November 2018
MELAKA, MALAYSIA
Banda Hilir
Bahagian 11: Jejak Penjajah (2)
KAPAL FLOR DE LA MAR (MUZIUM SAMUDERA MELAKA)
HARI KEDUA (8)
Part 35: Kapal Flor de la Mar
Kalau berkunjung ke Melaka, satu pemandangan yang sentiasa menarik perhatian ialah replika kapal Portugis Flor de la Mar yang dibina di tepi Sungai Melaka. Ia adalah sebenarnya sebahagian dari Muzium Samudera Melaka. Disebabkan tertarik melihatnya, Myself dan Husband membuat keputusan untuk melawatnya selepas membuat Melaka River Cruise.
|
Bangunan gudang lama yang kini dijadikan Muzium Kastam |
Flor de la Mar (bermaksud: Bunga Laut) adalah kapal jenis nau milik Portugis yang boleh menjangkau berat sehingga 400 tan. Ia direkodkan telah menyertai pelayaran lebih dari 9 tahun di Lautan Hindi sehingga akhirnya dilaporkan karam pada bulan November 1511. Kapal tersebut dibina di Lisbon pada tahun 1502.
|
Flor de la Mar |
Pelayaran
pertama Flor de la Mar adalah di bawah arahan pengemudian Estavao da Gama (abang
kepada Vasco da Gama). Namun pada pelayaran kedua, kapal ini telah
dibawa ke India oleh pihak Portugis pada tahun 1505. Pada pelayaran
balik, ia telah belayar di sekeliling pantai Tanjung Harapan di Afrika sebelum
kembali ke Mozambique untuk diperbaiki. Selepas diperbaiki, Ia menyertai
ekspedisi penjajahan Ormuz pada tahun 1507. Flor de la Mar turut menyertai ekspedisi
pertempuran Diu pada tahun 1509 dan berjaya menawan Goa pada tahun 1510.
|
Pemandangan dari sisi Flor de la Mar |
|
Kapal ini adalah sebahagian dari Muzium Samudera Melaka |
|
Muzium Samudera |
|
Flor de la Mar adalah sebuah kapal jenis nau milik Portugis |
|
Pemandangan Muzium Kastam dari tepi Flor de la Mar |
Kapal Flor de la Mar turut menjadi saksi pelayaran Afonso de Albuquerque yang menawan kota Melaka
pada tahun 1511. Selepas berjaya menawan Melaka, Flor de la Mar telah dipenuhi dengan pelbagai barangan
berharga dan harta yang melimpah ruah termasuk emas,
tembikar dan khazanah manuskrip yang dianggarkan bernilai
berbillion-billion pound untuk dipersembahkan kepada Raja Portugal. Namun dalam pelayaran akhir tersebut, kapal ini telah karam dan tenggelam di Selat Melaka berhampiran Pulau Sumatera.
|
Tangga naik ke atas kapal |
|
Memanjat tangga naik ke atas kapal |
|
Pemandangan ke arah Sungai Melaka sewaktu memanjat naik kapal |
|
Tinggi betul kapal ni! |
|
Bahagian depan kapal Flor de la Mar |
|
Banyak tangga kena dipanjat untuk naik ke kapal ini |
|
Pemandangan menghala ke bawah |
|
Aduh, tingginya! |
|
Meriam untuk menyerang dan mempertahankan diri |
|
Platform sebelum masuk ke dalam kapal |
|
Pemandangan dari platform |
|
Tali pemegang layar kapal |
|
Jom kita naik ke sana. |
|
Sampai kita akhirnya ke atas kapal |
|
Pemandangan platform dari atas kapal |
Ada beberapa buah pameran menarik di dalam kapal Flor de la Mar. Kita mulakan dulu dengan melawat ke Bilik Kapten yang terletak di depan kapal. Dari bilik inilah dulu Laksamana Portugis Alfonso de Albuequerque mengemudikan kapal ini mengetuai penaklukan kota Melaka.
|
Bilik Kapten |
Tapi sebelum masuk ke Bilik Kapten, kita panjat dulu ke atas, tempat menara peninjau dipasang. Kapal-kapal zaman dahulu seperti Flor de la Mar ini memang tak mempunyai radar seperti kapal zaman sekarang. Dari semasa ke semasa ada anak kapal yang akan diperintahkan memanjat ke menara peninjau ini dengan teropong untuk melihat kedudukan daratan atau halangan kepada laluan kapal.
|
Menara peninjau di atas kapal Flor de la Mar |
|
Tangga kapal naik ke atas tempat menara peninjau |
|
Tinggi betul menara ini. Anak kapal yang memanjatnya pada zaman dulu mestilah seorang yang benar-benar berani dan tak takut gayat. |
|
Dinding penghadang di tepi menara peninjau |
|
Pemandangan ke bawah dari tempat menara peninjau |
|
Tangga kapal memang curam. Cara paling selamat untuk turun dari tangga kapal adalah dengan cara membelakangkan badan. |
BILIK KAPTEN
Lepas itu barulah kita melawat ke Bilik Kapten. Bilik Kapten ini kecil saja sebenarnya dan kita cuma boleh melihatnya dari luar.
|
Menjenguk ke dalam Bilik Kapten |
|
Pemandangan di dalam Bilik Kapten |
Kapten adalah peneraju utama yang berperanan menentukan kejayaan sesuatu misi perlayaran. Beliau ibarat seorang raja yang mempunyai kuasa mutlak menentukan arah dan destinasi yang dituju. Kapten kapal Portugis biasanya dibekalkan arahan (regimento) yang khusus. Regimento yang diberi kepada kapten Flor de la Mar dalam pelayarannya pada tahun 1511 misalnya adalah menyerang dan menakluk kota Melaka untuk kepentingan Portugal pada ketika itu.
|
Bilik Kapten ada banyak tingkap untuk membolehkan dia meninjau suasana di sekeliling kapal. |
Kapten berkuasa menjatuhkan hukuman ke atas kelasi bawahan yang melakukan
kesalahan. Kebijaksanaan dan kepakaran yang dimiliki beserta bantuan
perlayaran lain akan mengemudi kapalnya mengharungi lautan luas. Di
bahunya terpikul amanah dan kepercayaan raja dan pemilik kapal bagi
menjayakan amanat yang dihasratkan termasuklah menakluk negara asing. Kerana itulah Kapten perlu memiliki kredibiliti dan merupakan seorang yang dihormati.
|
Tali untuk menaik dan menurunkan layar |
|
Pemandangan bandar Melaka dari atas kapal Flor de la Mar |
BILIK PETA
Kapal seperti Flor de la Mar juga bergantung
penuh kepada arah tiupan angin untuk berlayar dan sangat bergantung kepada arah tiupan angin untuk sampai ke tempat tujuan. Kerana itulah layar
sangat penting untuk mengemudikan angin bagi membantu perlayaran kapal.
|
Bilik Peta di seberang Bilik Kapten |
|
Pintu masuk ke bilik peta |
Bilik di seberang Bilik Kapten pula dijadikan Bilik Peta. Di bilik ini ada pameran menarik mengenai peta-peta zaman dahulu yang digunakan oleh Portugis untuk sampai ke Melaka.
|
Suasana di dalam Bilik Peta |
|
Peta Bandar Melaka dan daerah sekitarnya |
|
Peta Asia Tenggara pada tahun 1568 |
|
Lakaran kota-kota pertahanan Portugis di Melaka dan Pulau Jawa. Myself tak tahu pun sebelum ini yang Portugis pernah menjajah Jawa. |
|
Peta Dunia 1597-1612 |
|
Peta Farnao Vaz Dourado 1570. Peta ini menunjukkan sebahagian Asia termasuk Kepulauan Melayu |
Ada juga pameran kecil mengenai peralatan navigasi zaman dahulu.
|
Antara peralatan navigasi yang digunakan pada zaman dahulu |
|
Lampu-lampu yang digunakan untuk perlayaran di waktu malam |
|
Teropong peninjau |
PAMERAN SEJARAH PENAKLUKAN MELAKA
Pameran yang paling menarik di dalam kapal Flor de la Mar dah pasti pameran mengenai kedatangan penjajah Portugis ke Melaka pada tahun 1511 dulu. Muara
Sungai Melaka yang dalam dan kedudukannya yang terlindung daripada
tiupan angin monsun telah menjadikan ia pelabuhan yang kaya dan
masyhur.
Pada ketika itu Asia Tenggara yang kaya dengan rempah ratus dianggap sebagai sumber kekayaan di Eropah. Sesiapa yang dapat menguasai perdagangan rempah di Timur akan menjadi kaya-raya. Maka berlumba-lumbalah kuasa-kuasa Eropah pada masa dulu ingin menguasai laluan perdagangan ke Timur.
Portugis dengan cepat menjadi
kuasa tentera laut di Lautan Hindi dan cuba untuk menguasai pasaran
rempah Asia. Selepas mewujudkan pangkalan di bandar-bandar India seperti
Goa dan Calicut sekitar tahun 1510, Portugis memandang ke Timur untuk mengembangkan empayar perniagaan mereka.
|
Suasana kesibukan Pelabuhan Melaka |
|
Pedagang-pedagang di Pelabuhan Melaka |
|
Pemandangan di bahagian bawah kapal Flor di la Mar |
Ada satu pameran menarik di sini mengenai Panglima Awang yang juga dikenali sebagai Henry The Black atau Enrique of Malacca. Menurut sejarahnya Panglima Awang yang berketurunan Melayu telah dijadikan tawanan oleh Portugis sewaktu mereka menawan Melaka. Ketika itu dia hanya berusia 14 tahun. Beliau telah dibawa oleh Portugis kembali ke Portugal melalui jajahan-jajahan mereka di India dan Afrika. Setibanya di Portugal, Panglima Awang telah dikristiankan dan diberi nama Enrique (Henry) kerana dia dibaptiskan pada Perayaan St Henry.
Panglima Awang kemudiannya telah menyertai misi pelayaran Magellan untuk mengelilingi dunia sebagai pembantu dan juru bahasa. Walaupun Magellan berbangsa Portugis, dia berkhidmat untuk Raja Sepanyol. Disebabkan Portugis telah menguasai laluan perdagangan ke Timur melalui Lautan Hindi, Raja Sepanyol telah mengarahkan Magellan untuk mencari laluan ke Timur melalui Lautan Atlantik.
Magellan berjaya menemui laluan baru perdagangan ke Timur melalui Lautan Atlantik. Malangnya beliau dibunuh oleh seorang pemerintah Filipina yang bernama Lapu-Lapu sewaktu tiba di Cebu. Hanya krew Magellan sahaja yang dapat kembali ke Sepanyol dengan selamat. Namun demikian, Magellan tetap dinobatkan sebagai orang yang pertama berjaya mengelilingi dunia.
Adalah dikatakan Panglima Awang telah kembali ke Melaka selepas Magellan dibunuh. Kalau benar begitu, mungkin dialah sebenarnya orang yang pertama berlayar mengelilingi dunia dengan mengambilkira fakta yang dia telah dibawa ke Portugal melalui Lautan Hindi dan kembali semula ke Melaka melalui Lautan Atlantik dan Pasifik. Namun disebabkan dia adalah pekerja bawahan dan bukan seorang kapten kapal, namanya tidak tercatit sebagai seorang pengembara dunia.
|
Diorama Panglima Awang |
|
Panglima Awang |
Semakin kita masuk ke bahagian bawah di dalam kapal Flor de la Mar, semakin banyak pameran menarik yang kita temui.
|
Tangga turun ke bawah dalam kapal Flor de la Mar |
|
Pemandangan Kota Melaka sewaktu kedatangan Portugis |
|
Peti Besi zaman Belanda |
|
Peti-peti besi ini digunakan untuk menyimpan peralatan dan bekalan yang dibawa para pelayar dari Eropah ke Melaka |
|
Pemandangan lebih dekat peti-peti besi zaman Belanda |
Ada juga koleksi model-model kapal yang berlayar ke Pelabuhan Melaka pada masa itu.
|
Kapal Perang Belanda, Kapal Dagang India dan Jong China |
|
Kapal Perang Belanda |
|
Kapal-kapal Portugis |
|
Pemandangan kapal-kapal yang tiba di Muara Sungai Melaka |
|
Meriam dari kapal-kapal Eropah |
Kemudian kita berkenalan pula dengan Alfonso de Albuquerque. Dia adalah seorang Laksamana tentera laut Portugis terkenal yang telah membantu mengembangkan Empayar Portugal di Lautan Hindi. Beliau adalah juga tokoh yang menyebabkan keruntuhan Kesultanan Melaka pada 24 Ogos 1511, dan yang kemudian membina Kota A Famosa untuk menyekat penentangan orang-orang Melayu.
|
Alfonso de Albuquerque |
Di belakang patung Alfonso de Albuequrque ini, terdapat sebuah replika Bilik Tahanan. Di sinilah tawanan perang Portugis dari berbagai bangsa, hamba dan kelasi yang melakukan kesalahan ditempatkan sewaktu menanti hukuman. Nasib mereka ditentukan apabila kapal tiba di pelabuhan. Di perut kapal seperti inilah Alfonso de Albuequerque dipercayai menghimpunkan sejumlah besar Orang Melayu yang mempunyai pelbagai kepakaran untuk dibawa pulang ke Portugal bagi berkhidmat kepada Raja Portugal dan Kerajaannya.
|
Menjenguk ke dalam Bilik Tahanan |
|
Suasana di dalam Bilik Tahanan |
Kita tengok bahan-bahan pameran lain di dalam kapal Flor de la Mar ini.
|
Senjata Portugis |
|
Suasana di dalam perut kapal |
|
Model Kapal Inggeris |
|
Serangan Belanda ke atas Melaka |
|
Laksamana Hang Tuah |
|
Perahu Katir Kora-Kora yang digunakan dalam peperangan |
|
Koleksi Kapal-kapal Melayu |
Apabila Flor de la Mar berlayar keluar dari Melaka, sarat dengan hasil rampasan perang menuju ke Goa di India, telah berlaku ribut yang dahsyat berhampiran Pasai di Sumatera menyebabkan kapal
rosak teruk. Flor de la Mar tidak dapat
bertahan lalu tenggelam dan karam di lautan berdekatan persisir pantai pada malam 20 November 1511. Banyak harta rampasan musnah dan
ramai yang terkorban. Walau bagaimanapun, Alfonso de Albuquerque terselamat dalam kejadian itu.
Flor de la Mar masih terkubur di dasar laut sehingga ke hari ini dan tak siapa tahu kedudukan sebenarnya di mana.
|
Sauh Flor de la Mar |
|
Pemandangan Sungai Melaka |
|
Terminal Feri yang berulang-alik dari Melaka ke Dumai di Sumatera, Indonesia |
Bersambung ke Bahagian 12...
CATATAN PERJALANAN MELAKA (2018):