Jun 2025
CENTRAL VIETNAM
Danang, Bana Hills, Hoi An & Hue
Bahagian 8: Hoi An
HOI AN ANCIENT CITY (1)
HARI KETIGA (2)
Part 23: Hoi An Ancient City
Kami seterusnya dibawa melawat ke Hoi An Ancient City, sebuah kawasan bersejarah yang mendapat pengiktirafan sebagai UNESCO World Heritage pada tahun 1999.
 |
Pemandangan dalam perjalanan ke Hoi An |
 |
Thu Bon River |
 |
Pemandangan di pinggir bandar Hoi An |
 |
Sekolah Menengah di Hoi An |
 |
Hoi An City Inspector |
 |
Pejabat Kerajaan |
 |
Papan tanda kempen Kerajaan Vietnam di Hoi An |
 |
Kedai-kedai di pinggir bandar |
 |
Penjaja minuman sedang dalam perjalanan ke tempat kerja |
 |
Banyak iklan kerajaan begini yang dilihat di seluruh Hoi An |
Tumpuan lawatan kami di Hoi An adalah kota lamanya yang dinamakan Ancient City. Kenderaan awam tidak dibenarkan masuk ke kawasan tersebut. Jadi bas menurunkan kami di pinggir jalan besar dan kami terpaksa berjalan kaki menuju ke sana.
 |
Bas berhenti di pinggir jalan besar kerana kenderaan awam tidak dibenarkan masuk ke Hoi An Ancient City |
 |
Pemandangan di tempat bas menurunkan kami |
 |
Perkhidmatan buggy yang disediakan untuk membawa pelancong ke pintu masuk Hoi An Ancient City |
 |
Peta Hoi An Ancient City |
 |
Pemandangan sewaktu berjalan menuju ke Hoi An Ancient City |
 |
Berbagai bentuk buggy yang memberi perkhidmatan kepada pengunjung. Perkhidmatan buggy ini walau bagaimanapun tidak percuma |
 |
Berjalan menuju ke Ancient City dalam suasana yang panas terik |
 |
Thu Bon River di bandar Hoi An |
 |
Sampan berlabuh di Thu Bon River |
Disebabkan Hoi An Ancient City adalah Tapak Warisan UNESCO, ada tiket yang dikenakan kepada pengunjung bagi penyelenggaraannya. Bayaran tiket ini dah termasuk dalam pakej lawatan kami dan diuruskan oleh Yuni.
 |
Pejabat tiket untuk masuk ke Hoi An Ancient City |
 |
Notis di tepi pejabat tiket |
 |
Yuni menguruskan pembelian tiket untuk kami |
 |
Husband berposing dengan petugas-petugas di kaunter tiket |
 |
Tiket masuk ke Hoi An Ancient City |
Selepas dah mendapat tiket, barulah kami masuk ke Hoi An Ancient City. Mengikut sejarahnya, Vietnam pernah menjadi jajahan China selama 1,000 tahun pada masa dahulu dan bandar ini didirikan oleh pendatang dari China pada masa itu. Sehingga kini terdapat banyak Chinatown yang didirikan oleh pendatang China di seluruh dunia dan Hoi An Ancient City dikatakan sebagai Chinatown yang ketiga tertua di dunia di luar dari negara China.
 |
Bangku begini sentiasa disediakan oleh penjual-penjual minuman |
 |
Minuman Cold Coconut yang memang sangat menggoda dalam suasana cuaca panas begini |
Hoi An Ancient City sebenarnya terdiri dari 2 bahagian utama: China Town dan Japanese Town. China Town yang lebih besar dibina oleh pendatang dari negara China manakala Japanese Town pula dibina oleh pendatang Jepun yang datang kemudian. Kedua-duanya dipisahkan oleh Japanese Bridge yang dibina merentang salah sebuah anak sungai Thu Bon River. Tempat kami berjalan masuk ke Hoi Town Ancient City ini adalah dari arah Japanese Town.
 |
Sebuah jambatan lain yang juga dibina untuk menghubungkan China Town dan Japanese Town di Hoi An Ancient City |
Part 24: Naik Beca Di Hoi An (China Town)
Atas saranan dari Yuni, Myself dan Husband memulakan lawatan kami di bahagian China Town. Hoi An bermaksud "Peaceful Meeting Place". Kedudukannya di muara Sungai Thu Bon dan berdekatan dengan Laut China Selatan menjadikannya bandar pelabuhan yang sibuk pada kurun ke-15 dahulu.
 |
Suasana di China Town di Hoi An |
 |
Banyak bangunan dengan senibina klasik China dapat dilihat di sini |
 |
Quang Trieu (Cantonese) Assembly Hall yang dibina oleh pendatang dari wilayah Guangdong di China |
 |
Wayar elektrik yang berselirat begini memang banyak dilihat di serata tempat di Vietnam |
Cuaca yang panas terik menyebabkan Myself dan Husband tidak terdaya nak berjalan-jalan di sekitar China Town. Bila terpandang ada beca yang boleh disewa untuk bersiar-siar, kami terus membuat keputusan untuk menggunakan khidmat beca sahaja.
 |
Beca untuk disewa |
 |
Berposing sebelum menggunakan khidmat beca untuk bersiar-siar |
Bayaran VND 300,000 (RM 50) dikenakan bagi membawa pelancong bersiar-siar di sekitar China Town selama 30 minit. Setiap beca walau bagaimanapun hanya boleh membawa seorang penumpang dewasa sahaja. Baguslah juga begitu sebab kesian kat pembawa beca kalau terpaksa mengayuh beca membawa 2 pelancong yang berat macam kami di sekitar bandar.
 |
Memulakan perjalanan dengan beca mengelilingi China Town |
China Town memang sebenarnya besar kalau nak berkeliling dengan berjalan kaki. Memang kami membuat keputusan yang bijak bersiar-siar di sekeliling China Town dengan beca ini.
Bagi mengekalkan Chinese Character di sini, seluruh China Town dihias dengan tanglung (lantern). Malah tanglung-tanglung ini yang berbagai bentuk dan saiz menjadi salah satu item souvenir popular yang sering dicari oleh pengunjung yang datang Hoi An untuk dibawa pulang.
 |
Tanglung yang menghias China Town di Hoi An |
Beca yang kami naiki tidak dilengkapi dengan hon, mungkin untuk mengekalkan suasana damai di kawasan ini. Kelakar juga kerana setiap kali beca melalui kawasan yang penuh dengan pejalan kaki, pemandu beca akan mengeluarkan bunyi "bip-bip-bip" dengan mulutnya bagi meminta laluan untuk menggantikan hon.
 |
Antara bangunan yang telah ditukar menjadi muzium |
 |
Kedai kraftangan |
 |
Pemandangan menarik kedai-kedai di Hoi An |
Part 25: Japanese Bridge @ Hoi An
Selepas dah puas bersiar-siar di China Town, kami bercadang nak melawat ke Japanese Town pulak. Untuk ke sana, kita perlu berjalan melintas Japanese Bridge.
 |
Berjalan menuju ke Japanese Bridge |
 |
Penjaja minuman di tepi Japanese Bridge |
Sewaktu di zaman kegemilangan Hoi An sebagai pusat perdagangan di kurun ke-16 dan 17 Masehi dulu, ramai pedagang berketurunan Jepun turut tinggal di sini. Mereka telah membina jambatan ini untuk kemudahan perhubungan. Jambatan ini dibina dengan menggunakan gabungan senibina Jepun, China dan Vietnam.
 |
Japanese Bridge |
 |
Bergambar di tepi jambatan |
 |
Pakaian tradisional Vietnam yang dinamakan Ao Dai |
 |
Bergambar kenangan dengan Japanese Bridge |
 |
Japanese Bridge turut diabadikan pada wang kertas VND 20,000 [Gambar dari internet] |
Dah puas melihat jambatan dari luar, jom kita naik ke atasnya pulak...
 |
Pintu masuk ke Japanese Bridge |
 |
Suasana di atas jambatan |
Selain berfungsi untuk menghubungkan kedua-dua kawasan di seberang sungai, ada sebuah kuil turut dibina di atas jambatan ini untuk keselamatan dan kesejahteraan. Kuil ini dibina pada tahun 1653 sebagai penghormatan kepada Bac De Tran Vu yang dianggap sebagai Dewa Pelindung Hoi An dari banjir dan bencana alam.
 |
Kuil yang dibina di atas jambatan |
 |
Pintu masuk ke kuil di atas jambatan |
 |
Altar di dalam kuil |
 |
Patung anjing yang dibina sebagai lambang ketaatan dan perlindungan |
 |
Sejarah Japanese Bridge |
 |
Gambar bersejarah Japanese Bridge |
 |
Pemandangan dari Japanese Bridge |
 |
Menikmati pemandangan dari Japanese Bridge |
Japanese Town di penghujung Japanese Bridge ini tidak berapa menarik untuk explore bagi kami. Lalu kami memutuskan untuk kembali ke China Town dan membuat River Cruise di sana.
 |
Japanese Town di Hoi An |
 |
Suasana di Japanese Town |
 |
Bangunan-bangunan di Japanese Town kurang menarik jika dibanding dengan bangunan yang ada di sebelah China Town |
 |
Disebabkan suasana yang kurang menarik di Japanese Town, kami berjalan balik menuju ke China Town |
Bersambung ke Bahagian 9...
CATATAN PERJALANAN CENTRAL VIETNAM (2025):
No comments:
New comments are not allowed.