Sunday, 10 November 2019

2019 KUALA LUMPUR BHG. 07

Oktober 2019

KUALA LUMPUR, MALAYSIA
KL Hop-On Hop-Off

Bahagian 7: City Route 3
CHANGKAT, CHINATOWN & KEMBALI KE BUKIT BINTANG

Part 27: Changkat

KL HOHO seterusnya membawa kita melalui sebuah kawasan di pinggir Bukit Bintang yang bernama Changkat. Ada sebuah shopping mall yang bernama Starhill Gallery di sini.

Starhill Gallery adalah shopping mall paling hebat di Bukit Bintang sebelum Pavilion dibina.
Fahrenheit juga adalah shopping mall yang seangkatan dengan Starhill Gallery
Selain shopping mall yang mewah, Bukit Bintang juga terkenal dengan hotel-hotel penginapannya yang juga serba mewah. Bagi pelancong yang kurang mewah tetapi masih teringin nak menikmati kemewahan Bukit Bintang, mereka akan memilih untuk menginap di hotel-hotel di kawasan Changkat yang lebih affordable.

Changkat juga terkenal di kalangan pelancong dengan pusat penjaja makanannya yang terletak di Jalan Alor. Kebanyakan makanan yang dijual di situ walau bagaimanapun adalah Tidak Halal.

Lagi pemandangan di Changkat

Part 28: Pudu

Persinggahan terakhir dalam KL HOHO City Route adalah di Chinatown. Untuk sampai ke sana, bas kembali ke kawasan Puduraya.

Hotel Swiss Garden Bukit Bintang
Puduraya yang kini dikenali sebagai Pudu Sentral
Bangunan Pudu Sentral dari sisi
Pemandangan Pudu Sentral dari depan
Ancasa Hotel Kuala Lumpur

Part 29: Chinatown

Hujan turun semakin lebat ketika itu sehingga pemandangan kita dari atas bas KL HOHO juga menjadi semakin terhad. Macam nak kena repeat je naik bas KL HOHO ini semula selepas tamat musim tengkujuh nanti...

Tiba di Chinatown
Sewaktu Malaysia masih dikenali sebagai Tanah Melayu dulu, ramai Orang China datang ke sini untuk bekerja di lombong bijih timah. Walau bagaimanapun, kerja melombong ini terhenti sewaktu Perang Saudara meletus di Selangor. Selepas perang tamat, Orang-orang China ini kembali namun mendapati lombong-lombong tempat mereka bekerja dulu telah musnah. 

Demi memujuk orang-orang China supaya terus menetap di Kuala Lumpur, Kapitan Cina Yap Ah Loy telah membuka sebuah kilang memproses ubi kayu di Jalan Petaling untuk memberikan mereka peluang pekerjaan. Kerana itulah di kalangan masyarakat Cina, Jalan Petaling masih dikenali sebagai Chee Cheong Kai yang bermaksud Jalan Kilang Kanji dalam Bahasa Kantonis.

Chinatown
Kedai-kedai di kawasan ini masih banyak dimiliki oleh peniaga-peniaga berketurunan Cina
Restoran Kakatoo di Chinatown
Perhentian KL HOHO (Stop No.12) di Chinatown
Jalan Petaling adalah sebenarnya sebuah tempat yang menarik untuk dilawati kalau hari tak hujan. Pemandangan suasana di sini lebih awesome kalau di Musim Perayaan Tahun Baru Cina. Kita tengok gambar yang pernah kami ambil sewaktu melawat ke sini satu ketika dulu...


Part 30: Kembali Ke Bukit Bintang

Selepas meninggalkan Chinatown, maka berakhirlah perjalanan KL HOHO City Route ini. Bas bergerak kembali menuju ke Bukit Bintang menggunakan lorong-lorong di belakang Chinatown.

Hujan turun semakin lebat
Ada banyak pemandangan menarik di kawasan ini seperti Stadium Negara dan bangunan sekolah Victoria Institution yang bersejarah itu. Tapi disebabkan hujan lebat, susah nak ambil gambar dari dalam bas.

Menuju kembali ke Bukit Bintang
Tiba kembali ke Sungei Wang Plaza
Seperti juga KL HOHO Garden Route di sebelah pagi tadi, perjalanan mengelilingi Kuala Lumpur dengan KL HOHO City Route juga memakan masa kira-kira 2 jam. 

Myself dan Husband cukup enjoy dengan perjalanan KL HOHO ini. Myself memang recommend sesiapa juga yang berhasrat nak melawat Kuala Lumpur untuk menggunakan perkhidmatan ini. Malah bagi penduduk KL sendiri juga, perjalanan mengelilingi KL menggunakan KL HOHO ini boleh membuka mata kita tentang keistimewaan bandaraya Kuala Lumpur.

Terima kasih, KL HOHO
Kembali ke Stesen MRT Bukit Bintang untuk pulang ke rumah.


CATATAN PERJALANAN KUALA LUMPUR (2019):