November 2018
MELAKA, MALAYSIA
Banda Hilir
Bahagian 10: Sungai Melaka (2)
MELAKA RIVER CRUISE (DAY)
HARI KEDUA (7)
Part 33: Bastion Middelburg
Dari Jonker Walk, kami berjalan menyusuri Sungai Melaka untuk mendapatkan jeti Melaka River Cruise. Oleh kerana Sungai Melaka sangat bersejarah, banyak benda yang dapat dilihat di sini.
|
Arca yang menggambarkan penemuan Melaka oleh putera dari Palembang yang bernama Parameswara. |
Kesan sejarah Melaka sebenarnya telah banyak dimusnahkan British sewaktu mereka menduduki Melaka. Untuk memastikan sejarah Melaka terus hidup dan tidak dilupakan, Jabatan Warisan Negara telah membina kembali warisan-warisan sejarah yang hilang. Usaha mereka memang mengkagumkan kerana walaupun kebanyakan kesan yang dilihat kini berbentuk replika semata, sejarah gemilang yang hilang itu dapat dilihat kembali.
Antara kesan sejarah lama yang telah dibina semula adalah sebuah kren lama untuk mengangkut barang dari kapal di Sungai Melaka. Kren ini mula digunakan di zaman Belanda dan terus diperbaiki dan digunakan di zaman British.
|
Kren lama untuk mengangkut barang |
|
Mekanisma kren |
Setelah
menewaskan Portugis, pemerintah Belanda telah berusaha memperbaiki tembok
kota peninggalan Portugis yang rosak teruk akibat peperangan di samping
membina struktur pertahanan tambahan seperti Bastion Middelburg dan
Bastion Santiago yang bertujuan untuk menambah kekuatan pertahanan di bahagian yang
menghala ke laut Selat Melaka. Kedua-dua Bastion ini juga telah dimusnahkan oleh British tetapi Bastion Middelburg yang terletak di tepi Sungai Melaka telah dibina dan dipulih kembali oleh Jabatan Warisan Negara mengikut rekabentuk asalnya di zaman Belanda.
|
Bastion Middelburg |
|
Papan keterangan yang menceritakan tentang sejarah Kota dan Pelabuhan Melaka |
Bastion Middelburg dibangun pada tahun 1600-an di tepi Sungai
Melaka. Kedudukannya berada di antara Stadthuys
dan juga Quayside yang merupakan tapak sebuah replika kincir air di zaman Kesultanan Melaka.
Bastion ini ditemui oleh Jabatan Warisan Negara pada November 2006. Sudah pasti ia bukanlah suatu hal yang mudah
untuk menemui semula sebuah peninggalan yang sudah terkubur selama beratus-ratus
tahun.
|
Pintu masuk ke Bastion |
|
Lapisan-lapisan pada tembok bastion ini dibina pada masa-masa yang berlainan |
|
Meriam yang diletakkan pada lapisan ketinggian 15 meter yang dibina oleh Belanda |
|
Tembok asal Bastion yang dibina di zaman Portugis |
|
Bastion Belanda |
|
Tembok Portugis |
Bahagian tembok yang dibina semula oleh Jabatan Warisan Negara dibuat menggunakan batu laterit yang juga digunakan oleh Portugis. Selain itu beberapa laras meriam lama turut diletakkan di Bastion ini untuk menggambarkan suasananya yang sebenar di zaman dulu. Kedudukan Bastion di Sungai Melaka juga jelas menunjukkan fungsinya untuk mengawal aktiviti perdagangan di Pelabuhan Melaka yang sibuk itu.
|
Tembok Bastion yang menghadap ke Sungai Melaka |
|
Pemandangan dari atas Bastion |
|
Meriam |
|
Bastion Middelburg mempunyai 8 buah meriam. |
|
Logo Syarikat Hindia Timur Belanda (VOC) pada meriam |
|
Lambang singa pada meriam |
|
Menara pemerhatian |
|
Kesan runtuhan asal Bastion Middelburg yang masih dikekalkan |
|
Tembok asal Bastion Middelburg |
|
Bastion Middelburg juga telah diisytiharkan sebagai Warisan Kebangsaan Malaysia |
|
Warisan Kebangsaan Malaysia |
|
Bahagian Bastion yang menghadap ke Bandar Melaka |
Part 34: Kincir Air Kesultanan Melaka
Melaka
telah membina semula kincir air di tebing Sungai Melaka seperti mana
yang tersebut di dalam Sejarah Melayu. Adalah dipercayai bahawa semasa
zaman kegemilangan Melaka sebagai sebuah empayar Melayu, Melaka telah
mula memiliki teknologi pengairan dan saliran yang hebat dan dikagumi
untuk kegunaan penduduk kota dan para pedagang.
|
Tapak pelabuhan lama Melaka |
|
Kawasan ini kini dinamakan Dataran Quayside |
Kincir
air adalah alat untuk menimba dan mengalirkan air dari anak sungai
terus ke saliran yang dibina sehingga ke istana, masjid-masjid mahupun
sekitar kota. Lazimnya kincir berbentuk roda dibina di kawasan saluran
sungai atau parit yang airnya deras bagi membolehkan pengayuh itu
bergerak dan memusingkan roda saluran air.
|
Tapak Kincir Air Kesultanan Melaka |
|
Kincir Air di sini sedang diperbaiki ketika itu |
|
Papan keterangan mengenai Kincir Air Kesultanan Melaka |
|
Kawasan Kincir Air yang sedang ditutup untuk pembaikan |
Teknologi
kincir air ketika itu terdapat di Hama di Syria, negara China, India dan Eropah.
Selain kincir air menurut Sejarah Melayu, Melaka juga sudah memiliki
teknologi pancuran air yang disebut juga sebagai 'Lipat Gunting' di mana
air pancut menghiasi kawasan istana diraja serta masjid-masjid di
kawasan kota tanpa menggunakan kuasa elektrik.
|
Rupa sebenar Kincir Air Kesultanan Melaka yang diambil dari Internet |
Part 34: Melaka River Cruise
Walaupun dah membuat Melaka River Cruise malam tadi, kami membuatnya sekali lagi pada petang ini untuk melihat pemandangan Sungai Melaka di waktu siang pula.
|
Jeti Melaka River Cruise |
|
Pengunjung-pengunjung yang menunggu nak membuat Melaka River Cruise bersama kami |
|
Bot Melaka River Cruise |
|
Jeti turun ke bot |
|
Pemandangan jeti dari dalam bot |
Dalam
era Kesultanan Melayu Melaka, Pelabuhan Melaka adalah pelabuhan utama
dunia disebabkan kejayaan Kerajaan Melayu Melaka mengawal keselamatan di
Selat Melaka dan menguasai arah aliran dagang dunia. Pelabuhan Melaka
dikawal oleh Shahbandar dan Undang-Undang Laut Melaka membantu menjamin
keselamatan pedagang-pedagang ke sini.
|
Sungai Melaka yang pernah menjadi pelabuhan yang sibuk pada satu masa dahulu |
|
Tapak Kincir Air Kesultanan Melaka |
|
Hotel Casa del Rio |
|
Pemandangan di dalam bot Cruise |
Melaka
masih merupakan pelabuhan yang sibuk di zaman pemerintahan Portugis dan
Belanda. Namun pada penghujung abad ke-18, Sungai Melaka menjadi cetek
dan sempit sehingga tidak sesuai bagi kapal-kapal besar masuk ke muara. Oleh yang demikian kapal kecil dan tongkang menjadi perantara untuk memunggah barang
dagangan dari kapal besar ke darat dan sebaliknya.
|
Pemandangan lebih dekat tapak Kincir Air Kesultanan Melaka |
|
Pemandangan menghala ke Bastion Middelburg |
|
Sid's Pub |
|
Pemandangan Bastion Middelburg dari Sungai Melaka |
|
Welcome To Historic City of Melaka |
|
Lalu di bawah Jambatan Tan Kim Seng |
Di bawah pemerintahan
Portugis dan Belanda, perdagangan bebas tidak lagi diamalkan seperti di zaman Kerajaan Melayu Melaka. Mereka mengamalkan
perdagangan monopoli dan mengenakan cukai yang tinggi sehingga menyebabkan Pelabuhan Melaka mundur. Ketika British memerintah Melaka pula, mereka
lebih memberi tumpuan kepada Pulau Pinang dan Singapura sehingga Melaka
tidak lagi menjadi perhatian dunia dan tiada kapal dagang yang singgah di sini.
|
Wall Art di bangunan-bangunan di pinggir Sungai Melaka |
|
Hard Rock Cafe |
|
Wanita-wanita Malaysia |
|
Bila melihat keadaan Sungai Melaka sekarang, macam sukar dipercayai yang satu masa dulu sungai ini adalah sungai yang sangat tercemar. |
|
Sebahagian bangunan zaman Belanda yang masih dikekalkan di tepi sungai |
|
Sebahagian besar bangunan di tepi sungai telah diubahsuai menjadi kafe, restoran dan hotel-hotel kecil. |
|
Menyusuri Sungai Melaka |
Walaupun melalui laluan yang sama, pemandangan sewaktu membuat Melaka River Cruise di sebelah siang sangat berbeza dengan pemandangan di sebelah malam. Kalau di sebelah malam, kita terpesona dengan keindahan lampu-lampu yang dipasang pada jambatan, di sebelah siang pula kita terpesona melihat betapa kayanya budaya yang terdapat di sepanjang tebing sungai.
|
Bot Melaka River Cruise yang sedang dalam perjalanan pulang |
|
Jambatan Chan Koon Cheng |
|
Lukisan-lukisan lama Bandar Melaka menunjukkan bahawa jambatan ini dibina sebagai sebagai sebuah drawbridge yang boleh dibuka untuk membolehkan kapal lalu melepasinya. |
|
Kampung Jawa |
|
Jambatan Kampung Jawa |
|
Restoran Line Clear di Kampung Jawa |
|
RC Hotel di seberang Kampung Jawa |
|
Terus menyusuri Sungai Melaka |
Perlayaran Melaka River Cruise ini secara keseluruhannya memakan masa 45 minit. Disebabkan ia adalah aktiviti yang popular di Melaka, kita akan sentiasa berselisih dengan bot-bot cruise yang lain di sepanjang perlayaran.
|
Wall Art |
|
Laluan pejalan kaki yang dibina di tengah sungai |
|
Lukisan Kuih Bahulu |
|
Indah dan damai |
|
Jambatan Pasar |
|
Riverside Hotel |
|
Lukisan menarik pada bangunan Riverside Hotel |
|
Jambatan Hang Tuah yang dihiasi dengan ukiran keris Taming Sari |
|
Warna-warna pelangi di bawah Jambatan Hang Tuah |
Ada 7 buah jambatan yang dilalui dalam perlayaran ini yang sebahagian besarnya adalah jambatan untuk pejalan kaki. Senibina binaan jambatan-jambatan ini juga sangat mengkagumkan.
|
Ferris Wheel yang dinamakan Eye of Melaka |
|
Jambatan Old Bus Station |
Panggung Bangsawan adalah sebuah landmark menarik yang dilalui dalam Melaka River Cruise. Sebelum diubahsuai menjadi Panggung Bangsawan yang memaparkan persembahan bangsawan dan teater, ia adalah panggung wayang gambar Cathay yang terletak di tengah bandar Melaka.
|
Panggung Bangsawan Melaka |
|
Bangunan-bangunan berhampiran Panggung Bangsawan Melaka |
|
Pemandangan keseluruhan |
|
Pelancong-pelancong lain yang juga membuat Melaka River Cruise |
|
Swiss Garden Hotel dan jambatan monorail |
|
Lalu di bawah jambatan monorail |
|
Jambatan Datuk Mohd Zin |
|
Lalu di bawah Jambatan Datuk Mohd Zin |
|
Berselisih dengan bot lain di bawah jambatan |
|
Landasan Monorail |
Perlayaran Melaka River Cruise berakhir di Kampung Morten. Walaupun dinamakan sempena seorang pegawai tanah berbangsa British, Kampung Morten adalah sebuah kampung Melayu tradisional. Salah sebuah rumah tradisional di perkampungan ini yang dinamakan Villa Sentosa boleh dilawati untuk membolehkan pengunjung lebih mengenali budaya Melayu di Melaka.
|
Kampung Morten |
|
Pembangunan moden berhampiran Kampung Morten |
|
Masjid di Kampung Morten |
|
Jeti Kampung Morten |
|
Landasan monorail berhampiran Kampung Morten |
|
Monorail |
|
Jambatan Kampung Morten |
|
Pemandangan Jambatan Kampung Morten dengan lebih dekat |
|
Bot Melaka River Cruise berpatah balik di sini |
|
Sebuah bot lain |
|
Restoran Melayu di Kampung Morten |
|
Tapak Sungai Melaka International Festival |
|
Kembali menuju ke Banda Hilir |
|
Pemandangan dari dalam bot sewaktu berpatah balik ke Banda Hilir |
|
Air sungai akan berkocak kuat bila bot-bot cruise yang berlawanan arah berselisih |
|
Penumpang yang duduk di bahagian depan bot mesti tak dapat mengelak dari kebasahan bila air sungai berkocak sewaktu bot berselisih. |
|
Putra Specialist Hospital |
|
Hotel Swiss Garden |
|
Melintasi Kampung Morten sekali lagi |
|
Meninggalkan Kampung Morten |
|
Pokok Bakau di pinggir Sungai Melaka |
|
Jeti di celah Pokok Bakau |
|
Dahan yang sujud menyembah air |
|
Akar Pokok Bakau yang berceracak keluar di permukaan air |
|
Rumah-rumah Melayu di Kampung Morten |
|
Jambatan di celah Pokok Bakau |
|
Jambatan Datuk Mohd Zin |
|
Taman Tema Melaka River Pirates Park |
|
Jambatan Monorail |
|
Monorail ini adalah sebahagian dari kemudahan yang terdapat di Melaka River Pirates Park. |
|
Wall Art yang menggambarkan sejarah Melaka |
|
Jambatan Old Bus Station ini adalah satu-satunya jambatan yang masih menggunakan nama Inggeris |
|
Panggung Bangsawan |
|
Jambatan Hang Tuah |
|
Pemandangan dari bawah Jambatan Hang Tuah |
|
Bangunan yang sedang diubahsuai |
|
Jeti Wana |
|
Jambatan Pasar |
|
Melintas Jambatan Pasar |
|
Pemandangan indah di Sungai Melaka |
|
Pejalan kaki yang dibina di dalam Sungai Melaka |
|
Wall Art |
|
Mengekori bot lain di Sungai Melaka |
|
Jambatan Kampung Jawa |
|
Restoran Line Clear di Kampung Jawa |
|
Jambatan Chan Koon Cheng |
|
Gereja St Francis Xavier |
|
Jeti di depan Gereja St Francis Xavier |
|
Ada runtuhan Bastion Victoria yang telah kami lawati pagi tadi di depan gereja ini. |
|
Bangunan-bangunan lama di tebing Sungai Melaka |
|
Bertemu kembali dengan lukisan Wanita-wanita Malaysia |
|
Pulang ke Pangkalan |
|
Bastion Middelburg |
|
Lagi pemandangan Bastion Middelburg |
|
Kincir Air Kesultanan Melaka yang sedang dalam pembaikan |
|
Replika kapal Portugis Flor de la Mar di sana memang sentiasa menarik perhatian |
|
Melaka River Cruise berakhir di sini |
|
Bersiap-sedia untuk turun |
Bersambung ke Bahagian 11...
CATATAN PERJALANAN MELAKA (2018):