Tuesday 23 April 2013

2013 UMRAH BHG. 4 (Makkah - Kuala Lumpur)

April 2013

ARAB SAUDI
Makkah & Madinah

Bahagian 4: MAKKAH --> AMMAN --> KUALA LUMPUR

Part 17: Hotel Afwaj At-Thoubah

Di Makkah, kami tinggal di Hotel Afwaj At-Thoubah. Seperti kebanyakan hotel lain di Makkah, hotel ini adalah sebuah hotel ekonomi, jadi ia sekadar menyediakan tempat penginapan selama kami menunaikan Umrah di Makkah. Malah, sewaktu menunaikan Haji dulu, kami juga tinggal di hotel sebegini.

Perlu diingati bahawa tujuan kita datang ke Makkah dan Madinah adalah untuk beribadah. Jadi kita tak boleh mengharapkan kemewahan jika berada di sini.

Lobi Hotel Afwaj At-Thoubah
Dewan Makan Hotel Afwaj At-Thoubah
Di Makkah dan juga Madinah, makanan disediakan selepas waktu solat.
Hotel At-Thoubah juga menyediakan bilik tipikal seperti kebanyakan hotel lain di Makkah dan Madinah
Kebanyakan penginap di hotel ini adalah Jemaah Andalusia dari Malaysia yang juga silih-berganti datang dan pergi. Untuk kemudahan Jemaah, pihak Andalusia juga telah menyediakan sebuah surau di Tingkat Mezzanine hotel. Di sinilah program Ceramah Agama serta bacaan Yassin dan Tahlil diadakan untuk setiap kumpulan Jemaah mengikut jadual yang telah ditetapkan.

Program Ceramah Agama, Bacaan Yassin dan Tahlil di Surau Hotel Afwaj At-Thoubah

Part 18 : Pulang Ke Amman

Keseluruhan pakej Umrah yang kami ikuti memakan masa 15 hari. Akhirnya setelah 14 hari mengembara, sampailah masa untuk pulang. Oleh kerana pakej perjalanan kami menggunakan penerbangan Royal Jordanian, kami terpaksa pulang ke Malaysia juga melalui Jordan.

Penerbangan pulang dari Jeddah ke Amman dijadualkan berlepas pada pukul 3.30 petang, tetapi kami perlu meninggalkan kota Makkah selewat-lewatnya pukul 11.00 pagi. Oleh yang demikian, kami diminta untuk menurunkan semua bagasi dan mengumpulkannya di lobi hotel sebelum keluar ke Masjidil Haram untuk menunaikan Solat Subuh.

Pukul 3.30 pagi sebelum ke Masjid untuk Solat Subuh, kami telah membawa beg turun ke lobi hotel.
Wajib bagi orang yang meninggalkan kota Makkah untuk menunaikan Tawaf Wida' (Tawaf Perpisahan). Tawaf Wida' adalah langkah terakhir bagi jemaah untuk meninggalkan Masjidil Haram. Jadi selepas melakukan Tawaf Wida', kita tak boleh pergi membeli-belah, tak boleh tidur di hotel, dan tak boleh berehat-rehat di masjid.

Myself dan Husband menunaikan Tawaf Wida' selepas Solat Subuh. Kalau selama ini kami boleh menunaikan Tawaf dengan selesa, keadaannya berbeza sekali sewaktu membuat Tawaf Wida'. Ramai sungguh orang bertawaf pada masa itu!

Selepas tawaf, kami pulang ke Hotel untuk breakfast. Namun langkah kami di Hotel cuma boleh setakat itu sahaja - tak boleh balik ke bilik untuk berehat-rehat dan bersenang-lenang sewaktu menunggu waktu untuk berlepas pulang. Jadi selepas breakfast, kami terus menunggu bas di lobi hotel.

Memang sayu meninggalkan kota Makkah. Kalau difikirkan, Makkah bukanlah sebuah kota yang menarik untuk dilawati sebagai seorang pelancong. Malah masalah keletihan, kurang keselesaan dan kurang tidur kerana aktiviti ibadah adalah asam garam di sini. Namun di sini ada satu tarikan dalam bentuk ketenangan yang sukar digambarkan dengan kata-kata. Di sini juga kita mudah sekali merasakan betapa kerdilnya kita di depan Allah dan kita juga akan dapat menghayati sifat pemurah Allah Yang Maha Agung.

Makkah Al-Mukarramah yang ditinggalkan buat masa sekarang. Insyaallah jika berpeluang lagi ke sini, pasti wajah kota ini telah berubah.
Pintu gerbang di sempadan bandar Makkah
Pintu gerbang ini pula menandakan sempadan Tanah Haram. Menurut cerita yang disampaikan oleh Mutawwif kami, selepas Kaabah selesai dibina oleh Nabi Ibrahim as, Malaikat Jibril telah menghentakkan kakinya ke tanah sehingga debu-debu tanah di sekitar Kaabah berterbangan. Kawasan yang diliputi debu inilah yang menjadi Tanah Haram.

Part 19: Jeddah

Perjalanan dari Makkah ke Jeddah memakan masa kira-kira sejam. Setibanya di sana, kami dibawa berehat di tepi Laut Merah. Di sini juga ada Masjid Terapung yang sangat terkenal di kota Jeddah.

Masjid Terapung di Jeddah
Jemaah dari Turki ini tak dapat menahan keinginan mereka untuk berenang walaupun terdapat papan tanda yang jelas melarang aktiviti berenang di sini.
Menangkap gambar burung-burung camar yang banyak berterbangan di sini.
Makanan tengahari disediakan secara take-away dari sebuah restoran Indonesia di Jeddah dan dimakan di pondok-pondok di tepi laut ini.
Satu lagi kenangan sewaktu menunaikan Haji timbul sewaktu kami melintasi Terminal Haji di Lapangan Terbang King Abdul Aziz. Pada Musim Haji, terminal ini penuh sesak. Tetapi pada musim umrah begini, ia kelihatan sunyi sepi.

Pemandangan keseluruhan King Abdul Aziz International Airport di Jeddah
Terminal Haji di King Abdul Aziz International Airport.
Menunggu pesawat di terminal King Abdul Aziz Airport di Jeddah. Di sini selesa dan ada air-cond. Kalau di Terminal Haji, tiada kerusi disediakan. Yang ada cuma carpet dan kipas angin elektrik kerana terminal tersebut open-air.
Pesawat kami ke Amman berlepas mengikut jadual.
Pesawat Royal Jordanian yang membawa kami ke Amman

Part 20: Amman

Penerbangan dari Jeddah ke Amman memakan masa satu setengah jam. Pesawat terbang dengan lancar tetapi mengalami turbulence yang sangat teruk sewaktu hendak mendarat di Queen Alia Airport di Amman.

Kaunter Transit di Queen Alia Airport, Amman
Oleh kerana kami transit di Amman selama 9 jam, pihak Royal Jordanian telah memberikan penginapan percuma di Amman Airport Hotel.

Shuttle Bus dari Queen Alia Airport ke Amman Airport Hotel. Waktu menggunakan perkhidmatan ini, kami terserempak dengan satu kumpulan Jemaah Andalusia yang juga transit di Jordan dalam perjalanan ke Jeddah.

Part 21: Amman Airport Hotel

Amman Airport Hotel terletak agak jauh dari Queen Alia Airport. Kebanyakan penginap di sini adalah penumpang-penumpang transit Royal Jordanian seperti kami.

Amman Airport Hotel
Menunggu check-in ke bilik hotel
Tidak sekadar bilik percuma, Royal Jordanian turut memberikan makan malam percuma di hotel ini.

Makan malam disediakan di Restoran Golden Tulip di Amman Airport Hotel
Makanan disediakan secara buffet dengan pilihan makanan Arab dan Barat
Chef di restoran ini datang dari Palestine. Dia berhijrah ke Jordan kerana tidak lagi mempunyai keluarga di sana.

Part 22: Penerbangan Pulang

Kami berlepas pulang ke Kuala Lumpur dari Amman lewat malam itu. Seperti juga sewaktu kedatangan, penerbangan pulang juga adalah melalui Bangkok.

Penerbangan pulang dari Jordan ke Malaysia
Sajian penerbangan yang enak dalam perjalanan dari Amman ke Bangkok
Sebahagian penumpang yang turun di Bangkok
Dari Bangkok, terbang lagi 2 jam menuju ke Kuala Lumpur. Sewaktu nak mendarat di KLIA, pesawat kami juga mengalami turbulence yang sangat teruk. Ramai penumpang yang sakit telinga dan rasa mual. Mungkin pilot Royal Jordanian ni tak biasa menempuh awan yang banyak seperti pilot MAS kerana langit di Timur Tengah tak banyak awan.

Walau apapun, pesawat kami akhirnya selamat mendarat di KLIA pada pukul 7.00 malam, awal 20 minit dari jadual.

Part 23: Tam Tam Pulang Ke Rumah

Pada keesokan harinya, antara perkara yang perlu kami uruskan adalah membawa kucing kami, Tam Tam pulang ke rumah. Selepas ditinggalkan selama 15 hari, Tam Tam bagaikan tak percaya melihat kami kembali.

Tam Tam bagaikan tak percaya melihat kami kembali, mungkin dia menyangka kami tak mahu lagi membelanya setelah ditinggalkan sebegitu lama.
Tam Tam sebenarnya kami ambil dari pusat kucing buangan di SPCA kira-kira setahun yang lalu selepas kucing lama (juga dinamakan Tam Tam) mati kerana penyakit Cat Flu. Semenjak kami membelanya, Tam Tam tak pernah ditinggalkan lama sebegini. Bila kami menghantarnya ke Hotel Kucing dan dia terpaksa tinggal di dalam sangkar selama 15 hari, mungkin dia menyangka kami dah membuangnya, sama seperti zaman dia tinggal di SPCA dulu.

Tiba di rumah, Tam Tam explore kembali seluruh rumah. Selepas sejam barulah dia kembali mengingati tempat-tempat favouritenya di rumah.