbang menuju ke Kuala Lumpur |
Membuat persiapan untuk mendarat |
Disebabkan KLIA adalah sebuah airport yang sibuk, pesawat kami terpaksa membuat lencongan dahulu menunggu giliran sebelum mendarat. |
Pemandangan malam di Port Dickson |
Meninggalkan Port Dickson |
Selamat mendarat di KLIA |
Alhamdulillah, pesawat kami selamat mendarat di KLIA pada pukul 4 pagi mengikut jadual. Secara rasminya tamatlah perjalanan Umrah Ke-6 kami bermula 2-12 Februari 2024. Kami sangat berpuas hati dengan pengurusan dan aturan perjalanan Umrah kami dengan Syarikat Azzuha. Berdasarkan pengalaman kami dalam Umrah ini, Myself tidak keberatan untuk recommend sesiapa juga menggunakan khidmat Azzuha untuk perjalanan Umrah mereka.
Walau bagaimanapun dari segi pengisian perjalanan Umrah, Myself rasa perjalanan Umrah Kelima kami sebelum ini adalah lebih bermakna. Namun itu semua adalah rezeki yang Allah tetapkan untuk kita. Mudah-mudahan Allah akan menjemput kami lagi untuk membuat perjalanan Umrah Ke-7 pula. Semoga juga perjalanan Umrah Ke-7 akan menjadi perjalanan Umrah yang lebih baik dari semua perjalanan Umrah yang pernah kami lalui sehingga kini. Amin.
Bersiap-sedia untuk keluar dari pesawat |
CATITAN PERJALANAN UMRAH KE-6 (2024):
- Bhg. 01 - KL - Jeddah: Perjalanan Ke Tanah Suci
- Bhg. 02 - KL - Jeddah: Dari KL Menuju ke Jeddah
- Bhg. 03 - Jeddah - Makkah : Dari Jeddah Ke Makkah
- Bhg. 04 - Makkah : Hotel Safwah Royale Orchid & Safwah Tower
- Bhg. 05 - Makkah : Masjidil Haram & Umrah
- Bhg. 06 - Makkah : Ziarah Sekitar Masjidil Haram
- Bhg. 07 - Makkah : Kota Makkah Al Mukarramah
- Bhg. 08 - Makkah : Ziarah Makkah (Arafah)
- Bhg. 09 - Makkah : Ziarah Makkah (Muzdalifah, Mina & Jaaranah)
- Bhg. 10 - Makkah : Muzium Abubekr Alamoudi 1
- Bhg. 11 - Makkah : Muzium Abubekr Alamoudi 2 & Masjid Hudaibiyah
- Bhg. 12 - Makkah - Madinah : Haramain High Speed Rail (Makkah Station)
- Bhg. 13 - Makkah - Madinah : Haramain High Speed Rail (Makkah - Madinah)
- Bhg. 14 - Madinah : Kota Madinah Al Munawwarah
- Bhg. 15 - Madinah : Masjid Nabawi
- Bhg. 16 - Madinah : Ziarah Sekitar Masjid Nabawi
- Bhg. 17 - Madinah : Ziarah Ke Raudah
- Bhg. 18 - Madinah : Perjalanan Pulang (Meninggalkan Madinah)
- Bhg. 19 - Madinah : Perjalanan Pulang (Madinah - Kuala Lumpur)
No comments:
New comments are not allowed.