Januari 2020
SUMATERA BARAT, INDONESIA (3rd VISIT)
Padang, Sawahlunto, Lembah Harau & Bukittinggi
Bahagian 8: Batusangkar 1
ISTANO BASA PAGARUYUNG
HARI KEDUA (4)
Part 19: Perjalanan Ke Batusangkar
Pengembaraan kami ke Sawahlunto tamat selepas melawat ke Goedang Ransoem. Meninggalkan Sawahlunto dengan kisah pahit penderitaan Orang Rantai, kami bergerak menuju ke Heartland of Minangkabau ~ Batusangkar.
|
Meninggalkan Goedang Ransoem |
|
Goodbye, Sawahlunto |
|
Pinggiran kota Sawahlunto |
|
Restoran Larisha di mana kami dinner malam tadi. |
|
Semakin jauh meninggalkan Sawahlunto |
|
Kanak-kanak sekolah |
Penduduk Minangkabau di Sumatera Barat sangat kuat berpegang kepada ajaran agama Islam. Selain pemandangan yang banyak masjid di sana, nama-nama Allah yang diletakkan di tepi jalan juga menjadi bukti kuatnya pegangan agama mereka.
|
Al Salam ~ Yang Maha Sejahtera |
|
Nama-nama Allah yang diletakkan di sepanjang perjalanan |
Kami disajikan dengan pemandangan sawah padi yang indah di sepanjang perjalanan dari Sawahlunto menuju ke Batusangkar. Teringat cerita Arwah Datuk Myself yang berasal dari Sumatera Utara dulu. Pada zaman pemerintahan Belanda, rakyat Indonesia tidak dibenarkan menanam padi kerana tanaman itu tidak menguntungkan kolonial Belanda. Mereka sebaliknya dipaksa menanam kopi yang dieksport oleh Belanda dengan harga yang mahal ke Eropah. Akibatnya ramai rakyat yang mengalami kebuluran.
Disebabkan perkara inilah, ramai rakyat Indonesia membuat keputusan untuk berhijrah ke Malaysia ketika itu. Di antara mereka termasuklah Datuk dan rakan-rakannya yang menyeberang Selat Melaka menuju ke Pulau Pinang dengan hanya menggunakan rakit. Pengorbanan dan keberanian Datuk inilah yang membolehkan anak-anak dan cucu-cucunya menikmati hidup yang lebih baik di Malaysia dan bebas dari cengkaman Belanda.
Part 20: Istano Basa Pagaruyung
Perjalanan dari Sawahlunto menuju ke Batusangkar memakan masa kira-kira 2 jam. Setibanya di Batusangkar kami terus dibawa ke Istano Basa Pagaruyung.
|
Pintu masuk ke Istano Basa Pagaruyung |
|
Istano Basa Pagaruyung |
Istano Basa Pagaruyung yang dilihat pada hari ini adalah replika ketiga dari istana yang asal. Istana yang asal telah terbakar dalam sebuah rusuhan berdarah pada tahun 1804 di zaman Belanda. Ia telah didirikan kembali namun terbakar sekali lagi pada tahun 1966.
|
Bangunan istana yang dilihat pada hari ini adalah replika ketiga istana yang dibina pada tahun 2013 selepas satu kebakaran besar |
Istano Basa Pagaruyung seperti juga Rumah Gadang Minangkabau yang lain dibina berbentuk seperti kapal ~ kecil di bawah dan besar di atas. Binaan yang mengembang di atas dan menguncup ke bawah ini terbukti dapat menahan gempa bumi yang sering melanda Sumatera Barat. Segala-gala komponen seperti tingkap dan dinding di dalam Rumah Gadang dibina condong ke arah luar sehingga mereka mencipta pepatah yang berbunyi: Condong Nan Indak Membawa Rabah (Condong Yang Tidak Membawa Rebah).
Bentuk atap runcing Minangkabau dipanggil Gonjong dan istana ini mempunyai 11 buah gonjong. Gonjong dikatakan berasal dari simbol 4 perkara: tanduk kerbau, pucuk rebung, kapal dan bukit. Simbol kerbau adalah kerana kerbau dianggap haiwan yang sangat erat kaitannya dengan nama Minangkabau (Menang Kerbau). Pucuk rebung pula adalah kerana rebung merupakan makanan adat. Simbol kapal adalah kerana orang Minangkabau dianggap berasal dari rombongan Iskandar Zulkarnain yang berlayar di laut dan simbol bukit berpunca dari Daerah Minangkabau yang berbukit.
|
Istana ini menggunakan senibina Minangkabau yang berbentuk seperti kapal dan beratap gonjong. |
|
Peta Istano Basa Pagaruyung |
Walaupun gonjong adalah ciri utama dalam senibina atap rumah Minangkabau, ia juga menjadi satu ancaman. Disebabkan binaannya yang tinggi dan runcing, gonjong menjadi penarik kilat. Pada 27 Februari 2007 sekitar jam 7.10 malam, gonjong di sebelah barat yang juga merupakan salah sebuah dari dua gonjong yang paling tinggi (30 meter) telah disambar petir sehingga menyebabkan seluruh istana terbakar. Istana baru seperti yang dilihat pada hari ini telah dibina semula dan dibuka kepada orang awam pada tahun 2013.
|
Maskot Minangkabau yang menyambut pengunjung di depan Istano Basa Pagaruyung |
|
Tak ada bayaran tertentu dikenakan untuk bergambar dengan maskot-maskot ini. Cuma sumbangan seikhlas hati. |
Lepas bergambar dengan maskot-maskot di depan istana, barulah kami masuk ke dalam. Seperti juga adat berkunjung ke rumah Melayu tradisional yang lain, kita dikehendaki membuka kasut. Kasut boleh disimpan dalam plastik-plastik yang disediakan dan diletakkan di tepi tangga. Tiada bayaran dikenakan untuk plastik kasut ini. Kalau murah hati, berilah sedikit sumbangan kepada tabung yang diletakkan di tangga ini.
|
Bangunan Istana |
|
Kasut perlu dibuka dan disimpan dalam beg-beg plastik yang ditinggalkan di tepi tangga |
Bangunan istana ini dibina tiga tingkat. Tepat di tengah ruangan yang menghadap ke pintu masuk adalah sebuah singgahsana yang dinamakan Bundo Kanduang kerana yang duduk di sana adalah Ibunda Raja. Bundo Kanduang akan duduk di sana sehari-hari untuk mengawasi setiap tetamu yang datang. Antara tugas penting Bundo Kanduang adalah memastikan bila diadakan Jamuan Diraja, setiap orang duduk di tempat yang sebenar mengikut protokol. Dia juga bertanggungjawab untuk memastikan hidangan disaji tepat pada waktunya.
|
Meja Informasi di pintu masuk ke dalam istana |
|
Singgahsana Bundo Kanduang |
Bahagian yang terletak di kiri dan ke kanan dari Bundo Kanduang dinamakan Anjuang. Anjuang yang berada di sebelah kanan dinamakan Anjuang Rajo Babandiang kerana di sinilah tempat Raja bersemayam.
|
Anjuang Rajo Babandiang |
|
Hiasan siling di Anjuang Rajo Babandiang |
|
Pemandangan menghala ke arah Anjuang Rajo Babandiang |
Anjuang yang di sebelah kiri pula dinamakan Anjuang Perak. Ia dikhususkan untuk kegunaan Permaisuri dan perempuan-perempuan istana.
|
Anjuang Perak |
|
Perhiasan siling di Anjuang Perak |
Di Tingkat Satu juga terdapat pameran koleksi sisa-sisa artifak yang dapat diselamatkan dari kebakaran besar pada tahun 2007 dulu.
|
Pameran koleksi dari sisa-sisa kebakaran besar 2007 |
|
Keris Asli Sampono Ganjo Erah Dan Ponding Parisai Pusek |
|
Peralatan dapur yang tersisa dari kebakaran |
Dari tingkap Istano Basa Pagaruyung juga kita dapat melihat Rangkiang Patah Sembilan. Binaan Rangkiang ini digunakan sebagai tempat penyimpanan padi dan menjadi simbol kemakmuran dan kekuatan Alam Minangkabau.
|
Rangkiang Patah Sembilan |
Pada bahagian tengah di Tingkat Satu ini terdapat 7 buah kamar tidur untuk anak raja yang sudah bernikah. Anak yang paling baru berkahwin akan tinggal di kamar yang paling kiri dan pasangan yang lebih awal berkahwin akan berganjak ke kamar yang terletak ke sebelah kanan. Bila pasangan tiba ke bilik yang paling kanan, itu bermakna mereka perlu bersedia untuk berpindah keluar dari Rumah Gadang.
Umumnya, Rumah Gadang akan dihuni oleh 3 generasi iaitu Ibu, Nenek dan Anak. Apabila Si Anak sudah dewasa, yang lelaki akan pergi merantau dan tinggal di rumah isterinya.
|
Kamar-kamar untuk anak perempuan raja |
|
Pemandangan lebih dekat kamar-kamar anak raja |
Dah habis melawat di Tingkat Satu, kita naik pula ke Tingkat Dua menerusi tangga yang terletak di belakang singgahsana Bundo Kanduang.
|
Tangga naik ke tingkat atas |
|
Memang tinggi dan curam tangga ini |
|
Pemandangan menghala ke Anjuang Rajo Babandiang dari atas tangga |
|
Pemandangan menghala ke Pintu Masuk |
|
Tiba di Tingkat Dua |
Ruang di Tingkat Dua disebut sebagai Anjuang Paranginan. Ia adalah tempat tinggal anak-anak perempuan Raja yang belum berkahwin.
|
Anjuang Paranginan |
|
Tempat tidur anak-anak perempuan Raja |
|
Pemandangan keluar ke arah depan dari Anjuang Paranginan |
Kita dapat melihat sebahagian atap Istano Basa Pagaruyung dari Anjuang Paranginan ini. Atap bumbung istana ini diperbuat dari daun enau. Makin lama atap ini akan berlumut dan seterusnya dapat mengukuhkan struktur atap.
|
Pemandangan dari Anjuang Paranginan menghala ke arah belakang. Atap Gonjong yang kelihatan adalah bangunan dapur. |
|
Pagaruyung |
|
Tangga naik ke tingkat paling atas |
Ruang di tingkat paling atas pula dinamakan Mahligai. Ia adalah tempat Raja dan Permaisuri bersantai. Perbincangan-perbincangan penting melibatkan hal ehwal negara juga diadakan di sini. Tak seperti tingkat-tingkat lain yang dibina mengikut kepanjangan penuh Rumah Gadang, Mahligai hanya menempati sebuah ruang kecil di bawah gonjong tengah istana.
|
Mahligai |
|
Siling di Mahligai |
Lepas turun ke bawah semula, kita melawat pula ke Dapur Istana. Dapur ini ditempatkan di sebuah bangunan yang berasingan dari bangunan utama istana. Terdapat sebuah laluan yang dibina untuk menghubungkan kedua-dua bangunan ini.
|
Jambatan yang menghubungkan bangunan utama dengan dapur istana |
|
Pemandangan dari jambatan. Dah ada basikal untuk disewa di sini sekarang rupanya. |
|
Bergambar di atas jambatan |
Dinding di bahagian belakang istana diperbuat dari buluh. Buluh akan menjadi lebih kuat bila basah. Oleh yang demikian, buluh yang digunakan dalam pembinaan dinding istana akan direndam berhari-hari di dalam sungai sebelum digunakan.
|
Dinding di bahagian belakang istana yang dibuat dari buluh |
|
Bangunan yang kelihatan di sana adalah Surau. Surau ini adalah satu-satunya bangunan yang terselamat dalam kebakaran besar pada tahun 2007 dulu. |
|
Anjung untuk pengunjung bersantai |
Dapur (disebut Dapua dalam Bahasa Minang) mempunyai dua ruangan. Ruang di sebelah kanan berfungsi sebagai tempat untuk memasak makanan manakala ruang yang di sebelah kiri pula berfungsi sebagai kediaman para dayang yang berjumlah 12 orang. Walau bagaimanapun hanya ruang Dapur sahaja yang dibuka untuk kunjungan awam.
|
Ruang di kanan digunakan untuk memasak makanan manakala ruang di kiri pula digunakan sebagai kediaman dayang-dayang istana |
Di dapur ini kita dapat melihat berbagai peralatan memasak tradisional yang digunakan pada zaman dahulu.
|
Dapur untuk memasak |
|
Tempurung Bakaki yang digunakan sebagai gelas minuman |
|
Pasir diletakkan di tempat memasak makanan untuk memudahkan api dipadamkan selepas memasak |
|
Karampah Karambia yang digunakan untuk memerah santan |
Di bawah bangunan istana, ada disediakan tempat untuk pelawat menyewa pakaian tradisional Minang. Seronok betul Kakak dengan Anak Saudara posing-posing dengan pakaian Minang ini.
|
Tempat menyewa pakaian tradisional Minangkabau di bawah bangunan istana |
|
Posing di pelamin Minangkabau |
|
Berposing ramai-ramai dengan pakaian tradisional pengantin Minang |
Biasalah kalau sewa-sewa pakaian tradisional Minang ini... bagi kita yang perempuan, mesti dipakaikan hiasan kepala seperti yang selalu dipakai pengantin perempuan dalam majlis perkahwinan. Bagi Myself, tak berapa nampak Minangkabau bila kita pakai perhiasan kepala jenis ini. Jadi Myself meminta kat penjaga pakaian supaya Kakak dan anaknya diberi memakai perhiasan kepala tradisional bernama Tanduk seperti yang pernah Myself pakai sewaktu melawat ke Minangkabau Village pada tahun 2015 dulu. Kakak pun setuju yang kalau pakai perhiasan kepala Tanduk ini kita akan nampak lebih Minang.
|
Posing di perkarangan istana dengan Tanduk |
|
Husband mengajar Anak Saudara teknik menangkap gambar |
|
Pakai Tanduk kat luar Istano Basa Pagaruyung... Barulah Minangkabau! |
Bila nampak Kakak dengan Anaknya memakai perhiasan Tanduk di kepala ini, berebut-rebut orang lain terutamanya yang berasal dari Malaysia pun nak pakai begitu juga. Maklumlah, bagi kita Orang Malaysia, Tanduk adalah pakaian Minangkabau yang kita kenal. Bukan perhiasan kepala yang dicacak-cacak yang dipakai di majlis perkahwinan itu!
|
Maskot-maskot Minangkabau |
|
Mereka sebenarnya adalah pelajar-pelajar sekolah yang mencari wang saku dengan berpakaian Maskot. Jadi kalau datang ke Istano Basa Pagarayung, bergambarlah dengan mereka untuk membantu mereka. |
|
Penjual Buah Ciku |
Sambil menunggu Kakak dengan anaknya menukar pakaian, Myself dan Husband berjalan-jalan di perkarangan istana sehingga sampai ke bangunan Surau. Jika anak perempuan yang belum berkahwin tinggal beramai-ramai di Anjuang Paranginan tadi, anak-anak lelaki seawal usia 7 tahun pula tinggal beramai-ramai di Surau sambil belajar Undang-undang Adat, Hukum Syarak, Sejarah, Seni Budaya dan Seni Bela Diri.
|
Bangunan Surau |
|
Anak-anak lelaki seawal usia 7 tahun akan tinggal beramai-ramai di Surau |
|
Makan tengahari beramai-ramai |
|
Rumah Tabuah |
|
Sawah padi di belakang Istano Basa Pagaruyung |
|
Rumah Tabuah dan Sawah Padi |
|
Satu lagi pemandangan sawah padi yang indah |
|
Berjalan balik menuju ke Bangunan Utama |
Di depan bangunan Istano Basa Pagaruyung ini ada perkhidmatan kenderaan seperti keretapi yang boleh disewa untuk mengelilingi istana. Kenderaan ini dinamakan Odong-Odong. Sebelum meninggalkan Istano Basa Pagaruyung ini, kami bercadang nak naik Odong-Odong.
|
Odong-Odong |
|
Bergambar dengan Odong-Odong |
Ada dua laluan perjalanan Odong-Odong: sekadar mengelilingi Istana (Rp 5,000 atau RM 1.50 seorang) ataupun sehingga ke kaki bukit yang dinamakan Jenjang Seribu (Rp 10,000 atau RM3 seorang). Dah alang-alang nak naik dan kosnya yang murah begitu, kami memilih perjalanan yang jauh sehingga ke Jenjang Seribu.
|
Wajah-wajah gembira naik Odong-Odong |
|
Pemandu Odong-Odong |
|
Husband duduk kat depan sekali bersama pemandu Odong-Odong |
|
Pemandangan menghala ke belakang sewaktu naik Odong-Odong |
|
Rangkiang Patah Sembilan |
|
Pemandangan Istano Basa Pagaruyung dari sisi |
|
Kolam |
|
Pemandangan keseluruhan Kolam |
|
Saluran air bukit |
|
Laluan ke Jenjang Seribu |
|
Berhenti sebentar di Jenjang Seribu |
|
Tangga Jenjang Seribu untuk naik ke puncak bukit |
|
Pemandangan Bukit Barisan dari bawah Jenjang Seribu |
|
Memulakan perjalanan turun ke bawah |
|
Tapak Perkhemahan |
|
Pemandangan dari Odong-Odong |
|
Rumah Beringin |
|
Macam tempat untuk berehat beramai-ramai |
|
Surau |
|
Rumah Tabuah ini menempatkan tabuh yang akan dibunyikan bila berlaku peristiwa besar seperti bencana alam dan kebakaran |
|
Kolam |
|
Gerai-gerai makanan di perkarangan istana |
|
Penunjuk Arah |
|
Pemandangan istana dari seberang kolam |
|
Sawah padi |
|
Pemandangan bangunan Dapur dari belakang |
|
Kolam dan Sawah Padi |
|
Odong-Odong |
Bersambung ke Bahagian 9...
CATATAN PERJALANAN SUMATERA BARAT (3rd VISIT) (2020):