Friday 15 March 2024

2024 UMRAH KE-6 BHG. 12 (Makkah HHSR Station)

Februari 2024

ARAB SAUDI (UMRAH KE-6)
Makkah & Madinah

Bahagian 12: Makkah - Madinah
HARAMAIN HIGH SPEED RAIL

Part 31: Tawaf Wada'

Setelah 5 hari berada di Makkah, dah tiba masa untuk kami bergerak ke Madinah. Memandangkan perjalanan kami ke Madinah akan bermula pada pukul 1 petang, kami melakukan Tawaf Wada' di sebelah pagi.

Semua ahli kumpulan kami diminta untuk mengumpulkan bagasi di depan bilik masing-masing pada pukul 9 pagi untuk memudahkan diangkut pekerja ke bas.
Turun ke bawah untuk melaksanakan Tawaf Wada'
Tawaf Wada' adalah Tawaf Selamat Tinggal yang perlu dilaksanakan oleh mereka yang berkemampuan yang ingin meninggalkan kota Makkah.

Menuju ke Masjidil Haram untuk menunaikan Tawaf Wada'
Suasana di Dataran Masjidil Haram  berhampiran Safwah Tower
Memandangkan kita tidak diwajibkan memakai pakaian Ihram sewaktu pelaksanaan Tawaf Wada', kami hanya berpakaian biasa. Bila dah berpakaian biasa begitu, tak bolehlah kita bertawaf di Dataran Kaabah. Maka terpaksalah kita bertawaf di Tingkat Pertama.

Laluan ke Mataf di Tingkat Pertama
Banyak kerja pembinaan masih dilaksanakan di Masjidil Haram
Pemandangan menghala ke Menara Jam
Laluan ini juga digunakan oleh pekerja-pekerja pembinaan untuk masuk ke dalam masjid
Pintu masuk ke Tingkat Pertama Masjidil Haram
Disebabkan ada kerja-kerja pembinaan sedang berlangsung di kawasan Mataf Aras Pertama, kita dibenarkan memakai kasut ketika masuk ke sana.

Pemandangan di Mataf (Tempat Tawaf) di Aras Pertama
Suasana Tawaf di sini tidaklah sesibuk Mataf di Aras Bawah
Tempat Permulaan Tawaf (Rukun Hajaral Aswad) di Aras Pertama
Jika dibandingkan dengan Mataf di Aras Bawah Masjidil Haram, pusingan Mataf di Aras Pertama ini lebih besar. Secara purata, kita memerlukan masa kira-kira 1 jam 30 minit untuk melengkapkan 7 pusingan Umrah di sini. Disebabkan binaan bangunan Masjidil Haram yang berbentuk bujur, Jemaah juga sukar nak memandang ke arah Kaabah sepanjang masa jika bertawaf di Aras Pertama ini. Oleh itu, kita perlu berwaspada sepanjang masa untuk memastikan yang Kaabah sentiasa berada di sebelah kiri bahu kita yang merupakan syarat sah Tawaf.

Garisan yang disediakan pada lantai di Aras Pertama ini sangat membantu untuk kita sentiasa mengirikan Kaabah.
Suasana di Mataf Aras Pertama ini juga agak sibuk pagi itu. Dahlah sebahagian kawasan Mataf ditutup untuk kerja-kerja pembinaan, sebahagian yang tinggal juga ditutup untuk kerja-kerja pembersihan.

Kerja-kerja pembinaan sedang dilaksanakan di Mataf Aras Pertama
Kerja-kerja pembersihan di kawasan Mataf
Pengagihan tong-tong air Zamzam di seluruh kawasan masjid
Paip Air Zamzam untuk minuman
Memang sayu memandang Kaabah buat kali terakhir kerana kami akan meninggalkan kota suci Makkah sebentar lagi. Sejujurnya, Myself memang merasa tidak puas beribadah di kota Makkah pada kali ini kerana kami jatuh sakit sejak awal tiba di Makkah dan ia sedikit sebanyak menghalang perancangan kami untuk beribadah sepenuhnya di dalam Masjidil Haram. Mudah-mudahan Allah akan menjemput kami lagi ke Tanah Suci dan semoga perjalanan akan datang akan menjadi lebih baik dari perjalanan kali ini.

Memandang Kaabah dari kejauhan di Aras Pertama
Pemandangan Kaabah dari Aras Pertama
Memang sayu memandang Kaabah buat kali terakhir pada perjalanan kali ini
Semoga Allah SWT akan menjemput kami datang lagi untuk beribadah di sini pada masa akan datang
Terharu melihat betapa ramai Umat Islam yang datang mencari keredhaan Allah SWT di sini. Jika Nabi Muhammad SAW masih hidup, pasti baginda akan berbangga melihat pemandangan seperti ini yang tidak pernah terlihat sewaktu hayat baginda.
Kerja-kerja pembersihan juga sedang dilaksanakan di Aras Bawah sana

Part 32: Lunch Di Safwah Tower

Selepas selesai Tawaf Wada', tibalah masa untuk kami makan tengahari. Lunch pada hari terakhir ini sebenarnya dah termasuk dalam pakej penginapan kami. Walau bagaimanapun, disebabkan kami perlu berada di lobi pada pukul 1 petang, tak sempatlah kita nak lunch di sana. Ini adalah kerana waktu lunch di Hotel Safwah Royale Orchid bermula selepas habis waktu Solat Zohor.

Pemandangan sewaktu berjalan keluar dari Masjidil Haram
Pemandangan dari luar ramp menuju ke Aras Satu Masjidil Haram
Berjalan turun dari ramp...
Pemandangan menghala ke Safwah Tower
Pemandangan menghala ke sebelah sana pulak...
Bangunan Makkah Clock Towers (kiri) dan Hotel Makkah Hilton (kanan)
Kami membuat keputusan untuk membeli lunch bungkus sahaja dari Food Court di Safwah Tower hari ini. Maka ke sanalah kami melangkah selepas meninggalkan Masjidil Haram.

Pintu masuk ke Safwah Tower dari arah tepi
Kedai-kedai di sebelah sini Safwah Tower banyak terdiri dari farmasi.

Salah sebuah farmasi di Safwah Tower
Mengintai ke dalam farmasi...
Macam-macam ubat ada...
Bagasi penginap hotel yang dikumpulkan di depan Safwah Tower untuk dibawa ke destinasi yang seterusnya.
Disebabkan masih awal lagi ketika itu, Food Court di Safwah Tower masih belum sesak. Senanglah kita nak memilih-milih makanan untuk lunch pada tengah hari itu.

Suasana di Food Court yang tidak sibuk
Agak tenang kerana belum waktu lunch
Kuih-muih Melayu di Restoran Felda D'Saji
Makanan bungkus kami
Jemput makan lunch... Mee Goreng dan Roti Telur

Part 33: Stesen HHSR Makkah

Kami menunaikan Solat Zohor hanya di bilik hotel sahaja pada tengah hari itu. Selepas selesai bersolat, kami turun menunggu di lobi hotel seperti yang diarahkan.

Bersedia nak pergi ke Madinah
Kaunter reception di Safwah Royale Orchid Hotel
Husband bergambar dengan Petugas Azzuha di Makkah yang bernama Hadi. Thumbs up kepada Hadi atas khidmat cemerlang yang diberi kepada kumpulan kami sepanjang berada di kota Makkah.
Sebahagian ahli kumpulan kami bergerak meninggalkan Makkah menuju ke Madinah dengan menaiki bas manakala sebahagian lagi pula memilih bergerak ke Madinah dengan menggunakan perkhidmatan keretapi laju Haramain High Speed Rail (HHSR). Bagi mereka yang memilih menaiki HHSR, Syarikat Azzuha juga memberi pilihan sama ada nak mencari transport sendiri dari hotel ke Stesen HHSR atau menggunakan khidmat GMC yang diuruskan oleh Azzuha.

Suasana di depan Safwah Tower agak sibuk ketika itu kerana ada ramai orang yang sedang bersedia untuk meninggalkan Makkah seperti kami.
Lagi suasana di depan hotel
Menunggu GMC tiba
Myself dan Husband memilih untuk menaiki transport GMC yang diuruskan oleh Azzuha untuk ke Stesen HHSR Makkah. Turut bersama kami menaiki GMC ini adalah sebuah keluarga seramai 5 orang yang berasal dari Baling, Kedah. Caj tambahan yang dikenakan kepada Myself dan Husband bagi pakej HHSR ini adalah MYR700 seorang termasuk tiket HHSR Business Class dan Pengangkutan GMC dari stesen ke hotel di kedua-dua destinasi Makkah dan Madinah.

GMC
Berlepas menuju ke Stesen HHSR Makkah
GMC ini memang luas dan selesa
Kenderaan GMC yang kami naiki memang luas dan selesa. Bak kata seorang ahli kumpulan yang naik GMC bersama kami, kalau dapat pakai GMC ini terus sampai ke Madinah pun okay. Hahaha!!

Suasana ketika meninggalkan kota Makkah
Teksi di kota Makkah
Terowong
Lebuhraya
Banyak terowong yang dilalui ketika menuju ke Stesen HHSR Makkah
Masjid
Setibanya di Stesen HHSR Makkah, GMC kami terus menuju ke basement parking kerana tempat drop off terletak di sana.

Tiba di Stesen HHSR Makkah
Tempat drop off yang terletak di basement parking
Menuju ke pintu masuk
Jom masuk ke dalam...
Stesen HHSR Makkah sangat besar tetapi kelihatan sepi kerana tidak ramai orang di dalamnya. Ini mungkin disebabkan HHSR ini hanya memberi perkhidmatan di antara kota Makkah dan Madinah dengan persinggahan di Jeddah dan tidak ke bandar-bandar lain di Arab Saudi.

Suasana di dalam Stesen HHSR Makkah
Kedai Souvenir
Besar betul Kedai Souvenir di sebelah kiri ini
Mencari arah Departures...
Suasana di dalam stesen
Information Board
Tren kami yang bernombor 1152 dijadual berlepas ke Madinah dari Platform 7 pada pukul 3.20 petang
Arah ke Departures
Naik escalator ke atas
Tiket perlu discan di sini untuk masuk ke kawasan penumpang
Oh ya, lupa nak cerita. Kami datang ke Stesen HHSR Makkah cuma sehelai sepinggang. Bagasi kami dibawa ke Madinah bersama bas. Penumpang HHSR memang tidak dibenarkan membawa barang yang banyak atau beg yang besar masuk ke dalam tren. Kalau ada bagasi besar dibawa bersama, penumpang akan diminta untuk menggunakan khidmat penghantaran yang disediakan seperti yang sering dilihat di airport-airport di Jepun. Malah ada kaunter perkhidmatan ini yang disediakan dekat pintu masuk ke ruang menunggu tren.

Suasana di Stesen HHSR Makkah
Information Desk
Pintu-pintu ke Platform Perlepasan
Ruang menunggu untuk penumpang
Kerusi empuk juga disediakan...
Ada Business Class Lounge disediakan khas untuk penumpang-penumpang tren Business Class. Disebabkan Myself dan Husband adalah penumpang Business Class, kami dijemput untuk menunggu di sana.

Business Class Lounge
Mendaftar masuk ke Lounge
Tiket HHSR kami
Business Class Lounge yang disediakan mewah macam Lounge Kapalterbang. Ada minuman dan makanan ringan secara free flow disediakan. Walaupun kami tak dapat stay lama di sini, sempat jugalah kita menjamah kek, biskut serta Teh Arab yang sedap juga rasanya.

Suasana di dalam Lounge
Minuman panas
Teh yang pelbagai perasa
Makanan ringan
Memilih makanan yang hendak dimakan
Lounge ini juga menyediakan pelbagai pilihan kerusi empuk untuk kegunaan pengunjungnya.

Lagi suasana di dalam Lounge
Cosy & comfortable
Kita pilih duduk di sini...
Menjamu selera di Business Class Lounge
Lelap sekejap kat sini pun macam best je rasanya...
Tren kami dijadual berlepas pada pukul 3.20 petang. Oleh itu tepat pada pukul 3 petang, kami bangun meninggalkan Business Class Lounge untuk menuju ke platform perlepasan.

Bergerak menuju ke platform perlepasan
Siling di Stesen HHSR Makkah
Kerusi untuk kegunaan penumpang menunggu tren
Lagi suasana di Stesen HHSR Makkah
Mengintai tren di bawah sana...
Pintu masuk ke platform tren