Wednesday 15 March 2023

2022 PHUKET BHG. 08 (Phi Phi Don)

Disember 2022

SOUTHERN THAILAND
Phuket

Bahagian 8: Phi Phi Island Tour 3
PHI PHI DON

HARI KEDUA (3)

Part 21: Phi Phi Don

TON SAI BAY

Setibanya di Phi Phi Don pada hampir pukul 12 tengah hari, bot cruise kami berlabuh di Ton Sai Bay. Di sini penumpang-penumpang dibahagikan mengikut aktiviti yang telah mereka daftar nak buat di Phi Phi Don seperti snorkeling dan scuba diving.

Turun dari bot di Ton Sai Bay, Phi Phi Don
Peta Phi Phi Don
Bagi mereka yang tak mendaftar nak membuat apa-apa aktiviti, kami terus dibawa makan ke restoran untuk makan tengah hari.

Berjalan menuju ke restoran
Selain kedai-kedai makan dan souvenir, Phi Phi Don juga mempunyai beberapa buah klinik kesihatan
Bot-bot yang berlabuh di Ton Sai Bay
Menyusuri pantai Phi Phi Don
Restoran makan tengah hari terletak di sebuah kawasan yang boleh diibaratkan seperti pusat bandar Phi Phi Don.

Pusat bandar Phi Phi Don
Restoran lunch kami
Tak tahu apa nama restoran lunch kami ini sebab tak ada nama kat luar. Seperti yang diberitahu kepada kami ada 4 jenis buffet makanan yang disediakan: Vegetarian, Indian, International dan Thai. Makanan di sini memang Halal jadi kita boleh mencuba semua hidangan yang disediakan.

Jom masuk ke restoran...
Suasana di dalam restoran
Vegetarian Food
Indian Food
Thai Food & International Food
Kalau dah datang ke Thailand, mestilah Thai Food yang menjadi pilihan
Kita duduk di sini...
Jemput makan... Tomyam dan semua makanan yang disediakan memang sangat marvellous.
Selepas makan, kita berjalan-jalan di sekitar Ton Sai Bay ini. Selain restoran makanan Thai, ada banyak juga restoran yang menjual makanan Western dan Fast Food. Maklumlah nak cater kepada Mat Salleh yang ramai sangat datang ke sini.

Pemandangan di pusat bandar Phi Phi Don dekat Jeti
Selepas makan tengah hari, kami bercadang nak mencari masjid untuk bersolat. Maklumlah mengikut perancangannya malam nanti selepas balik ke Phuket dari Phi Phi Don, kami akan menonton sebuah show yang dinamakan Phuket Fantasea. Takut juga terlewat sampai balik ke hotel nanti, baik kami solat siap-siap kat sini. Lagipun majoriti penduduk Phi Phi Don adalah Muslim. Jadi mesti ada masjid kat sini.

Pemandangan indah di Ton Sai Bay
Dengan bantuan Google Map, kami berjalan ke arah masjid yang terletak 10 minit berjalan kaki dari kawasan Ton Sai Bay. Sempat juga kami bertanya kepada penduduk tempatan kat sini. Kata mereka ada 2 buah masjid di pulau ini. Masjid lama terletak dekat sikit dengan jeti dan ada masjid baru yang terletak jauh sikit dari situ.

Kami memilih untuk pergi ke masjid baru. Untuk sampai ke sana, kita terpaksa berjalan sikit menyusuri kawasan 'luar bandar'.

Berjalan mencari masjid
Air laut yang jernih di Phi Phi Don
Phi Phi Banyan Villa
Tourist Information
Buddhist Shrine
Buddhist Shrine ini dibina lengkap dengan isi rumah
Restoran di tepi laut
Bot-bot nelayan
Mengambil gambar bot
Pemandangan laut yang cantik di Phi Phi Don
Dari tepi pantai, kita kena berjalan sedikit naik ke atas bukit.

Naik ke atas bukit
Dah nampak masjid kat depan sana
Kedai-kedai di tepi masjid

AL ISLAH KOH PHI PHI MOSQUE

Hari itu hari Jumaat dan kebetulan sewaktu kami tiba di Al Islah Koh Phi Phi Mosque, Solat Jumaat baru saja selesai.

Al Islah Koh Phi Phi Mosque
Pintu masuk ke masjid
Seronok melihat ramai umat Islam beribadat di masjid ini. Cara dan pakaian mereka memang macam Orang Melayu tetapi mereka tak boleh bercakap dalam Bahasa Melayu macam kita kerana bahasa pertuturan seharian mereka adalah Bahasa Thai.

Suasana di dalam masjid
Ruang solat wanita di belakang tabir
Siling masjid
Sewaktu melihat suasana di dalam masjid ini teringat cerita Anwar kepada kami tentang agama Islam di Thailand. Majoriti penduduk Thai yang beragama Islam tinggal di selatan Thailand yang turut meliputi Phuket dan pulau Phi Phi Don ini. Dari fizikal luaran, memang sukar nak membezakan Orang Islam dan Bukan Islam di Thailand, lebih-lebih lagi kerana ramai umat Islam di Thailand turut menggunakan nama Thai. Nama Islam selalunya cuma diberi sebagai nickname di kalangan keluarga.

Di kawasan yang mempunyai majoriti penduduk Muslim, Kerajaan Thai turut membantu memberi sumbangan pembinaan masjid. Kata Anwar, pembinaan masjid provincial di setiap province Thailand memang dibiayai sebahagian besarnya oleh Kerajaan. Disebabkan ramai juga pelancong ke Thailand yang datang dari Timur Tengah, masjid-masjid di Thailand juga banyak menerima sumbangan dari negara-negara Timur Tengah.

Bahagian hadapan masjid
Mimbar
Pandangan mimbar dari sisi
Chandelier
Pemandangan di satu sudut masjid
Kotak sumbangan kepada masjid
Kain pelikat yang disediakan untuk kemudahan bersolat. Di ruang solat wanita juga ada kain telekung yang disediakan.
Al Quran dan buku-buku agama
Memberi sumbangan kepada masjid
Bahagian luar masjid
Berjalan meninggalkan masjid
Peta menunjukkan kedudukan Masjid Al Islah dari Pusat Bandar Phi Phi Don
Lega rasanya dapat menunaikan Solat Jamak Zohor dan Asar dengan selesa di Masjid Phi Phi Don. Disebabkan masih ada banyak masa lagi sebelum jadual perjalanan pulang ke Phuket, kami berjalan perlahan-lahan menikmati suasana di sekitar Pulau Phi Phi Don. Myself tak nafikan pulau ini sangat cantik, kerana itulah ia sangat digemari oleh para pelancong. Keindahan dan kedamaian suasana di sini memang sangat berbeza dengan suasana hiruk-pikuk di Phuket, terutama di kawasan Patong.

Pelancong menikmati lunch di restoran di tepi laut
Larangan memberi makan kepada monyet
Berjalan kembali ke Pusat Bandar Phi Phi Don di Ton Sai Bay
Ada sebuah mini hospital di sini
Buggy yang digunakan sebagai pengangkutan ambulan
Kembali ke tepi pantai
Bermain buaian di tepi pantai
Balai Polis
Pegawai-pegawai polis
Kenderaan Polis

CHAO KOH COFFEE HOUSE

Disebabkan cuaca yang panas terik di Phi Phi Don ketika itu, kami singgah untuk membasahkan tekak di Chao Koh Coffee House. Masa duduk di coffee house ini, terpaksa menahan bau sewage yang menusuk hidung. Bau sewage ini walau bagaimanapun bukan hanya terdapat di sini, malah di banyak tempat di Phi Phi Don. Inilah satu kecacatan pulau cantik yang menjadi tumpuan pelancong ini.

Chao Koh Coffee House
Suasana di dalam Chao Koh Coffee House
Husband minum Fresh Coconut
Kita pulak minum Fresh Orange yang sedap
Berjalan lagi meninggalkan Chao Koh Coffee House

LOH DALUM BAY

Pusat bandar Phi Phi Don sebenarnya terletak di sebuah ithmus sempit di antara Ton Sai Bay dan Loh Dalum Bay. Disebabkan tadi kita dah melihat Ton Sai Bay, kami decide nak melihat Loh Dalum Bay pulak.

Peta yang menunjukkan kedudukan Ton Sai Bay dan Loh Dalum Bay di Phi Phi Don
Tak seperti Ton Sai Bay yang merupakan pelabuhan bot, Loh Dalum Bay adalah sebuah pantai berpasir untuk bermandi-manda. Pemandangan di sini macam pemandangan di Pantai Tanjung Rhu di Langkawi.

Loh Dalum Bay
Pemandangan yang seperti di Tanjung Rhu, Langkawi
Disebabkan Loh Dalum Bay adalah tempat untuk bermandi-manda, pemandangan orang yang memakai sexy-mexy memang tak dapat dielakkan. Kalau setakat Mat Salleh yang sexy-mexy Myself boleh maafkan kerana itu memang cara mereka. Yang tak tahan kita tengok adalah bila melihat orang-orang Asia yang juga nak memakai sexy-mexy begitu. Come on Asians, tak lawa pakai sexy-mexy begitu sebab itu bukan cara kita.

Canoe pun banyak di sini
Selepas menjamu mata lebih kurang di Loh Dalum Bay, kami kembali naik bot di Ton Sai Bay. Ketika itu dah hampir pukul 2.30 petang. Petugas-petugas Sea Angel Cruise pun dah datang berkeliaran di sekitar kawasan untuk mengingatkan penumpang-penumpang supaya kembali ke bot selewat-lewatnya pukul 2.45 petang. Ini adalah kerana bot dijadualkan berlepas kembali ke Phuket pada pukul 3 petang.

Berjalan kembali ke Ton Sai Bay
Pusat Bandar Phi Phi Don
Phi Phi Harbour View Hotel di Pusat Bandar Phi Phi Don
Ton Sai Bay
Barisan bot di Ton Sai Bay
Pemandangan menghala ke Jeti Bot

Part 22: Pulang Ke Phuket

Kami berjalan pelan-pelan kembali ke bot cruise kami yang bernama Sea Angel 2.

Jeti Bot di Ton Sai Bay
Pemandangan dari jeti
Bot-bot nelayan
Bot-bot cruise yang berlabuh di Ton Sai Bay
Inilah bot cruise kami ~ Sea Angel 2
Marine Department Ministry of Transport
Banyak bot cruise tengah berlabuh di sini
Sea Angel 2 berlabuh di tengah. Kena menumpang lalu di atas bot lain untuk mendapatkannya.
Turun ke bot
Sewaktu kami tiba, dah ramai juga penumpang yang masuk ke bot. Disebabkan cuaca di luar panas terik, memang semua orang berpeluh-peluh. Bau badan Geng-geng Kari bila berpeluh begitu memang dahsyatlah. Cepat-cepat kita pakai face mask, takut pengsan dalam bot dengan bau badan mereka. Kihkihkihh! Tak baik kita mengata mereka. Entah-entah badan kita pun sama berbau begitu, kan?

Ramai penumpang dah masuk ke dalam bot sewaktu kami tiba.
Boat Manager Ying membuat pengumuman yang cruise kami akan berlepas balik ke Phuket.
Alhamdulillah, tepat pukul 3 petang bot kami berlepas kembali ke Phuket. Syukurlah tak ada sesiapa pun yang tertinggal kat Phi Phi Don.

Disebabkan keletihan, ramai penumpang tertidur dalam bot sepanjang perjalan pulang ke Phuket termasuklah kami berdua. Tak seperti waktu kedatangan di mana laut sedikit bergelora, Laut Andaman tenang pada petang itu. Perjalanan pulang ke Phuket juga memakan masa kira-kira sejam.

Tiba kembali ke Phuket
Menghampiri Ratsada Harbour
Bot-bot besar di Ratsada Harbour
Sea Angel 2 tiba kembali ke Ratsada Harbour pada pukul 4.30 petang. Phi Phi Island Cruise ini memang sesuatu yang menyeronokkan bagi kami. Myself memang recommend supaya anda membuat cruise ini jika berkesempatan berkunjung ke Phuket. Perjalanan dengan bot cruise besar seperti ini memang sesuai untuk orang yang takut kat laut macam kami. Kalau anda seorang yang adventurous, mungkin boleh mencuba membuat cruise naik speed boat.

Akak Petugas Sea Angel 2 mengucapkan terima kasih kepada penumpang
Berjalan keluar dari kabin Silver Class
Berjalan keluar dari bot cruise
Naik kembali ke darat
Sampai kembali ke Ratsada Harbour, penumpang-penumpang yang menggunakan khidmat transfer Sea Angel untuk kembali ke hotel masing-masing diarahkan oleh petugas ke kenderaan-kenderaan yang dah sedia menanti. Penumpang-penumpang ke Patong seperti kami diberikan sebuah bas besar.

Perkara yang menjadi kerisauan kami iaitu lewat balik ke hotel untuk menonton pertunjukan Phuket Fantasea betul-betul terjadi. Ketika bas berlepas dari Ratsada Harbour kembali ke Patong, jam dah pun menunjukkan pukul 5.30 petang. Suspen juga sebab sepatutnya mengikut jadual kami akan bergerak menuju ke Phuket Fantasea pada pukul 6 petang. Perjalanan kembali ke Patong pula memakan masa sejam. Memang sah kami takkan sempat sampai kembali ke hotel pada pukul 6 petang. Terpaksalah kami wassap kepada travel agent memberitahu tentang kelewatan kami.

Perjalanan kembali ke Patong
Wayar elektrik yang berselirat ini memang mencacatkan pemandangan
Nimit Traffic Circle
Kawasan Chang Wat di Phuket
Mcdonald's di Phuket tidak dijamin Halal. Cuma KFC saja yang dijamin Halal.
Ronald Mcdonald sedang duduk melepak di luar McD.
Suasana di dalam bas
Phuket Provincial Administration Center
Suasana senja di Phuket
Tiba di Karon Beach
Kesibukan malam di Karon Beach
Bulatan di Karon Beach
Merry Christmas and Happy New Year 2023
Satu lagi pemandangan di bulatan yang sama
Kami tiba di Patong pada pukul 7 malam. Suasana di Patong sedikit sibuk malam itu sehingga menyebabkan traffic jam. Syukurlah sebab kami dah siap-siap Solat Jamak Zohor dan Asar di Phi Phi Don tadi. Kalau mengharap nak solat balik ke hotel tadi, memang tak sempat.

Tiba di Patong
Pokok Krismas gergasi di Patong
Baan Lanai Hotel
Kedai Makan Halal
Di sini juga ada sebuah gerai menjual makanan Halal yang kami jumpa malam semalam
Banana Walk
Bangla Street
Simpang masuk ke Hotel Andaman Embrace dari Patong Beach, tetapi bas tak masuk ke sini.
Bulatan Dolphin
Traffic jam
Bagi menambah kesengsaraan kami, bas tak terus menghantar kami pulang ke Hotel Andaman Embrace sebaik tiba di Patong.... Dia berpusing-pusing dulu pulak menghantar penumpang ke hotel lain sebelum membuat last drop di Hotel Andaman Embrace.

Hotel Deevana

Bersambung ke Bahagian 9...