Ogos 2020
KEDAH, MALAYSIA
Alor Setar
Bahagian 2: ETS Gold
KUALA LUMPUR - ALOR SETAR
HARI PERTAMA (1)
Part 3: Perjalanan ke Alor Setar
Selalunya Myself memang macam liat nak pergi meeting jauh-jauh, tapi disebabkan kita dah lama sangat terkurung kat KL masa PKP, seronok juga dapat peluang pergi outstation. Memang suka bila mendapat peluang pergi ke Alor Setar. Dah terbayang nak naik keretapi Business Class dari KL ke Alor Setar pergi-balik. Dah awal-awal bagitahu budak-budak kat ofis yang Myself tak mahu fly ke Alor Setar, tapi nak pergi naik keretapi. Bagus juga rasanya bila memilih naik keretapi sebab jadual flight pun memang limited sekarang. Masih belum pulih dari penangan Covid-19. Kalau tak berniat nak sambung bercuti dan memilih naik flight ke Alor Setar sekali pun, memang Myself terpaksa pergi awal sehari dan pulang lewat sehari selepas habis meeting disebabkan jadual flight yang terhad itu.
Walaupun suka, tenggelam juga rasa hati bila kita check tiket online kat internet. Keretapi Business Class ini tak berkhidmat setiap hari rupanya, cuma pada hari-hari tertentu. Pada hari yang Myself kena pergi ke Alor Setar, tak ada perkhidmatan Business Class. Tapi mujurlah ada keretapi Business Class pada hari yang kami nak balik dari Alor Setar selepas bercuti. Tercapai juga cita-cita nak cuba naik keretapi Business Class, yeayyy!!
Tren kami dijadualkan berlepas ke Alor Setar pada pukul 10.28 pagi. Seawal pukul 8.30 pagi, kami menaiki Grab menuju ke KL Sentral. Syukurlah tak susah nak mendapatkan Grab pada waktu orang sibuk-sibuk nak keluar bekerja begini.
|
Naik Grab ke KL Sentral |
|
Construction |
|
Berita hari ini |
|
Arah ke KL Sentral |
Protokol kesihatan memang diterapkan di KL Sentral. Ada saringan suhu dibuat di pintu masuk. Pendaftaran melalui MySejahtera juga diwajibkan.
|
Saringan suhu dan pendaftaran kehadiran di pintu masuk KL Sentral |
|
Face Mask jangan dilupakan kerana wajah kita bernilai RM1000 di musim Covid begini. Denda RM1000 akan dikenakan kepada sesiapa yang tidak memakai Face Mask di tempat awam yang sesak. |
|
Pemandangan di Pintu Perlepasan ETS. Masih terlalu awal nak masuk ke sana. |
|
Pemandangan awal pagi di KL Sentral |
Memandangkan hari masih awal lagi, kami breakfast dulu di Food Court KL Sentral. Nak masuk ke sini pun ada saringan suhu dibuat.
|
Food Court di KL Sentral |
|
Daftar dulu dengan MySejahtera |
|
Food Court |
|
Banyak gerai ada di sini |
|
Pelbagai makanan yang dijual |
|
Jangan lupa buka Face Mask masa nak makan |
|
Thank You |
Lepas breakfast barulah kami bergerak menuju ke Pintu Perlepasan. Dah ramai orang beratur pada masa itu tapi masing-masing sedar tanggungjawab untuk menjaga penjarakan fizikal.
|
Beratur sambil menjaga penjarakan fizikal |
|
Tiket ETS ke Alor Setar |
|
Iklan Skypark Link ke Subang Airport |
|
Saringan Suhu |
|
Pemandangan di Pintu Perlepasan |
|
Menunggu dengan sabar |
Dekat-dekat waktu perlepasan, penumpang dipanggil untuk turun ke platform tren.
|
Panggilan untuk tren kami |
|
Maklumat tren kami |
|
Tren kami terlewat 5 minit dari jadual |
|
Pemeriksaan tiket masuk |
|
Turun ke platform |
|
Arah ke tren |
|
Penunjuk arah |
|
Tren masih belum tiba |
Tren yang kami naiki EG9420 berkhidmat di antara Gemas (Negeri Sembilan) dan Padang Besar (Perlis). Sesuatu yang mencabar kalau naik tren begini ialah memilih tempat duduk. Memang susah nak mengagak kerusi yang dipilih menghadap ke depan atau ke belakang sebab koc yang digunakan sentiasa bertukar. Kami tak cukup bijak membuat pemilihan tempat duduk kali ini ~ terkena pulak tempat duduk yang menghadap ke belakang di koc yang paling belakang juga. Tipah Tertipu sewaktu pilih tempat duduk beli tiket... Hahaha!!
|
ETS Gold dah tiba |
|
Jom masuk ke dalam... |
|
Banyak orang bawak beg besar hari ini |
|
Pemandangan di dalam ETS Gold |
|
Memulakan perjalanan |
Tren kami berlepas dari KL Sentral pada pukul 10.34 pagi. Disebabkan Tren ini adalah ETS Gold, banyaklah juga perhentian yang dibuat dalam perjalanan dari KL ke Alor Setar, berbanding ETS Platinum yang pernah kami naik menuju ke Butterworth dulu. Tapi perjalanannya tetap selesa, memakan masa kira-kira 5 jam.
|
Meninggalkan Kuala Lumpur |
|
Pemeriksaan tiket |
Disebabkan ketika itu juga weekday dan bukan musim cuti sekolah, tren juga macam tak penuh.
|
Tren tak begitu penuh sebab bukan hujung minggu dan bukan cuti sekolah |
|
Peta persinggahan tren |
|
Tekan butang untuk membuka pintu kalau nak pergi ke gerabak lain |
|
Ruang antara gerabak |
|
Toilet di dalam tren besar dan bersih. Paling best, ada paip air disediakan. |
|
Memang banyak kerusi kosong dalam tren. |
|
Kafetaria di dalam tren |
|
Petugas di kafetaria |
|
Suasana di gerabak kafetaria |
|
Pilihan makanan di kafetaria |
|
Makanan yang dibeli boleh dipanaskan oleh petugas kafetaria atas permintaan |
|
Menu di kafetaria |
|
Minum Teh Tarik panas |
Sepanjang perjalanan, mesej-mesej mengenai ancaman Covid-19 ditayangkan di skrin TV. Maklumlah, virus ini masih merebak dan vaksin pula masih belum ditemui.
|
Pesanan dari Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengenai penyakit Novel Coronavirus Covid-19 |
|
Simptom-simptom jangkitan Covid-19 |
Keretapi Tanah Melayu (KTM) memang mengambil berat tentang jangkitan Covid-19. Dari semasa ke semasa, penumpang diberi maklumat mengenai proses sanitasi dan pembersihan yang dilaksanakan ke atas semua tren KTM bagi mencegah jangkitan ini. Bagus begitu kerana maklumat seperti ini akan membuatkan penumpang merasa lebih selamat dan confident untuk menggunakan perkhidmatan tren.
|
Petugas sanitasi |
|
Makluman mengenai status sanitasi tren |
|
Pembersihan lantai tren |
|
Pembersihan tandas |
|
Pembersihan rel pemegang |
|
Bukan sekadar tren, pembersihan peralatan di stesen seperti escalator juga dilaksanakan dari semasa ke semasa. |
Sekarang kita bercerita pulak tentang pemandangan yang dilihat sepanjang perjalanan dari Kuala Lumpur ke Alor Setar. Dari Kuala Lumpur sehingga sampai ke Ipoh, pemandangan yang banyak dilihat adalah hutan dan kawasan penanaman kelapa sawit.
|
Pemandangan tipikal di sepanjang perjalanan dari Kuala Lumpur sehingga ke Ipoh. |
|
Kelajuan maksima tren ini adalah 140 km/jam. Lebih laju dari had pemanduan di lebuhraya. |
|
Padang ragut |
|
Ada banyak pemandangan tasik begini diperhatikan di negeri Perak sepanjang perjalanan menuju ke Ipoh. Tasik-tasik ini adalah sebenarnya bekas lombong bijih timah yang ditinggalkan. |
|
Pemandangan berhampiran Tapah |
|
Stesen Kampar |
|
Perjalanan menuju ke bandar Ipoh |
|
Stesen Keretapi Ipoh yang dibina oleh penjajah British |
Selepas meninggalkan Ipoh, pemandangan yang banyak diperhatikan adalah gunung-gunung batu kapur. Malah perjalanan tren turut melalui 2 buah terowong di dalam gunung sewaktu menuju ke bandar Taiping.
|
Pemandangan gunung batu kapur selepas meninggalkan Ipoh |
|
Kilang simen |
Disebabkan hari dah tengahari dan perut pun dah lapar, kita lunch dulu dengan makanan yang dibeli dari kafetaria tren. Tak banyak pilihan makanan yang tinggal, jadi terpaksalah berpuas hati dengan Nasi Lemak Sambal Ayam dan Lasagna saja. Okey juga rasanya.